Průměr v zemích OECD je 25 procent technicky vzdělaných vysokoškoláků a 34 procent středoškoláků.

Podle ekonoma Daniela Münicha z CERGE-EI je na pracovním trhu poptávka po schopných lidech ve všech oborech, na potíže při hledání kvalitních zaměstnanců ale upozorňují zejména průmyslové svazy, protože jsou v české ekonomice dominantní. Technicky vzdělaných lidí podle Münicha není málo, ale zaměstnavatelé se často potýkají s tím, že starší velmi zkušení středoškoláci s mnohaletou praxí odchází do důchodu a na jejich místo přichází mladí vysokoškoláci bez praxe.

Vzdělání na vysoké škole podle Münicha nemůže nahradit mnohaletou praxi. "Zaměstnavatelé jsou překvapeni, že jim odchází středoškolák, a když najmou vysokoškoláka, je horší," řekl. Problematické je podle něj to, že na vysokých školách chybí profesně orientované obory na bakalářské úrovni, protože se školám finančně vyplatí mít hodně studentů v magisterských i doktorandských programech.

Sněmovna. Ilustrační foto.
Sněmovna schválila doporučení komise k únikům z trestních spisů

Zpráva OECD upozorňuje, že v Česku součástí vzdělávání nebývá praxe. Podíl mladých lidí, kteří si zvolí odborné technické zaměření, je zde sice podobný jako v Rakousku nebo ve Švýcarsku, ale jen šest procent Čechů absolvovalo na středních a vyšších odborných školách vzdělávací program, jehož součástí byla praxe. V Rakousku jich bylo 33 procent a ve Švýcarsku 59 procent.

Zpráva OECD rovněž konstatuje, že čeští učitelé měli v roce 2015 jedny z nejnižších platů ze všech srovnávaných zemí. Středoškolský učitel s patnáctiletou praxí si podle zprávy vydělal v ČR 19 403 dolarů (424 446 Kč) ročně, což je méně než polovina průměru v zemích OECD, který činí 46 631 dolarů (1,02 milionu Kč). Ve srovnání s ostatními vysokoškoláky si učitelé v Česku vydělali nejméně ze všech zemí OECD.

Lídři české vládní koalice v pondělí rozhodli o zvýšení tarifů učitelům o 15 procent. Kabinet by mohl nařízení schválit zřejmě do konce září.

Nízké platy přispívají podle zprávy OECD k tomu, že je učitelství málo atraktivní pro mladé lidi a učitelské sbory stárnou. V roce 2015 bylo na základních školách v ČR 39 procent učitelů nad 50 let a na středních školách asi 50 procent. V průměru OECD je podíl více než padesátiletých pedagogů 32 procent na ZŠ a 40 procent na SŠ.