Ředitelé 64 nemocnic v průběhu dubna a května posuzovali 15 kritérií. Největší rezervy viděli v zohledňování kvality poskytované péče v úhradách pojišťoven, měly by podle nich za kvalitnější péči platit víc. Rezervy vidí ředitelé také ve vstřícnosti a ochotě pojišťoven nasmlouvat s nemocnicemi úhradu nových výkonů, které ještě nejsou v tzv. sazebníku. Nové výkony umožňují efektivnější léčbu, což v dlouhodobém výsledku přináší úspory. Pojišťovny by podle ředitelů také měly být vstřícnější při zavádění nových výkonů a přístrojů, které jsou šetrnější pro pacienty.

Nejvíc oceňovali ředitelé úroveň elektronické komunikace s pojišťovnami, dodržování nesmluvních dohod a otevřenost ve vzájemné komunikaci.

Malé rozdíly

Vavřina upozornil, že rozdíly v hodnocení jednotlivých pojišťoven nebyly velké, jen v řádech desetiny bodů. Ředitelé udělovali známky od jedné do pěti jako ve škole. Konkrétní známky dnes zveřejněny nebyly, hodnocené pojišťovny se je ale dozvědí, aby chyby mohly napravit. Výsledky dostanou také ředitelé nemocnic. Žebříček bez podrobných výsledků dostanou ministerstvo zdravotnictví a sněmovní zdravotní výbor.

Průzkum je součástí širšího projektu, v květnu a červnu se zaměřuje na praktické lékaře, ambulantní specialisty a zubaře, v další vlně budou vyplňovat hodnocení pojišťoven pacientské organizace a pak zaměstnavatelé. Celkové výsledky a předání „medailí" vítězům je naplánováno na podzim.

Průzkum pro HCI provedla agentura Ipsos, nezabýval se finančním zdravím pojišťoven. To letos hodnotila Platforma zdravotních pojištěnců, podle níž v nejlepší finanční kondici jsou Oborová zdravotní pojišťovna (OZP), Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) a Revírní bratrská pokladna (RBP).