VYBERTE SI REGION

Nový zákon po sběratelích vojenských veteránů požaduje bezpečnostní prověrky

Blanensko – Jaroslav Pánek z Boskovic je členem vojenskohisto­rického klubu VOTAN. Před pár lety klub koupil tank T-34 z období druhé světové války, americký M-16 Halftrack, Tatru T-810 a obrněný transportér VP-90. Další roky dávali podle Pánka členové klubu tato vyřazená vozidla do pořádku. Pravidelně s nimi jezdívali na výročí osvobození měst či rekonstrukce bitev. Teď se stali jedněmi z mnoha majitelů vojenské techniky, na které stát začal pohlížet jako na potencionální teroristy.

31.5.2014 45
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Může za to nový zákon o nakládání s bezpečnostním materiálem. „První červencový den pro nás bude vražedným termínem. Do té doby musíme znění tohoto nařízení zcela naplnit. Vozidla máme v uzavřeném areálu, který budeme muset zabezpečit. Pořídit garáže, speciální vrata, kamerový systém, betonové stropy a zamřížovaná okna. To vyžaduje investici přes jeden milion korun, což je pro nás prostě neúnosné," vylíčil situaci Pánek.

Že zákon prakticky likviduje sběratele válečné techniky, si myslí i předseda Klubu vojenské historie – Pancéřové techniky Letovice Ladislav Soukup. Ten pořádá hlavně akce zaměřené na období druhé světové války. Milovníci dob minulých mohou jeho polopásový transportér OT-810 vidět v terénu zhruba každých čtrnáct dní.

Součástky pryč

Soukup stroj parkuje venku, což ho může definitivně vyřadit z provozu. „Pokaždé budu muset vypustit palivo a odmontovat minimálně dvě součástky, což znemožní nastartování vozidla. Zpětná montáž může způsobit poškození součástí, které se dnes na trhu už nedají sehnat," zlobí se Soukup.

I on bude muset mít svůj transportér zajištěný. „Garáž pořizovat nebudu, ale elektronické zabezpečovací zařízení mě přijde asi na třicet tisíc korun. Takže vyhodím peníze za něco, co nepotřebuji. Další možností je najmutí strážní služby. Ale který sběratel by to dělal? To je absurdní," nechápavě kroutil hlavou předseda klubu. Shodně s Pánkem tvrdí, že vozidla koupili po demilitarizaci, což znamená, že mají znehodnocený zbraňový systém.

Zákon jim podle nich může způsobit takové komplikace, že na vojenskohistorické akce přestanou jezdit. „Největší problémy nastanou tím, že dohlížející členové strážní služby budou muset mít prověrky Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ). Ty budou povinné i pro firmu, která bude vozidla přepravovat. Je to naprostý nesmysl, žádná přepravní společnost prověrky teď nemá, pak nám nikdo stroje nepřeveze," vysvětlil Pánek.

Prověrky NBÚ se týkají i samotných majitelů vojenské techniky. Za značný vpád do soukromí to považuje například jednatel Autodopravy K&K František Klíč. Vlastní zhruba třicet veteránů a kvůli jednomu z nich, velitelskoštábnímu obrněnému transportéru OT-64/R3, bude muset přiznat veškerý svůj movitý a nemovitý majetek nebo své i manželčiny výdělky za posledních pět let.

Klíč už uzavřený areál s kamerovým systémem má. „Ale vadí mi, že musím na sebe prozradit všechno od A až do Z. To je asi odměna za naši práci. Vůz jsme koupili za sto tisíc a dalších sto jsme investovali do oprav. V dobré víře, že zachováme tradici," uvedl Klíč.

Petici proti zákonu už v Česku podepsalo přes dva a půl tisíce sběratelů. Řada z nich začala techniku prodávat do zahraničí. „Stát pro nás totiž nastavil nesplnitelné podmínky. Je to o to smutnější, že Česko a také Slovensko měly oproti ostatním evropským státům doposud unikátní množství válečných a poválečných vozidel," řekl Soukup.

Problematiku nakládání s bezpečnostním materiálem dříve řešil zákon z roku 2006. „Z několika důvodů ho bylo potřeba aktualizovat. Kvůli přesné evidenci tohoto materiálu při kontrolách prováděných na základě mezinárodních smluv. Dále šlo o potřebu reagovat na rozvoj nových technologií v této oblasti a také bylo nutné promítnout do legislativy poznatky z dosavadní praxe," řekl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Loskot.

Majitelé vojenské techniky nedávno založili celorepublikový spolek Spomat a snaží se bránit zuby nehty. „Legislativa postihuje i techniku s nulovým bezpečnostním potenciálem, jako jsou vojenská terénní vozidla a letecké motory bez ohledu na jejich funkčnost. Jednali jsme už s premiérem Bohuslavem Sobotkou a s orgány státní správy. Lítáme od čerta k ďáblu, ale zatím se nic neděje," nastínil viceprezident spolku Pavel Kmoch.

Podle Tomáše Loskota se ministerstvo nebrání další diskusi. „Předpokládáme úpravu zákona tak, abychom minimalizovali zátěž osob, které nakládají s bezpečnostním materiálem. Zároveň ale musíme zachovat garance pro zajištění bezpečnosti. Legislativní proces má ovšem určitá pravidla a lhůty. Zatím komunikujeme se sběrateli a mírníme paniku," vysvětlil mluvčí.

Jaroslav Pánek je rád, že státní správa vyslyšela námitky sběratelů a začala intenzivně pracovat na novelizaci zákona. „Doufáme, že fenomén vojenskohisto­rických akcí nezanikne," dodal.

PETRA SRSTKOVÁ

Autor: Redakce

31.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 45
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies