VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novoroční předsevzetí nedodrží ani čtvrtina lidí

Praha - Každý rok si je dáváme a většinou je pod vlivem okolností nedodržíme. Dají se vůbec splnit, aniž byste svému okolí nelezli na nervy? Jak se správně motivovat k jejich dodržení?

6.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Novoroční předsevzetí patří neodmyslitelně k začátku roku. Právě přelom starého a nového roku nás nutí k bilancování nad tím, co se nám podařilo, a co ne.

Od nového roku obvykle čekáme, že bude lepší než ten minulý, a doufáme, že se nám podaří být úspěšnějšími, šťastnějšími a krásnějšími.

K tomu nám mají posloužit právě novoroční předsevzetí. Stačí si je dát a vidíme se v lepších barvách. I když často předem tušíme, že se nám je nepodaří naplnit, stejně se o dosažení cíle pokusíme.

Třeba nám letos životní změna vyjde a my opravdu skoncujeme s kouřením a skutečně zhubneme.

„Předsevzetí lze chápat jako určitý cíl k tomu, aby se nám v životě něco změnilo a někam jsme se posunuli. Obecně si myslím, že je nezbytné, aby si lidé kladli cíle, a pokud to má být ve formě novoročního předsevzetí, nemusí to být špatné,“ je přesvědčená psycholožka a kouč Jana Březinová, která provozuje soukromou praxi v Praze a svým klientům pomáhá zvládnout životní změny. Novoroční předsevzetí bychom tedy měli chápat jako jakési směrovky vedoucí k našemu cíli.

Není to povinné

Novoroční předsevzetí nejsou naštěstí povinná. Pokud nechcete na svém životě nic vylepšovat, nenuťte se ke změně jen proto, že to dělají všichni okolo. Něco jiného je začít cvičit, protože sami chcete a baví vás to, nebo chodit do tělocvičny jen kvůli kamarádům a hledat jakoukoliv výmluvu, abyste se nechtěnému pohybu vyhnuli.

To, jaká a jestli vůbec nějaká předsevzetí si dáte, záleží jen na vás.

Podle výzkumu, který byl proveden na Hertfordshirské univerzitě, novoroční předsevzetí dodrží méně než čtvrtina lidí. Možná právě vy patříte mezi ty, kteří neuspějí. Bojíte se dalšího zklamání, a tak se raději nepokoušíte o životní změnu. Vzdáte se ještě dříve, než jste mohli něco dokázat. Anebo si předsevzetí dáte, ale brzy začnete mít pocit, že je kvůli „vnějším okolnostem“ prostě nemůžete splnit. A tak hledáte výmluvu, proč nemůžete zhubnout, i když se tolik snažíte.

Podle britských vědců velmi záleží na tom, jak si naplánujete splnění svých cílů. Nestačí si říct, že chcete zhubnout, musíte sestavit nový jídelníček, změnit zvyky při nákupu potravin, ale i zařadit do svého denního programu pravidelný pohyb.

„Pokud se snažíte zhubnout, nestačí si připevnit na ledničku obrázek modelky nebo si představovat, že jste štíhlí,“ uvedl psycholog Richard Wiseman, jeden z autorů studie, pro britský deník The Guardian.

Prakticky bez efektu jsou předsevzetí, která si dáte unáhleně, aniž byste si vše předem pořádně rozmysleli.

Taková předsevzetí budete mít sklon nebrat vážně a rychle na ně proto zapomenete.

Odměňte se

Klíčem k úspěchu je rozvrhnout si svůj cíl do několika menších kroků a odměnit se pokaždé, když nějakého z nich dosáhnete. Právě kombinace dobré motivace a reálného plánu vede s největší pravděpodobností k naplnění předsevzetí.

„Naše předsevzetí musí být hlavně dosažitelná. Ještě před tím, než si je dáme, musíme se zamyslet nad svými možnostmi a tím, co jsme opravdu schopni dodržet,“ radí Jana Březinová.

Od věci není si svoje úspěchy zapisovat a sami sebe se za ně pochválit. Součástí našich předsevzetí by proto měl být také plán odměn, které si dopřejete. Za dosažení jednotlivých kroků bychom se měli potěšit, ať už masáží, novým oblečením nebo třeba zajímavým výletem. Čím více se budete těšit na odměnu, tím je větší šance, že se vám podaří vaše cíle splnit.

Netrapte své okolí

Novoroční předsevzetí by vás neměla stresovat, ale naopak byste je měli vnímat jako pozitivní změnu ve svém životě. K úspěšnému dodržení novoročních předsevzetí vám může hodně pomoci, ale také uškodit vaše okolí. Podpora přátel a rodiny je důležitá v těžkých chvílích, kdy budete chtít všechno vzdát. Ideální je najít si k plnění svého předsevzetí parťáka, se kterým budete mít společný cíl. Lépe se budete vzájemně motivovat a hlavně budete lépe snášet případné neúspěchy.

Stejně tak vám nevhodné, byť dobře myšlené poznámky a rady okolí mohou srazit sebevědomí a jen těžko se vám bude hledat motivace. Pokud se musíte vyrovnat s „pomocí“ okolí, myslete na to, že svoje cíle plníte kvůli sobě, a ne kvůli nim. Možná vám přátelé závidí vaši silnou vůli a sami by chtěli se sebou něco dělat, ale nedokážou to, a tak vám otravují život.

Může se ale také stát, že vy můžete svým předsevzetím štvát svoje okolí. Typickým příkladem jsou lidé, kteří se snaží přestat s kouřením. Nedostatek nikotinu se projevuje nervozitou, nepříjemným chováním a někdy až sklony k agresivitě. Lidé mohou za porušením předsevzetí vidět své okolí a vylévat si na něm vztek. Pokud máte ve své blízkosti kuřáka, který se snaží skoncovat se zlozvykem, obrňte se trpělivostí.

„Svého partnera bojujícího s novoročními předsevzetími podporujte, denně si všímejte jeho úsilí a hlavně jej nezapomeňte oceňovat,“ radí psycholožka Laura Janáčková, zakladatelka Institutu partnerských vztahů.

Manžela nakrmte

Dalším pro partnerský vztah nebezpečným předsevzetím je častá ženská snaha zhubnout, a tím zcela změnit jídelníček celé rodině.

„Čím hůře splnitelné předsevzetí, tím je větší váš stres, který se přenáší i do partnerského vztahu. Typickým příkladem je hubnutí,“ popisuje psycholožka.

Hubnout a přitom vařit pro svého muže a případně děti je podle ní nadlidský úkol. Svíčková voní vždy lépe než dušená brokolice a vám se může snadno stát, že své dietní předsevzetí porušíte.

Ani převedení celé rodiny na zdravější stravu není ideálním řešením. „Hladový muž je většinou nepříjemný, a tak se objevují první partnerské problémy, které nelze řešit jinak než dobrým jídlem, a tedy porušením diety,“ vysvětluje Laura Janáčková.

V rámci zachování zdravého partnerského vztahu se nepokoušejte o radikální kroky, pokud s nimi nebude souhlasit zbytek rodiny. Zbytečně vytvoříte napětí a svoje předsevzetí dodržíte jen s velkými obtížemi.

nejčastější cíle

CHCI ZHUBNOUT

Hubnutí je vždy běh na dlouhou trať, a tak se nesnažte rychle zhubnout mnoho kilogramů. Každý úspěch se cení. Pokud vám nadbytečné kilogramy působí zdravotní problémy, poraďte se s lékařem.

ZAČNU CVIČIT
Nekupujte si hned permanentku do fitness centra, raději si najděte někoho, kdo bude sportovat s vámi. Dobrým pomocníkem je i pes milující pohyb, který vás nenechá zahálet.

PŘESTANU KOUŘIT
Na každého platí něco jiného. Někdo skončí se závislostí ze dne na den, další si potřebuje odvykat postupně. Při silné závislosti se poraďte s lékařem.

ZVÝŠÍM SI KVALIFIKACI
Nikdy není pozdě začít se učit nové věci jako cizí jazyky, další počítačové programy nebo si rozšířit vzdělání. Zeptejte se svého zaměstnavatele, jestli nenabízí kurzy, které se vám mohou hodit.
najděte si „parťáka“

Nebojte se o svých plánech říct svým dobrým přátelům a také partnerovi. Pomohou vám zvládnout těžké chvilky, kdy budete chtít svoje snažení vzdát ještě před dosažením cíle. Nebudou se vám posmívat, ale naopak vás podpoří, abyste znovu nabrali síly a dosáhli toho, co chcete.

Ještě lepší ale je najít si ke splnění svého předsevzetí spojence, který řeší stejný problém jako vy. Potřebuje vaše kamarádka také zhubnout nabraná kila po několika těhotenstvích? Víte, že se soused marně snaží naučit anglicky a vy sotva umíte říct o chleba? Svěřte se jim se svými plány a zkuste vymyslet, jak byste si mohli vzájemně pomoct.

Kamarádce se těžko budete vymlouvat a nakonec vyrazíte do tělocvičny, i když se vám původně moc nechtělo. Stejně tak si se sousedem můžete najmout společného učitele jazyka a ještě ušetřit.

Zradí-li vás přátelé, existují i moderní způsoby pomoci. Pokud jste se rozhodli zhubnout, navštivte www.stob.cz, chcete-li přestat kouřit, najdete mnoho zajímavých informací na www.stop-koureni.cz.

LUDMILA HAMPLOVÁ

6.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
24 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
2 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies