VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové léky by se měly dostávat k lidem rychleji

Praha - Nové léky by se k českým pacientům měly dostávat rychleji, protože rozhodování o ceně a úhradě ze zdravotního pojištění by se mělo zkrátit. Novinářům to dnes řekl europoslanec Milan Cabrnoch (ODS). Změnu projednává Evropský parlament (EP). Český lékový řad má nyní lhůtu pro rozhodování 180 dní, a žádné sankce při překročení. Chystaná směrnice zkrátí lhůtu u originálních léků na 60 dnů a u jejich kopií na 15 dnů.

31.1.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Václav Pancer

„Pokud by úřad do termínu nerozhodl, obchodoval by se lék za cenu navrženou firmou," uvedl Cabrnoch. O směrnici jednal s ministrem Leošem Hegerem (TOP 09), prý se obává, že se úřad dostane pod příliš veliký tlak. Podle Cabrnocha podobně reagují i jiné země, zpřísnění se brání.

„Já pro tvrdé lhůty hlasuju, protože léky se dělají pro pacienty," řekl Cabrnoch. Odmítl argumenty, že nové léky odebírají příliš mnoho peněz ze zdravotního pojištění a že levnější generika stačí pro víc pacientů.

Náhrada škody

Zkrácené lhůty mají platit pro určení ceny i pro zařazení léku mezi hrazené z pojištění. Pokud by úřad ve lhůtě nerozhodl, měla by firma právo na náhradu škody, protože odkladem by přišla o část zisku. Směrnici už zdravotní výbor EP schválil, čeká na projednání v plénu, poté půjde do Evropské rady. Do roka po schválení musejí země provést změny národní legislativy.

Nové evropské regulace zahrnují také změny v podmínkách klinických hodnocení. V nich se ověřuje bezpečnost a účinnost nových léků. Chystané nařízení má zvýšit ochranu pacientů, kteří lék zkoušejí, a zajistit spolehlivost výsledků.

Cabrnoch uvedl, že v Evropě je požádáno každý rok o 4400 klinických studií, 60 procent zadávají farmaceutické firmy, 40 procent univerzity a další. Většina studií je mezinárodních. Nařízení zavádí jednotnou dokumentaci pro žádost, která by se podávala přes jednotný evropský portál.

Zvýšené náklady

Složitost systému a finanční náročnost studií, kde cenu zvyšuje i pojištění účastníků, vedla podle Cabrnocha k tomu, že počet žádostí klesl v letech 2007 až 2011 o čtvrtinu. Náklady na personální zajištění se za tu dobu zdvojnásobily, poplatky za pojištěné stouply o 800 procent. Průměrná prodleva v zahájení studie narostla o 90 procent na 152 dní.

Chystané nařízení lhůty zkrátí a vytvoří mechanismus pro odškodnění ve „státním" pojištění pro klinické studie. Nařízení by mělo začít platit za dva roky od schválení, zatím je ale neprojednal ani zdravotní výbor EP.

Autor: ČTK

31.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Miloš Zeman
67 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Výšková budova v Londýně po ničivém požáru.
AKTUALIZOVÁNO
3 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies