Klienti by je podle předlohy podepisovali samostatně. Cílem je snížit počet těch, kteří rozhodčí doložku podepíšou, aniž by to měli v úmyslu. Při dnešním druhém čtení novely padlo několik pozměňovacích návrhů. Poslanci o nich budou hlasovat při závěrečném schvalování pravděpodobně příští týden.

Pozměňovací návrh Jeronýma Tejce (ČSSD) se týkal zavedení zkoušky, kterou by museli budoucí rozhodci složit. Organizovalo by ji ministerstvo spravedlnosti a netýkala by se lidí, kteří již mají justiční nebo advokátní zkoušku. Poslanec také navrhl dvacetkrát zvýšit poplatek za zápis rozhodce do seznamu arbitrů. Podle doporučení sněmovního ústavně-právního výboru by měl být pětitisícový, seznam by vedlo ministerstvo spravedlnosti.

Marek Benda (ODS) ale chce, aby vlastní seznam mohl vést stálý rozhodčí soud. "Má obavy, že pokud nepovede seznam sám, mohla by být zpochybněna jeho nezávislost," řekl. Podle návrhu Jany Kaslové (TOP 09 a Starostové) by zase řízení muselo být dokončeno u orgánu, kde bylo zahájeno; tedy před rozhodcem, nebo před finančním arbitrem. Cílem je to, aby řízení nebyla dvě.

Ústavně-právní výbor už dříve podpořil podnět, aby noví rozhodci museli mít právnické vzdělání.

Rozhodčí doložka bude muset podle vládního návrhu obsahovat více informací než doposud. Bude nutné v ní například uvést, jakým způsobem se určí rozhodce, jak bude zahájeno rozhodčí řízení, jak vysoká bude odměna pro rozhodce či kde se bude řízení konat. Podnikatel bude zároveň povinen spotřebiteli s dostatečným předstihem před uzavřením doložky vysvětlit, jaké důsledky pro něj ze smlouvy plynou. Novela také umožní, aby rozhodčí řízení mohl přezkoumat soud.

Na zneužívání rozhodčích doložek například poskytovateli úvěrů dlouhodobě upozorňují spotřebitelské organizace. Současná právní úprava podle nich nebrání situacím a sporům, ve kterých je rozhodce napojen na úvěrovou společnost a rozhoduje neobjektivně a zaujatě v neprospěch spotřebitele.