VYBERTE SI REGION

Nový ministr chce zkontrolovat hospodaření Českých drah

Praha - Nový ministr dopravy ve vznikající úřednické vládě Jiřího Rusnoka Zdeněk Žák se chce zaměřit na kontrolu hospodaření v Českých drahách, změny tarifů výkonového mýtného pro kamiony a prevenci v dopravě. Na ministerstvu dopravy neplánuje plošné personální výměny, propustit chce ale lidi, kteří vysoké posty v úřadu vnímají jako trafiky, řekl.

4.7.2013 36 AKTUALIZOVÁNO 4.7.2013
SDÍLEJ:

Jiří RusnokFoto: Deník/Divíšek Martin

„Musíme se u Českých drah podívat na čísla a musíme rychle prověřit to, jaká vlastně je kondice té firmy, protože já se obávám, že České dráhy jsou pro český stát jednou z nejnebezpeč­nějších časovaných bomb," uvedl Žák. Hospodařením Českých drah se nastupující ministr zabýval už v roce 2009, kdy se jako náměstek ministra dopravy neúspěšně pokusil odvolat současného šéfa drah Petra Žaludu, kvůli čemuž se dostal do sporů s tehdejším ministrem dopravy Petrem Bendlem. Ten ho kvůli tomu odvolal z funkce. „Měl jsem indicie, že jsem vyděsil pražské kmotry," řekl dnes Žák v České televizi.

Podle Žáka nebylo před čtyřmi lety jeho primární snahou odvolání Žaludy, ale chtěl zjistit, co se děje s penězi státu uvnitř ČD a dráhy mu nebyly schopné odpovědět. Jako ministr proto chce oslovit státní úředníky v orgánech ČD, aby ho ujistili, že je firma zdravá. V opačném případě by to podle něj měli být oni, kdo Žaludu z čela podniku odvolají.

Personální změny v ČD ale nejsou jeho prioritou. Personální smrští by nemělo projít ani ministerstvo, které by měl Žák od příštího týdne řídit. Primárně by chtěl pokračovat se současnými úředníky, pokud ale nebude spolupráce fungovat, je ale připraven si na úřad přivést nové lidi.

Mezi dopravními stavebními projekty chce ministr pokračovat v projektové přípravě paralelní dopravní tepny k dálnici D1. Změnit by se měl i výběr výkonového mýtného, kdy by se mělo více zohlednit to, v jakých časech kamiony po tuzemských komunikací jezdí, a výrazně zvýšit ceny u špičkových časů, kdy zejména tranzitní kamiony představují neúměrnou zátěž pro tuzemské dálnice. Zvýšit by se měl i důraz na prevenci v silniční i železniční dopravě. Preventivní akce na předcházení dopravních nehod se v posledních letech kvůli administrativním obstrukcím prý téměř neprovádí. Zatímco dříve drážní inspekce prováděla ročně 4000 takovýchto akcí, dnes se ročně uskuteční pouze desítky akcí, dodal.

Žák v otázkách dopravy radil tehdejšímu premiérovi Miloši Zemanovi. Od roku 2001 pak působil jako generální inspektor Českých drah a od roku 2003 až do roku 2006 jako šéf inspektorů Drážní inspekce. Od ledna do dubna 2009 působil rovněž jako náměstek ministra dopravy.

Autor: ČTK

4.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 36
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies