VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Aktivisté: Není důvod plýtvat, křivé potraviny nejsou závadné

Praha – Supermarkety nechtějí přijímat od zemědělců nevzhledné ovoce a jídlo. Spousta úrody tak zůstává na polích a důvody nemusí být jenom estetické. Na tento nešvar v sobotu na Piazzetě Národního divadla upozorňuje iniciativa Zachraň jídlo.

5.9.2015 18
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Její zástupci tu vaří zadarmo takzvanou Křivou polévku pro dva tisíce lidí ze zeleniny, která by se nedostala na pulty obchodů kvůli svému nevyhovujícímu vzhledu. Dobrovolníci několikrát vyjeli na pole v Polabí, kde nasbírali více než 3,5 tuny zeleniny, která by se jinak zaorala či vyhodila. Většinu z ní rozdělila padesátka dobrovolníků charitativním organizacím.

Přímo na polích podle nich zůstává až třetina plodů. Aktivisté se při tom odvolávají na odborné studie a zprávy z Evropského parlamentu.

„Je to obrovské množství," řekl Podhola, podle kterého se s jídlem plýtvá i v dalších částech spotřebitelského řetězce. Důvodem nejsou jenom estetická hlediska, která uplatňují obchodní řetězce, ale i nepřízeň počasí nebo rušení objednávek na poslední chvíli. Podle Dominiky Jarosz z organizace Feedback jde o celosvětový problém.

Zemědělci podle předsedy představenstva Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslava Zemana většinou nevidí „paběrkující" lidi rádi, protože často chodí i na pole, kde jsou ještě prodejné výrostky. Organizátoři této akce jsou podle něj výjimkou.

Řetězce chtějí jen prvotřídní zboží

Řetězce podle něj v poslední době nechtějí vůbec přijímat zeleninu s nižší kvalitou, kterou by farmáři mohli za minulého režimu prodat jako „dvojkové" nebo nestandardní zboží. A spotřebitelé podle předsedy nejsou dostatečně informovaní, aby poznali kdy je zboží poživatelné a pouze nevzhledné, a kdy již například začíná plesnivět.

Podle aktuální studie nevládní Ekumenické akademie, zveřejněné na dnešní tiskové konferenci, si prý mohou řetězce diktovat v podstatě jakékoliv podmínky, protože pro 85 procent českých domácností jsou supermarkety hlavním místem nákupu potravin.

Navíc podle Tomáše Uhnáka z akademie často údajně zneužívají svou vyjednávací sílu. Situaci by podle něj mohla částečně pomoci novela zákona o významné tržní síle, kterou v tomto týdnu podpořil sněmovní zemědělský výbor.

Kvalita na žádost zákazníků

Obchodní řetězce uvádí, že se řídí přáním zákazníka. „Ovoce a zelenina, které neodpovídají našemu standardu, jsou pak obvykle zařazovány do slevy a zákazníci je mohou nalézt v takzvaném slevovém koutku," řekl ze Tesco Václav Koukolíček. Podle mluvčí hypermarketu Globus Pavly Hobíkové se řetězec snaží plýtvání s jídlem předcházet tím, že spolupracuje Českou federací potravinových bank.

„Pravidelně darujeme zdravotně nezávadné potraviny s krátkou dobou trvanlivosti. V případech, že jde o potraviny, které nejsou vhodné pro klienty potravinových bank, spolupracují naše hypermarkety s různými dalšími organizacemi, či institucemi, jako jsou zoologické zahrady, zooparky apod., kde mohou být tyto potraviny ještě smysluplně využity," uvedla Hobíková.

Problematiku plýtvání s potravinami řeší prodejci i spotřebitelé

Podle v sobotu zveřejněného červencového průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Tetra Pak, není problematika plýtvání potravin aktuální pouze u výrobců a prodejců, ale i samotných spotřebitelů.

Podle něj většinou skončí v koši pečivo, které vyhazuje 55 procent Čechů. Zeleninu a ovoce pak likviduje 39 procent respondentů. Jídlo podle průzkumu, ve kterém odpovídalo 500 lidí, končí v koši, protože v domácnosti zbylo a nenašlo se pro něj využití.

Tento problém podle něj odpadá v malých obcích do 5000 obyvatel, kde se zbytky použijí na krmení zvířat nebo na kompostování. Nejčastěji jídlem plýtvají mladí.

Sobotní akce začala v deset hodin. Od dvanácti hodin se začala  vydávat „křivá" polévka, tedy pocházející z nevzhledných plodů. Během dne budou moci zájemci jít na workshopy, kde se například naučí vyrábět pesto z mrkvových natí či ochutnají vařenou mrkev v rohlíku.

(pap, čtk)

Autor: ČTK

5.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

DOTYK.CZ

Drama v Africe. Ovládne ji islámský terorismus?

V posledních několika letech se některé oblasti afrického Sahelu, tedy pásma zemí zhruba od Mauretánie po Súdán, proměnily v hlavní bojiště proti mezinárodnímu terorismu. Zejména to platí o Nigeru.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident USA Trump znovu napadl média, prý jsou šiřiteli falešných zpráv

Americký prezident Donald Trump na shromáždění svých stoupenců na Floridě znovu ostře zaútočil na média, která kritizoval jako "šiřitele falešných zpráv a součást zkorumpovaného systému". Informovala o tom dnes agentura AP, podle níž bylo shromáždění konané v sobotu odpoledne místního času (v noci na dnešek SEČ) začátkem kampaně ke zvýšení Trumpovy popularity po jeho lednovém nástupu do úřadu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies