Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opozice: zatrhněme řetězcům nemravné chování

Praha - Navrhuje zákon, který má znemožnit vybírání poplatků za umístění zboží v regálech řetězců. Tvrdí, že se to ve vyšších cenách neodrazí.

6.11.2008 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Viktor Janovský

Když nezaplatíš, nebudeš u nás prodávat. V tomto duchu se podle tuzemských dodavatelů vedou jednání mezi nimi a zástupci obchodních řetězců, jež zneužívají dominantního postavení na trhu.

Mělo by být chování řetězců na našem trhu více regulováno? Diskutujte a hlasujte v anketě.

Například poplatky, které jsou nuceni výrobci platit jen proto, aby se jejich zboží vůbec dostalo na pulty, se podle odhadů počítají na desítky miliard korun. Zabránit by tomu mohl nový zákon z dílny sociální demokracie.

„Nedávno nám například přišla faktura od řetězce, který slaví výročí na trhu. Mimo jakékoliv smluvní podmínky po nás chtěli zaplatit příspěvek na tyto oslavy, které měly probíhat formou reklamy. Naznačili nám, že když nezaplatíme, přestanou naše zboží odebírat. Podobné věci se nám už staly několikrát. Pak musíme platit například stále vyšší regálné či zalistovací poplatky za uvedení nového výrobku do prodejny,“ stěžuje si zástupce firmy, jejíž jméno redakce Deníku slíbila uchovat v anonymitě.

Výrobce se totiž obává, že by jej mohl řetězec za vyjádření v tisku postihnout.

Hašek: Je to o férovém chování

Na podobnou praxi si chce posvítit nový zákon o významné tržní síle a jejím zneužívání, který minulý týden prošel ve sněmovně prvním čtením. Zákon předložili poslanci shromáždění okolo stínového ministra zemědělství Michala Haška (ČSSD).

Co je jeho obsahem? Každý řetězec, který má vyšší obrat než pět miliard korun, by si měl sepsat svůj kodex chování. Jeho dodržování by hlídal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a kdo by svůj kodex porušil, mohl by dostat až desetimilionovou pokutu.

„Praxe ukazuje, že současný zákon o ochraně hospodářské soutěže neposkytuje dostatečnou ochranu proti zneužívání významné tržní síly odběratelů a že současné jednání obchodních řetězců vůči dodavatelům je za stávajícího stavu legislativy prakticky nepostihnutelné,“ uvedl během bouřlivé rozpravy o navrhované regulaci ve sněmovně Michal Hašek.

Odpůrci zákona, převážně ze stran vládní koalice, návrhu vyčítají, že neříká, co by ve zmiňovaném kodexu mělo vlastně stát. Takže když by si řetězec do něho napsal, že bude poplatky vybírat, byl by v podstatě nepostižitelný.

„Celé je to o etice a o férovém chování, takže i když si řetězec dá do svého kodexu třeba zalistovací poplatek, je to alespoň informace pro spotřebitele. Bude totiž vědět, co je součástí ceny a bude také vědět, jak se řetězec chová třeba k českým zemědělcům,“ uvedl pro Deník Hašek.

Farmáři jsou pro

Právě zemědělci jsou jedni z těch, kteří návrh hlasitě obhajují. „České zemědělce a zpracovatele dominantní postavení řetězců poškozuje značnou měrou. Odhaduje se, že na různých poplatcích, které musejí dodavatelé řetězcům odvádět, zaplatí něco mezi 15 až 20 miliardami korun ročně,“ říká šéf agrární komory Jan Veleba.

Podle něho ale nemají zemědělci a zpracovatelé na vybranou. Přes hypermarkety a supermarkety se totiž prodá na sedmdesát procent maloobchodního zboží, takže prostor dodávat jinam je velice omezený.

Odnesou to slabší výrobci

Jednoznačné „ne“ říkají zákonu samotné řetězce. Podle Petra Vyhnálka, viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu, který markety zastřešuje, zákon postihne spíše dodavatele než obchodníky, proti kterým má být namířen. Řetězce totiž přestanou jednat s těmi výrobci, kteří by je mohli popotahovat u Úřadu pro hospodářskou soutěž.

„Pro velké dodavatele pak není nic jednoduššího, než říct odběrateli: nevyjednávej s těmi, se kterými se vystavuješ riziku postihu, my si to regálné zaplatíme. Úplně jednoduše se tak zbaví méně silné konkurence,“ vysvětluje Vyhnálek.

Udrží nízké ceny konkurence?

S tím, že zákon by mohl poškodit některé dodavatele, souhlasí i Deníkem oslovení ekonomové. Současně ale k tomu jedním dechem dodávají, že nová právní úprava by se mohla odrazit také v cenách zboží. Řetězce si totiž mohou chybějící peníze z poplatků promítnout do cen.

„Může se to projevit například u zboží, které je předsunuté u pokladen, za jehož umístění musí dodavatelé platit,“ myslí si například ředitelka analytické společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.

Podle bývalého ministra průmyslu Milana Urbana (ČSSD) se ale spotřebitelé zdražování obávat nemají. Jak uvedl, zvyšování cen zabrání vzájemná konkurence mezi řetězci.

Autor: Vojtěch Janda

Mělo by být chování řetězců na našem trhu více regulováno?

Ano

83 %

Ne

17 %

Hlasovalo: 53

Anketa byla ukončena

6.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump s Vladimirem Putinem
8 4

USA zostřily sankce proti Rusku. Trumpovi navzdory

Požár na jihu Francie
3

VIDEO: Jih Francie sužují požáry, z domovů a kempů vyhnaly tisíce lidí

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

AKTUALIZOVÁNO

Na Jižní spojce se převrátil kamion, po nehodě začal hořet

/FOTOGALERIE/ Kolaps dopravy na Jižní spojce ve směru jízdy od Štěrbohol k Barrandovskému mostu způsobila ve středu ráno havárie kamionu, který před půl sedmou prorazil svodidla za čerpací stanicí pohonných hmot poblíž sjezdu na Strašnice.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

Růst cen nemovitostí omezí jen doplňování nabídky na trhu, říká expert

/ROZHOVOR/ Lze zabránit růstu cen bytů, který vyhání lidi za město? „Ano. Například bychom se měli naučit ve městě lépe využívat mrtvá místa, takzvané deprimující zóny,“ doporučuje Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení