VYBERTE SI REGION

Nejhorší programy v oblastí školství prý mají KSČM, Zemanovci a Úsvit

Praha - Obecně prospěšná společnost EDUin, největší nezisková organizace u nás zabývající se kvalitou a rozvojem vzdělávání, zveřejnila názor na schopnost stran posunout oblast školství a vzdělávání žádoucím směrem. Sestavila jednoduchý přehled stran, jejichž účast v příští sněmovně je alespoň teoreticky možná, u kterých doplnila krátké vysvětlení silných a slabých stránek každé z nich.

23.10.2013 159
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Černý

EDUin posuzovala kvalitu programů a obeznámenost politiků s moderními trendy v pedagogice, schopnost navrhnout komplexní opatření bez vnitřních rozporů mezi jednotlivými body a zabývala se i zkušeností s působením představitelů každé ze stran v praktické politice.

V hodnocení zohlednila, nakolik jsou politici schopni a ochotni naplňovat obraz moderního vzdělávání: zachování autonomie škol, individualizaci výuky, důraz na formativní hodnocení, podporu slabších, kontinuitu vzdělávací politiky a metodickou podporu škol místo plošné kontroly.

ČSSD

Klady: Aktivní expert a stínový ministr Marcel Chládek, který se v posledních letech vzdělávání intenzivně věnuje a přináší do debaty ocenění hodné nápady a řešení.
Zápory: Chládkovy názory se ale ve volebním programu ČSSD fakticky nepromítají. Ten je v zásadě velmi konvenční a klade důraz hlavně na kontrolu a vzdělávání na objednávku průmyslu. Nevíme tedy, co po vítězství socialistů můžeme od této strany v oblasti vzdělávání očekávat.

ODS

Klady: Kvalifikovaný expert Petr Fiala, který se osvědčil ve funkci ministra. Jasně strukturovaný program, kde jsou vyjmenována konkrétní opatření. Důraz na kontinuitu vzdělávací politiky a podporu slabších a zvýšení kvality škol prostřednictvím metodické podpory.
Zápory: Rozpory v některých bodech. Například výslovný důraz na zachování víceletých gymnázií koliduje se snahou snížit selektivitu vzdělávacího systému.

Zelení

Klady: Kvalifikovaný expert Ondřej Liška. Obsahově vynikající a dobře strukturovaný program. Jasný důraz na inkluzívní školství a podporu slabších. Odhodlání nepodléhat proprůmyslové orientaci vzdělávání. Zelení vnímají, že škola musí pamatovat především na osobní rozvoj žáků a studentů.
Zápory: Nejde o zápor, ale je třeba konstatovat nízkou kompatibilitu s programy ostatních stran, které se pravděpodobně ocitnou ve sněmovně. Paradoxně nejvíce shodných bodů lze najít s programem ODS.

ANO 2011

Klady: Kvalifikovaný experti Jiří Zlatuška a Helena Válková. Kvalitní část programu věnovaná vysokému školství.
Zápory: Nulová zkušenost s tím, jak bude vypadat reálná politika strany, která se poprvé ocitne ve Sněmovně. V programu silný důraz na proprůmyslovou orientaci vzdělávání.

Piráti

Klady: Jako jedni z mála jasně říkají, že školství a vzdělávání není totéž a kladou důraz na to, že vzdělávat by mělo celé společenské prostředí, v němž se pohybujeme.
Zápory: Nesystematičnost programu. Piráti jsou osvěžující v jednotlivých nápadech, nenajdeme ale u nich komplexní návrh, co v současném systému zachovat a co změnit.

TOP 09

Klady: Několik dobrých nápadů v programu. Například praxe učňů a středoškoláků v zahraničí a zákon o finanční podpoře studentů.
Zápory: Spíše rozpačité zkušenosti s politiky TOP 09 ve školském výboru a jasně proprůmyslová orientace volebního programu. Mluví se tu výslovně o potřebě školství okamžitě předělat tak, aby lépe sloužilo průmyslu.

KDU-ČSL

Klady: Nová tvář, expert Ivan Gabal. Část programu věnovaná předškolnímu vzdělávání a rodičovství. Důraz na etiku ve vzdělávání.
Zápory: Velmi rozporná zkušenost s některými lidovci v úřednických pozicích MŠMT. Prosazování plošných testů na základních školách. Program je slabý v konkrétních opatřeních ke zlepšení kvality vzdělávání.

KSČM

Klady: Svou snahu o návrat ke vzdělávacímu modelu minulého století nijak nezastírají.
Zápory: Návrat k jednotné škole, dozoru, orientaci na průmysl. K zastaralému a neefektivnímu vzdělávání.

SPOZ

Klady: Žádné
Zápory: Program a vyjádření expertů jsou ještě výrazně totalitnější než u komunistů. Omezení počtu maturantů, jednotné osnovy, likvidace alternativního vzdělávání, důraz na centralismus a kontrolu.

ÚSVIT PŘÍMÉ DEMOKRACIE TOMIA OKAMURY

Klady: Žádné
Zápory: Naprosto chaotický, nekvalifikovaný a vnitřně rozporný program. Nízká úroveň expertů.

Autor: Redakce

23.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 159
SDÍLEJ:
Akciová burza v Torontu
6

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Hodný doktor, ale kritický komunální politik Jiří Biolek zpochybnil pověst Aleny Dernerové jako senátorky a kandidátky. „Velmi mě zklamal,“ řekla Dernerová.
6

"Ona selhala!" - "On manipuluje!" Biolek zaútočil na Dernerovou jako Trump

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Aby smrt nebyla tabu. Vyšla kniha "o posledních věcech člověka"

Ondřej Nezbeda, bývalý uznávaný novinář Respektu, se rozhodl radikálně změnit svoji profesi. Stal se pečovatelem domácího hospice Cesta domů. Své zkušenosti z péče o nevyléčitelně nemocné sepsal do knihy Průvodce smrtelníka: o posledních věcech člověka. Nedávno ji spolu s kolegy z hospice představil na besedě v Knihovně Václava Havla. 

Co by měly děti jíst, aby byly zdravé

Praha - Nutriční specialistka Jana Spáčilová radí, jak děti učit správným stravovacím návykům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies