Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kde nejsou závory, teče krev

Benešovsko - Mezi nejběžnější zjištěné přestupky na přejezdech patří nerespektování výstražného světelného zařízení, přejíždění a přecházení přes přejezd těsně před přijíždějícím vlakem.

22.1.2008
SDÍLEJ:

Srážka vlaku a osobního vozu na přejezdu.Foto: DENÍK/Archiv VLP

Ještě častější ovšem bývá nedodržování nejvyšší povolené rychlosti jízdy přes železniční přejezd i o desítky kilometrů za hodinu a nerespektování dopravní značky Stůj, dej přednost v jízdě.

„Minulý týden zjistili votičtí policisté při celokrajské dopravně bezpečnostní akci u nechráněného železničního přejezdu ve Voračicích dva přestupky, které řešili na místě blokovou pokutou,“ uvedla benešovská policejní mluvčí Zuzana Stránská.

Snahou Drážní inspekce (DICR), která má v rámci státního dozoru preventivní i represivní úlohu, je snížit počet nehod a mrtvých na železničních přejezdech alespoň na hranici údajů z roku 2002. Tehdy na přejezdech zemřelo 24 osob a jeden mrtvý připadal na deset střetnutí.

Zajímavé je, že téměř polovina (47 procent) všech nehod, se odehrála na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením a zahynula při nich polovina všech osob. „Vzhledem k tomu, že těchto přejezdů je pouze čtvrtina z celkového počtu, to potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu,“ konstatoval mluvčí DICR Zdeněk Neusar.

Jen o málo menší počet střetů (44 procent) statistiky evidují na nechráněných přejezdech a devět procent připadá na přejezdy se světelnou signalizací i závorami. Tam, kde jsou dosud mechanické závory obsluhované drážními zaměstnanci, se vloni nestal žádný karambol. Účastníci silničního provozu často vjíždějí na koleje ještě bezprostředně poté, kdy výstražná světla začnou blikat.

První automobil většinou koleje přejede, jeho následovníci však již takové štěstí většinou nemívají. Řidiči se také pokoušejí přejet přejezd ihned po průjezdu vlaku i přes to, že červená výstražná světla stále blikají. Neuvědomují si, že ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé koleji přijíždět další vlak a vjedou přímo před něj.

„Vzhledem k vědomému porušování zákona ze strany účastníků silničního provozu je zřejmé, že instalace drahých zabezpečovacích zařízení na přejezdech nemůže vyřešit tragickou bilanci nehodovosti. Blikající výstražné světelné zařízení lze totiž přirovnat k červenému signálu na křižovatce a v obou případech je řidič povinenzastavit.

Zatímco projetí křižovatky na červenou bez zranění je však poměrně časté, nerespektování výstrahy na přejezdu končí velmi často tragicky. Ani sebelepší automobil nemá šanci odolat nárazníkům velmi těžkého rozjetého vlaku. A strojvedoucí nemůže nehodě zabránit, neboť k úplnému zastavení vlakové soupravy je leckdy potřeba vzdálenosti až jeden kilometru.

Právě z toho důvodu má vlak na přejezdu vždy přednost před automobilem,“ upozornil mluvčí DICR ZdeněkNeusar. V regionu se letos dočká vyššího stupně zabezpečení několik železničních přejezdů na lokálních tratích. Jejich umístění včetně pravděpodobných termínů zprovoznění zveřejníme ve čtvrtek.

Srážku s vlakem řidič nepřežil

Přeštice - Pod koly vlaku skončil včera po půl sedmé ráno život 29letého řidiče dodávky, která se na přejezdu ustanice Přeštice–zastávka srazila sosobním vlakem.

„Dodávka se pod lokomotivou zaklínila a vlak ji tlačil ještě asi 200metrů,“ řekl mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar. Řidiče zvozu vyprošťovali hasiči. „Když jej předali záchranné službě, lékař už mohl pouze konstatovat jeho smrt,“ sdělilas mluvčí krajských hasičů Blanka Nechvátalová. Cestujícím ve vlaku se nic nestalo.

 

2006 celá ČR
290 střetnutí, zemřelo 42 osob a dalších 149 bylo zraněno. Ke zlepšení bezpečnostní situace na přejezdech nepřispělo ani zavedení bodového systému. Počet mrtvých oproti roku 2005 sice o 26% klesl, ale celkový počet nehod vzrostl o 5%a počet zraněných dokonce o 48%.

2007 celá ČR
258 střetnutím, zemřelo 30 osob a dalších 119 osob bylo zraněno. Počet nehod oproti roku 2006 sice klesl o 11% a počet usmrcených osob dokonce
o 33 %,, ale zatímco v předchozích dvou letech železnice nezavinila ani jednu nehodu, v roce 2007 se na vzniku nehody více či méně podílela minimálně ve čtyřech případech.

Zdroj: Drážní inspekce ČR

 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Na železničních přejezdech se v Moravskoslezském kraji umíralo méně než v předchozích letech

Loňský rok na silnicích: Méně nehod, více mrtvých

22.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obrněné vozidlo Titus
2 10

Obrněnce pro českou armádu vyrobí Tatra

Nehoda vlaku na Francouzském nádraží v Barceloně.
AKTUALIZOVÁNO
1 5

Na nádraží v Barceloně havaroval vlak, na místě jsou desítky zraněných

VIDEO: Děsivá nehoda. Na pouti se utrhla sedačka s lidmi, jeden mrtvý

Jste milovníky lunaparků? Nejméně jednoho mrtvého a sedm zraněných, z toho tři vážně, si vyžádala nehoda na pouti v americkém městě Columbus. Ve středu večer se na ohijské státní pouti utrhla jedna ze sedaček během jízdy adrenalinové atrakce zvané Ball of Fire (Ohnivá koule).

DOTYK.CZ

Před 41 lety se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Pachatele loupežného přepadení zadrželi policisté v Malíně. Pomáhal i vrtulník

Kroužení policejního vrtulníku nad Kutnou Horou a příměstskými částmi Sedlec a Malín vzbudilo rozruch v pátek ráno. Když se k tomu rozezněly houkačky, bylo jasné, že strážci zákona se vydali do akce.

Polovina klientů letos potřebuje novou hypotéku. Zaplatí více

Lidé, kteří mají hypotéku nebo o ní teprve uvažují, budou příští týden nejspíš sledovat zprávy pozorněji než obvykle.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení