VYBERTE SI REGION

Neukáznění chodci působí na silnicích problémy

Zlín - Chodci přecházející frekventované silnice mimo přechod, který je nedaleko. To je problém, který trápí prakticky každé město i obec a nevyhnul se ani Zlínu. Od počátku letošního roku vyšetřovala policie ve Zlíně celkem deset dopravních nehod s chodci, přičemž šest z nich chodci zavinili.

24.6.2010 11
SDÍLEJ:

Je to přechod, nebo není?Foto: DENÍK/Matej Slávik

Lidé přecházející vozovku mimo přechod neohrožují pouze sebe, ale i další účastníky silničního provozu. Hrozí jim také sankce

Jedním z míst, kde je tento nešvar často k vidění, je například ulice Dlouhá. Mezi trolejbusovými zastávkami na protějších stranách ulice tam přechází denně pěkná řádka chodců. Přitom nedaleko směrem vzhůru mají přechod se semaforem a o kousek níže pak nově zrekonstruovaný podchod.

„Pokaždé když stojím na zastávce jsem svědkem podobného chování. Nejednou jsem viděl, jak takový nezodpovědný člověk doslova zastavil dopravu a všichni museli čekat, až on přejde na druhou stranu,“ řekl Miroslav Nový ze Zlína.

Zároveň dodal, že je zarážející, jak často se takového jednání dopouštějí lidé pohybově omezení, například starší občané s francouzskými holemi. To je pro něj naprosto nepochopitelné. „Proč nejdou ten kousek dál na přechod a hazardují jak se svým, tak s cizím zdravím? Vždyť si musí být vědomi toho, že nepřekonají cestu rychle. Není to omluvitelné ani u lidí s bezproblémovým pohybem,“ rozčílil se Nový.

Jeho názor sdílejí také profesionální řidiči.„Není to jenom v Dlouhé ulici, ale například také v Gahurově u zámku je toto přecházení dosti časté. Přitom je tam kvůli velkému počtu vozidel komplikovaný výjezd z boční ulice ve směru od Svitu. Někdy nevím, na co mám dávat pozor dříve, jestli na ty lidi, co se motají ve vozovce anebo na ostatní řidiče, abych někoho neohrozil anebo nebyl ohrožený sám,“ postěžoval si Petr Kadeřábek.

Podchod je jen kousek

Podchod je přitom rovněž přímo u zastávky městské hromadné dopravy.O něco dál je i přechod pro chodce. Opět se semaforem. Podobný obrázek, chodec, procházející se po frekventované komunikaci, je častý také u malenovického Centra. Přestože je chodcům k dispozici přechod se světly, řada z nich si zkracuje cestu od vlaku nebo z nedalekého továrního areálu zcela mimo místa určená k přecházení. Většinou se jim nepodaří na rušné hlavní spojovací komunikaci mezi Otrokovicemi a Zlínem přejít z jedné strany na druhou plynule. Zdržují tak dopravu a ohrožují bezpečnost provozu.

„Co se tam dá někdy vidět, to je neuvěřitelné. Lidi se tam motají mezi auty, doslova jako na procházce. To je skutečně často na infarkt, mám někdy chuť vystoupit a vysvětlit jim to ručně,“ mávl rukou řidič Martin Hromádka.

Pravidelné pokuty

Tento zlozvyk je však zřejmě zcela nemožné vymýtit, přestože si chodci musejí být vědomi toho, že se dopouštějí přestupku proti zákonu a policisté je za to pravidelně pokutují.

„Chodci se tím dopouštějí přestupku proti zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Pokud je do padesáti metrů k dispozici podchod nebo přechod, je chodec povinen ho použít. Horní hranice sankce, kterou může být toto chování postiženo, je dva tisíce korun.,“ sdělila mluvčí zlínské městské policie Šárka Škubalová.

Mluvčí Policie ČR ve Zlíně Josef Havela doplnil další skutečnosti.„Pokud však kvůli tomuto chování dojde k nehodě, platí jiná pravidla. Jestliže je při ní způsobena na vozidle škoda přesahující sto tisíc korun, uložená pokuta činí od 2 500 do 5 000 korun. Pakliže dojde ke zranění a poškozený je omezen v běžném způsobu života na dobu do sedmi dnů, jedná se stále o přestupek, avšak s možností uložení pokuty v rozmezí od 25 000 do 50 000 korun,“ informoval Havela.Upřesnil, že pokud se poškozený léčí déle než sedm dnů nebo dokonce zemře člověk, jde už o trestný čin. Tato možnost přichází v úvahu zejména tehdy, pokud dojde ke střetu chodce s cyklistou.

Vážné zranění

Nejsou to však jen pokuty nebo možnost soudního řízení a následných trestů, které neukázněným jedincům za jejich nezodpovědnost hrozí. Střety s dopravními prostředky končí jednoznačně v jejich neprospěch.

„Šíře zranění, pocházejících z těchto nehod, je široká. Záleží na rychlosti vozu i na mechanismu nárazu. Může jít o lehčí oděrky ale také o mnohočetná, život ohrožující poranění,“ nastínil mluvčí zlínské záchranné služby Petr Olšan.Dodal, že také jejich řidiči mají podobné zkušenosti.

„Lidé bohužel skutečně často přecházejí tam, kde nemají. Stává se to často mimo dalších míst i u Kauflandu na Sokolské ulici, kde jsme už i my museli se sanitkou brzdit, protože si někteří lidé zkracovali cestu mimo přechod v nepřehledné zatáčce,“ konstatoval Olšan.

Je to v lidech

Přes hrozbu pokuty i zranění je však vysoce pravděpodobné, že se s obrázkem chodce, procházejícího se mezi automobily na několikaproudé silnici, budou nejen občané Zlína setkávat i v budoucnu.

„To se asi nezmění, je to v lidech. Možná by pomohla nějaká kampaň typu Nemyslíš, zaplatíš zaměřená hlavně na chodce. Ti jsou přece také účastníci dopravního provozu, i když si to často neuvědomují,“ zamyslela se Věra Machová.

Autor: Kateřina Košutová

24.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový šéf hradního protokolu: Návštěvu Bílého domu už začínáme chystat

ROZHOVOR – Miroslav Sklenář nahradí ve funkci vrchního protokoláře Jindřicha Forejta. Deníku při té příležitosti poskytl rozhovor. Hovoří v něm o svém vztahu k prezidentu Miloši Zemanovi i o plánované návštěvě USA. Rezignace Forejta ho prý nepřekvapila.  

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies