VYBERTE SI REGION

Neviditelná revoluce: automobily budou měkčí

ČR - Od úterka v celé EU nařízení, podle něhož výrobci aut musí „změkčit“ přední části. Chodci tak mají při srážce větší naději přežít.

25.11.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Osmiletá holčička pod koly auta v Praze, den před tím pětapadesátiletý důchodce na Prostějovsku. A na začátku listopadu další důchodce v Ostravě. To je tragická bilance smrtelných srážek chodců na našich silnicích jenom za posledních čtrnáct dní.

Šance přežít srážku s automobilem bez následků je minimální

Ročně u nás při srážce s autem zemře více než dvě stě lidí, další stovky skončí s těžkými zraněními v nemocnici nebo dokonce na vozíku.

Náraz do karoserie bez jakýchkoliv následků přežije jenom naprosté minimum lidí. Do budoucna by ale šance chodců na přežití srážky s autem mohla částečně vzrůst. Od včerejška totiž v celé Evropské unii včetně České republiky začala „nenápadná“ revoluce. Jde o nové nařízení pro výrobce aut a autodoplňků, kteří povinně musí změkčit přední části aut, případně dodatečných doplňků, jako jsou například přední ochranné rámy. Platí to pro osobní a lehká užitková auta.

Jen u nových vozů

Cíl je jasný: ochránit chodce proti případnému nárazu. „Jde o nové nařízení, které výrazně zpřísňuje schvalování přední části auta. Ta musí být u nárazníků měkčí. U ochranných rámů, které si mnozí z designových důvodů montují na auta, pak musí být lehčí připevnění na karoserii, aby se při střetu s chodcem rám mohl uvolnit,“ potvrdil včera Deníku Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Nařízení EU ale neplatí zpětně. To znamená, že přední části již vyrobených aut zůstanou „tvrdé“ jako doposud. Stejně tak řidiči, kteří si do včerejška namontovali na svoje auta kovové rámy, nemusí tyto rámy měnit ani změkčovat jejich uchycení. Rovněž prodejci mohou doprodat staré zboží. Nové vozy a doplňky jim ale výrobci dodají už jako změkčené. „Lidé se nemusejí bát, že pokud se přední část aut změkčí, bude to naopak ohrožovat posádku vozu. Změkčení se totiž týká jen úplně přední části aut. Část kapoty chránící posádku zůstane nadále velmi pevná,“ zdůrazňuje Pokorný.

To potvrzují i samotní výrobci aut. Například mladoboleslavská Škodovka začala přední části aut změkčovat už dlouho dopředu, k žádným mimořádným úpravám ve výrobě tak od včerejška nemusela přistoupit. „Všechna auta z naší produkce už nové evropské směrnice splňují. Změkčení aut nemá nic společného s deformační zónou automobilu, nejde to tedy na vrub bezpečnosti posádky,“ zdůrazňuje mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý.

Policie změnu vítá

Se změkčováním předků aut souhlasí i dopravní policie, která srážky vozu s chodcem šetří prakticky denně. „Je to jednoznačně pozitivní a doufáme, že to pomůže snížit následky nehod. Zároveň ale zůstane zachována bezpečnost posádky. Policie se podílela na testování a technické zkoušky neprokázaly žádný vliv na posádku,“ řekl včera Deníku šéf dopravní policie Leoš Tržil. Zároveň ale zdůrazňuje, že samotné změkčení aut není samospasitelné.

„Pořád u nás bohužel platí mýtus o absolutní přednosti chodců na přechodech. Stejně tak je tu otázka viditelnosti chodců,“ stěžuje si Tržil. Za pravdu mu v tom dává i pohled do statistiky. Poté, co si v roce 2001 chodci začali myslet, že přechody jsou „jejich“, stoupl počet smrtelných nehod na zebrách dvojnásobně! Například za prvních deset měsíců letošního roku zemřelo pod koly aut přímo na přechodech 11 lidí.

Chodci budou méně ohroženi

V roce 2000, před začátkem přednosti chodců, to bylo „jen“ šest lidí. Policie se proto na chodce hodlá zaměřovat častěji, a to například v rámci preventivních kampaní. „Například v říjnu jsme chodcům rozdali přes padesát tisíc reflexních pásek. Meziročně je zatím počet mrtvých chodů nižší o třicet pět, ale uvidíme, co se statistikou provede závěr roku,“ dodává Tržil.

ROZHOVOR

Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence: Za tragické nehody mohou řidiči i chodci rovným dílem


Kdyby motoristé i pěší dodržovali jednoduché poučky, nehod by ubylo. Změkčení předních částí aut pomůže u osobních aut, ale terénní vozy budou zabíjet dál, říká v rozhovoru pro Deník Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence (CDP).

V Česku ročně umírá minimálně dvě stě chodců. Kolik z nich vlastní vinou a kolik jde na vrub neopatrnosti řidičů?
Dá se říci, že je to zhruba půl na půl. Základní problém, který vidím u řidičů, je ten, že i kdyby chtěli dát chodcům přednost, nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi sebou. Pak se množí situace, kdy by řidič třeba i rád před přechodem zastavil, ale má za sebou nalepené auto a nedá přednost chodci. A je z toho nehoda. Takže to není jen o netolerantnosti našich řidičů, jak se někdy říká, oni prostě nedokáží dodržovat odstupy.

V čem chybují chodci?
Velká část lidí, bohužel hlavně těch starších, je přesvědčena, že mají na přechodu absolutní přednost, ale bohužel ji nemají. Je nutné se prostě pokaždé rozhlédnout při jakémkoliv přecházení. To je zásadní poučka, kterou porušujeme.

Od včerejška mají výrobci aut za povinnost změkčit přední část auta pro případ srážky s chodcem. Může toto opatření pomoci?
U osobních aut dejme tomu ano, ale velký problém je u lehkých terénních aut, takzvaných SUV. Těch je u nás čím dál více. Evropská komise vydala zajímavý materiál, že tyto SUV vozy daleko častěji zabíjejí. Tam, kde u normálního auta jde náraz na nohy, u terénních aut jde náraz přímo na tělo a odpovídají tomu i neskonale větší následky.

Policie teď například začala rozdávat reflexní pásky pro chodce. Její šéf dokonce zvažoval, že by navrhl jejich povinné nošení. Byl byste pro takové nařízení?
Není to o systému nařizování. Lidé si akorát musí uvědomit, že valná část chodců umírá za snížené viditelnosti. Těžko asi u nás někdo nařídí povinné reflexní prvky, ale třeba sousední Poláci to mají povinné u dětí. Nejsem z těch, kteří by to nařídili povinně, ale sami lidé to musí chápat tak, že nošením reflexních prvků dělají velkou věc pro sebe a svoji bezpečnost.

Ve srovnání se zahraničím jsou u nás počty mrtvých chodců vysoké. V čem zaostáváme?
Já pořád volám po prevenci a po kampaních, ale bohužel na to nejsou peníze. Ministerstvo dopravy dělá v rámci možností skoro maximum. Ovšem když se to srovná s tím, co se dává na prevenci ve světě, tak u nás vynakládáme téměř nula peněz. Prevence je u nás podceňovaná, a to i ze strany politiků, kteří o něco takového nemají moc zájem.

Autor: Jan Klička

25.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

AKTUALIZOVÁNO

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Okresní soud v Chebu se bude kauzou korupce zabývat znovu.

Do Iráku odletěl polní chirurgický tým, pomáhat bude u Mosulu

Praha - Do Iráku dnes odletěl sedmnáctičlenný český polní chirurgický tým. Podporovat bude koaliční a irácké vojáky na americké základně několik desítek kilometrů od Mosulu. Sdělil to mluvčí generálního štábu Jan Šulc. O vyslání jednotky rozhodla vláda a schválil jej Parlament.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies