VYBERTE SI REGION

Ostravská nehoda není naštěstí největší

Ústí nad Labem - Nejtragičtější nehoda tramvají se odehrála v Ústí.

12.4.2008
SDÍLEJ:

Nejtragičtější nehoda tramvají se odehrála v Ústí. Tehdy zahynulo 30 lidí.Foto: Repro/DENÍK

Neděle 13. července 1947. Stovky Ústečanů se vrací z výletů v rekreační zóně u Telnice. Nastupují do tramvaje a míří do Ústí. Netuší, že tramvaji selžou brzdy, třicet z nich se domů už nevrátí. Tragedie se do černé kroniky městské dopravy zapsala jako nejhorší od vyjetí první Křižíkovy tramvaje.

Do Telnice jezdívali lidé na maliny a borůvky. Plně obsazená tramvaj linky číslo 1 s vlečným vozem, která z Telnice vyjela v 17.07 hodin, vykolejila na Bukově v místě, kterému se dříve říkalo Valérův kopeček. Dnes je na místě sjezd Masarykovy ulice ze Všebořic do centra města. Motorový vůz se střechou zachytil o stožár trolejového vedení, po nárazu se odmrštil i vlečný vůz.

Krev nebo maliny?

V troskách starých dřevěných tramvají našlo smrt 30 lidí, přes čtyřicet lidí bylo těžce a třicítka lidí lehce zraněných. Mezi mrtvými byl také řidič havarované tramvaje Oldřich Ridvan. „Hrůzné pohledy na cestující v troskách byly ještě o to horší, že nikdo nevěděl, jestli je to krev, nebo barva z rozmačkaných malin,“ řekl ředitel Archivu města Ústí nad Labem Vladimír Kaiser.

K místu nehody se okamžitě sjeli lékaři. Na nečekaně ukončené představení v cirkuse kousek od nehody dodnes vzpomíná Ústečanka Vlasta Strnadová. „Přišli tam a prosili majitele aut, aby je poskytli pro převoz raněných,“ zavzpomínala Vlasta Strnadová. Před cirkusem již stály sanitky, lékaři kvůli nedostatku krve žádali dobrovolníky, aby ji darovali.

Zachránil si život

Do „tramvaje smrti“ chtěl nastoupit ve Varvažově kousek od Telnice Herbert Krejčí, ale nevešel se do ni. Druhý den, když jel do práce, trosky nehody ještě odklízeli. Tramvaje podle něho normálně jezdily, při průjezdu na Bukově Krejčímu ale naskakovala husí kůže.

Pět dní po obrovské tragedii se konal pohřeb obětí nehody, kterého se účastnilo přes třicet tisíc lidí. Dokonce přijel i tehdejší ministr vnitra Václav Nosek. „V pátek 18. července byly vystaveny rakve obětí, pozdější průvod je přenášel na Střekov,“ dodal archivář Vladimír Kaiser.

Samotného průvodu se zúčastnil jak Herbert Krejčí, tak i Vlasta Strnadová. „Před spořitelnou byl katafalk, kde byly všechny rakve vystaveny,“ dodala. Mezi rakvemi prý ležely i malé bílé s dětskými oběťmi. Tramvaje v ten den jezdily s černými vlaječkami.

Co se stalo?

Co nehodu zavinilo? Kolovaly fámy o sabotáži či dokonce řešení soukromých problémů řidiče. Nejpravděpodobnější příčinou nehody se jevila porucha tramvaje. Tomu hrál do noty i tehdejší technický stav vozového parku tramvají.

Dočkali se piety

Loni ve čtvrtek 12. července se pozůstalí po šedesáti letech od nehody dočkali důstojného připomenutí, v místě tramvajového neštěstí byl slavnostně odhalen pomník se třiceti jmény všech mrtvých. Tramvajový systém v Ústí nad Labem byl ve své době druhý největší hned po Praze. V šedesátých letech ale byla přijata jiná koncepce dopravy, která s tramvajemi už nepočítala. Historie tramvají v Ústí nad Labem se přestala psát po zátahu tramvajové devítky 1. června 1970.

Tragické nehody tramvají v Česku
16. března 2005 – Pražská tramvaj číslo 22 vykolejila na křižovatce ulic
Ječné a Resslovy a Karlova náměstí. Zemřel devětapadesátiletý muž a o
pět let starší žena.
17. června 2005 – V Praze na Barrandově nepřežila desetiletá dívka
střet s tramvají číslo 14.
29. května 2007 –Žena zemřela v Ostravě-Porubě po pádu pod tramvaj.
2. března 2008 – Muž zahynul v Brně poté, co jej srazila tramvaj.
6. března 2008 – Tramvaj usmrtila chodce v Praze na Palmovce.

Autor: Filip Vlček

12.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
13 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
2 8

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Identifikace obětí nehody maďarského autobusu potrvá několik dní

Identifikace 16 obětí nehody autobusu s maďarskými středoškoláky na severu Itálie může trvat několik dní. Autobus se studenty, kteří se vraceli z lyžařského zájezdu ve Francii, havaroval v pátek večer u Verony. Nehodu nepřežilo 16 osob, mnoho ostatních bylo zraněno a čtyři z nich jsou stále v nemocnici.

V zasypaném hotelu v Itálii jsou vzduchové kapsy, v nichž mohou být živí

V hotelu zavaleném lavinou ve střední Itálii jsou vzduchové kapsy. Záchranáři dnes sdělili, že pod troskami mohou být stále živí lidé. Lavina se na hotel zřítila ve středu, záchranářské týmy dosud vyprostily 11 živých lidí a pět mrtvých. Stále se pohřešuje 23 osob. Podle italských médií se z hotelu 24 hodin neozvaly žádné hlasy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies