VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neznámá zrůda chtěla vykolejit vlak s lidmi

Ústí nad Labem – Lokomotiva narazila ve večerní tmě na překážku. Došlo k rozpojení osobního vlaku 6869 a ten se automaticky zastavil. Vlak nevykolejil, nikdo nebyl zraněn. Byla neděle 19.20 hodin. Vlak a cestující přežili promyšlený útok na železnici.

11.6.2011 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Dosud neznámý pachatel umístil na dvě koleje a na jednu výhybku překážky, aby došlo k vykolejení vlaku. Na jedné z překážek se mu podařilo vlak zastavit. Ale radost z toho neměl, protože k vykolejení vlaku nedošlo.

Šlo o zcela cílené obecní ohrožení. Ve vlaku bylo asi 20 cestujících, strojvedoucí a průvodčí. Ti všichni by byli v případě vykolejení v ohrožení života. Vlak v okamžiku nárazu jel rychlostí kolem 40 kilometrů v hodině.

Lidé ve vlaku měli štěstí. Po nárazu do překážky bylo jenom rozpojeno brzdové potrubí a napájecí spojení. Konstruktéři s takovými situaci počítají. Proto vlak ihned automaticky zastavil. Kolem kolejiště se měla válet převrácená souprava složená z elektrické lokomotivy řady 163 a tří osobních vagónů. Ale k tomu naštěstí nedošlo.

Narazit do takové překážky auto nebo autobus, tragédie by byla neodvratná.

Tři pasti

Od Českých Zlatníků k bílinskému nádraží směřují tři koleje. Po 1. koleji jel osobní vlak. V 19.20 hod. před vjezdem do stanice najel na neviditelnou překážku – pneumatiku na koleji vyztuženou betonovou deskou, či spíše nějakým betonovým obrubníkem. To vše bylo zabalené do černé silonové bundy. Proto ve tmě zimního pozdního večera nástraha nebyla na kolejích vidět. Byla to doslova past na vlak.

Kousek od tohoto místa neznámý terorista nacpal mezi koleje do výhybky č. 29 kameny, aby nebylo možné přestavět výhybku do jiného směru. Vlak by tedy měl pokračovat nesprávným směrem. To byla druhá past vedoucí k železničnímu neštěstí. Vlak by z Bíliny jel stále rovně po 1. koleji a neodbočil by na prostřední „nultou“ kolej. Nebo naopak vlak jedoucí od Českých Zlatníků by nepřejel přes výhybku na 1. kolej a hrozilo by nebezpečí vykolejení.

Na 2. traťové koleji (tedy na třetí koleji, na opačné straně, než je 1. kolej, po které jel osobní vlak) byly položeny kameny. I zde neznámý pachatel chtěl docílit vykolejení vlaku.

Protože jako první se v místě tří pastí objevil vlak od Mostu směrem na Bílinu a Teplice, los osudu připadl na osobní vlak 6869.

Šokující informace Deníku sdělil Josef Kříž, přednosta regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí nad Labem. Na místě útoku na vlak byl spolu s policisty, psovodem, kriminalisty a specialisty v železniční dopravě, kteří mají trať v tomto úseku na starosti.

Velké štěstí

„Původně se objevila v neděli po jednadvacáté hodině zpráva, že v Bílině vykolejil vlak, ale nedošlo k tomu. Lokomotivě se podařilo rozdrtit betonový panel. Lokomotiva projela betonem a přes pneumatiku. Pokud by překážka byla v jiné poloze, mohla vychýlit lokomotivu z kolejí. Rychlost vlaku o váze 126 tun a délce 74 metrů v okamžiku střetu mohla být kolem 40 kilometrů v hodině, protože vlak se blížil ke stanici, kde měl zastavit. Pokud by nástraha byla umístěna na kolejích dál od stanice, vlak by na překážku vjel rychlostí až 80 kilometrů v hodině. Ani nechci domyslet, co by se v té rychlosti mohlo stát,“ dodal Kříž.

V osmdesátiki­lometrové rychlosti by vykolejení vlaku s nevinnými cestujícími a obsluhou vlaku bylo pravděpodobné.

Pneumatika

Podívejme se na vlastní vražedný nástroj. Přednosta Kříž ukazuje na fotografii, na které je viditelné nezasněžené kolo v poprašku sněhu, ukazující kde byla původně odhozená pneumatika. Někdo starou pneumatiky našel u trati, dokutálel ji na 1. traťovou kolej, donesl na ní cosi připomínající betonový obrubník a zabalil vražednou past do obnošené černé bundy.

Odhozených pneumatik jsou podél trati tisíce, kamenů a různých úlomků betonu lze nalézt na některých místech také dost. A co chybí, lze donést. Taková past nic nestojí, následky mohou být milionové a pro železničáře a cestující tragické.
Lidský faktor

Kdo byl teroristou z trati u Bíliny? Útok na vlak lze skutečně nazvat teroristickým aktem. Cílem tří pastí bylo ničení a smrt lidí. Zázrakem k tomu nedošlo. Tři překážky se objevily na kolejích a ve výhybce po sedmé hodině večerní.

„Nebezpečí položení překážek na trať stoupá především při letních prázdninách. Zde lze těžko odhadovat, co to bylo za člověka, který byl takového jednání schopen,“ uvedl k případu přednosta Kříž. Policejní psycholog Josef Kovářík s ním souhlasí. Osoba teroristy je nečitelná, jedná se ale asi o dospělého člověka, protože během krátké chvíle položil tři překážky a věděl jak nejvíce vlak ohrozit na výhybce.

„Útok ovlivnil v nedělní večer stovky lidí. Dvě desítky cestujících byly ve vlaku stojícím na trati, další cestující čekali marně na nádražích po trati, řadě lidí kvůli tomu ujely navazující spoje. Většina lidí nevěděla k čemu došlo a povzdychla si, že na České dráhy není spolehnutí,“ připomenul Kříž další rozměr útoku u bílinského nádraží.

Provoz na trati naštěstí nebyl přerušen, protože bylo možné využít dalších dvou kolejí vedoucích z bílinského nádraží.

Autor: František Roček

11.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Britské deníky
2 4

Zákaz prodeje bulváru naštval studenty. Rozdávají vlastní kopie

Ilustrační foto.
3

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies