VYBERTE SI REGION

Nuselský most slaví pětatřicátiny

Praha - Málokterým místem v metropoli projede denně tolik lidí. Nuselský most slouží Pražanům na den přesně 35 let. Podle expertů bude zanedlouho na vrcholu své slávy, pak jeho vytížení klesne.

22.2.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
ZÁBRANY SE OSVĚDČILY. Za devět měsíců, co uplynulo od nainstalování speciálních převislých mříží, neukončil skokem z Nuselského mostu svůj život ani jeden sebevrah.

ZÁBRANY SE OSVĚDČILY. Za devět měsíců, co uplynulo od nainstalování speciálních převislých mříží, neukončil skokem z Nuselského mostu svůj život ani jeden sebevrah.Foto: Milan Jaroš

Psal se 22. únor 1973, když komunistický prezident Gustáv Husák s velkou pompou přestřihl pásku a zahájil provoz mostu. Na svou dobu byl čtyřpilířový železobetonový most jedinečný.

„Dělalo se to novou technologií letmé betonáže, která byla do té doby v podobném měřítku nevyzkoušená. Položili jsme laťku kvality hodně vysoko i pro budoucí stavby,“ řekl Deníku tehdejší vedoucí stavby Hynek Hlasivec.

Poté, co prošel zatěžkávacími zkouškami šedesáti tanků, začal most sloužit motoristům a v jeho tubusu začalo jezdit metro. Dnes si bez něj pražskou dopravu neumí nikdo představit.

Provoz narůstá

„Je hlavním indikátorem dopravy v metropoli. Pokud se někde něco stane a zhorší se průjezdnost městem, tak se to na tomto mostě kvůli jeho poloze projeví jako první,“ sdělil Deníku Pavel Kuchálik z ústředního automotoklubu, podle kterého je most přes údolí jednou z nejdůležitějších dopravních staveb v metropoli.

To potvrzuje i profesor Stavební fakulty ČVUT František Lehovec. „Není tu za ni žádné náhradní řešení. Když se podíváte na mapu, tak uvidíte, že ani být nemůže,“ řekl Lehovec. V posledních letech na mostě dramaticky narůstá doprava. Zatímco ještě v roce 2005 po něm za 24 hodin projelo obousměrně necelých 90 tisíc aut, v současnosti už je to 95 tisíc a na rok 2010 se odhaduje nahuštění dopravy až na 116 tisíc projíždějících vozidel. Vnitřkem stavby navíc projede denně 300 tisíc cestujících na nejfrekventovanější lince metra C.

Podle Lehovce není potřeba uvažovat o dalších komunikacích nebo postech, které by odlehčily Nuselskému mostu. Ten prý bude kapacitně určitě stačit do roku 2012.V tom roce by měla hustota dopravy na mostě klesnout, protože se počítá s dokončením západní části silničního obchvatu kolem Prahy.

Pražané se nejméně do té doby o klíčový silniční úsek bát nemusejí. Uzavření mostu kvůli generální opravě, kterou bude stavba dříve nebo později potřebovat, město v nejbližších letech neplánuje. „Zatím žádná oprava není potřebná ani plánovaná, s výjimkou prací na plášti, které provoz neomezují,“ uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Ukončit život na Nuselském mostě už není tak jednoduché.

Sebevrahům k vykonání posledního činu jejich života brání speciální převislé mříže, které město nechalo nainstalovat loni v létě. Jak se „novinka“ osvědčila v praxi, projednal včera bezpečnostní výbor města.

„Za devět měsíců neukončil nikdo život skokem z Nuselského mostu. Záchranná služba hlavního města Prahy zaznamenala padesátiprocentní pokles výjezdů k pokusům o překonání zábran,“ uvedl čísla Zdeněk Schwarz, ředitel pražské záchranky.

Nakonec za polovinu

Instalace speciálních zábran s plechovým převislým krytem byla v minulosti kritizovaná vzhledem k příliš vysokým finančním nákladům. Původní odhady přesahovaly jedenáct milionů korun. Poté byl nařízen audit zakázky.

„Konečná suma se nakonec snížila o polovinu. Zábrany se postavily za necelých šest a půl milionu korun,“ vysvětlil včera Luděk Dostál, ředitel Technické správy komunikací, která vypsala výběrové řízení na zhotovení zábran. Podle rozhodnutí bezpečnostního výboru musí Technická správa komunikací měsíčně kontrolovat, zda zabezpečení proti sebevražedným pokusům není poničeno, a zařídit jeho případné opravy.

Montážní práce na mostě začaly 24.července 2007 a dokončeny byly 31. srpna loňského roku.

Autor: Jan Puci

22.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSSD chce zásadní reformu daní směrem k progresi, řekl Sobotka

Praha - Aktuální nastavení českého daňového systému vyhovuje velkým a bohatým, cílem ČSSD nejsou kosmetické úpravy daní, ale zásadní reforma směrem k progresi. Novinářům to po dnešním jednání širšího vedení sociální demokracie řekl předseda ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka. Konkrétní parametry reformy chce sociální demokracie představit na jaře příštího roku.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies