VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostravská nehoda není naštěstí největší

Ústí nad Labem - Nejtragičtější nehoda tramvají se odehrála v Ústí.

12.4.2008
SDÍLEJ:

Nejtragičtější nehoda tramvají se odehrála v Ústí. Tehdy zahynulo 30 lidí.Foto: Repro/DENÍK

Neděle 13. července 1947. Stovky Ústečanů se vrací z výletů v rekreační zóně u Telnice. Nastupují do tramvaje a míří do Ústí. Netuší, že tramvaji selžou brzdy, třicet z nich se domů už nevrátí. Tragedie se do černé kroniky městské dopravy zapsala jako nejhorší od vyjetí první Křižíkovy tramvaje.

Do Telnice jezdívali lidé na maliny a borůvky. Plně obsazená tramvaj linky číslo 1 s vlečným vozem, která z Telnice vyjela v 17.07 hodin, vykolejila na Bukově v místě, kterému se dříve říkalo Valérův kopeček. Dnes je na místě sjezd Masarykovy ulice ze Všebořic do centra města. Motorový vůz se střechou zachytil o stožár trolejového vedení, po nárazu se odmrštil i vlečný vůz.

Krev nebo maliny?

V troskách starých dřevěných tramvají našlo smrt 30 lidí, přes čtyřicet lidí bylo těžce a třicítka lidí lehce zraněných. Mezi mrtvými byl také řidič havarované tramvaje Oldřich Ridvan. „Hrůzné pohledy na cestující v troskách byly ještě o to horší, že nikdo nevěděl, jestli je to krev, nebo barva z rozmačkaných malin,“ řekl ředitel Archivu města Ústí nad Labem Vladimír Kaiser.

K místu nehody se okamžitě sjeli lékaři. Na nečekaně ukončené představení v cirkuse kousek od nehody dodnes vzpomíná Ústečanka Vlasta Strnadová. „Přišli tam a prosili majitele aut, aby je poskytli pro převoz raněných,“ zavzpomínala Vlasta Strnadová. Před cirkusem již stály sanitky, lékaři kvůli nedostatku krve žádali dobrovolníky, aby ji darovali.

Zachránil si život

Do „tramvaje smrti“ chtěl nastoupit ve Varvažově kousek od Telnice Herbert Krejčí, ale nevešel se do ni. Druhý den, když jel do práce, trosky nehody ještě odklízeli. Tramvaje podle něho normálně jezdily, při průjezdu na Bukově Krejčímu ale naskakovala husí kůže.

Pět dní po obrovské tragedii se konal pohřeb obětí nehody, kterého se účastnilo přes třicet tisíc lidí. Dokonce přijel i tehdejší ministr vnitra Václav Nosek. „V pátek 18. července byly vystaveny rakve obětí, pozdější průvod je přenášel na Střekov,“ dodal archivář Vladimír Kaiser.

Samotného průvodu se zúčastnil jak Herbert Krejčí, tak i Vlasta Strnadová. „Před spořitelnou byl katafalk, kde byly všechny rakve vystaveny,“ dodala. Mezi rakvemi prý ležely i malé bílé s dětskými oběťmi. Tramvaje v ten den jezdily s černými vlaječkami.

Co se stalo?

Co nehodu zavinilo? Kolovaly fámy o sabotáži či dokonce řešení soukromých problémů řidiče. Nejpravděpodobnější příčinou nehody se jevila porucha tramvaje. Tomu hrál do noty i tehdejší technický stav vozového parku tramvají.

Dočkali se piety

Loni ve čtvrtek 12. července se pozůstalí po šedesáti letech od nehody dočkali důstojného připomenutí, v místě tramvajového neštěstí byl slavnostně odhalen pomník se třiceti jmény všech mrtvých. Tramvajový systém v Ústí nad Labem byl ve své době druhý největší hned po Praze. V šedesátých letech ale byla přijata jiná koncepce dopravy, která s tramvajemi už nepočítala. Historie tramvají v Ústí nad Labem se přestala psát po zátahu tramvajové devítky 1. června 1970.

Tragické nehody tramvají v Česku
16. března 2005 – Pražská tramvaj číslo 22 vykolejila na křižovatce ulic
Ječné a Resslovy a Karlova náměstí. Zemřel devětapadesátiletý muž a o
pět let starší žena.
17. června 2005 – V Praze na Barrandově nepřežila desetiletá dívka
střet s tramvají číslo 14.
29. května 2007 –Žena zemřela v Ostravě-Porubě po pádu pod tramvaj.
2. března 2008 – Muž zahynul v Brně poté, co jej srazila tramvaj.
6. března 2008 – Tramvaj usmrtila chodce v Praze na Palmovce.

Autor: Filip Vlček

12.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
8 5

Ukrajina hlásí kybernetický útok, hackeři napadli banky, úřady, firmy i poštu

Jaroslav Dvořák, známý pod přezdívkou Indián (vpravo).
5

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: „Viděl jsem, jak ho surově mlátí,“ tvrdí svědek

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Brusel udělil Googlu rekordní pokutu, gigant musí zaplatit 63 miliard

Evropská komise potrestala americký internetový gigant za zneužití dominantního postavení na trhu. Google musí zaplatit rekordní pokutu ve výši 2,42 miliardy eur (63,6 miliard korun) za to, že ve svém vyhledávači blokoval produkty konkurečních firem. Jednalo se o služby spojené s porovnáváním obchodních nabídek.  

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Spor o expozici Body The Exhibition vystavující mrtvá těla spěje k rozuzlení. Vedení Prahy 7 získalo právní analýzu, která by mohla přesvědčit policii o nevhodnosti výstavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies