VYBERTE SI REGION

O sporné trati přes Polsko mají nově jednat prezidenti

Liberec – Osobám jedoucím ve vlacích průvozní dopravy není dovoleno na polském státním území fotografovat, filmovat, otevírat dveře a okna vozů. Věta, která dnes vyvolá úsměv, byla součástí Dohody mezi Československem a Polskou lidovou republikou o úseku železniční tratě Hrádek nad Nisou – Žitava. Jenže dohoda z roku 1964 se vypověděla a spolu s ní zmizelo i ustanovení, že polské dráhy jsou povinny vlastními prostředky udržovat úsek železniční trati v takovém stavu, aby byla zajištěna řádná a bezpečná doprava.

4.9.2015 9
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

„Protože smlouva z roku 1964 se vypověděla, tak podle Poláků teď panuje bezsmluvní vztah a tudíž je nic nenutí, aby se o tu trať starali," shrnuje problémy jednatelka společnosti Korid Stanislava Jakešová. „Na druhou stranu polské straně nevadí vybírat za průjezd přes jejich území od Českých drah a dalších dopravců nemalé částky," dodává.

Problematický, sotva tříkilometrový úsek přes polské území je už v takovém stavu, že jezdit po něm je pro strojvůdce téměř za trest. O stavu kolejí už s polskou stranou od jara jedná i české ministerstvo dopravy. „Problém se totiž netýká jen úseku z Hrádku do Žitavy, obdobné je to i s jedenáctikilometrovým úsekem přes polské Glucholazy na trati z Jeseníku do Krnova. Jedním z řešení, se kterým ministerstvo dopravy přišlo, je, že by polské úseky přešly pod naši správu, tedy pod Správu dopravních a železničních cest," vysvětluje expert ČD Jindřich Berounský. Jenže ani ministerstvo příliš úspěšné nebylo. Poláci teď přišli nově s tím, že celý problém by měla řešit prezidentská smlouva.

Půta chce třístrannou smlouvu

„Požadují, aby to byla třístranná smlouva, tedy mezi naším prezidentem, polským a německým," upřesňuje hejtman Martin Půta. „Jedinou výhodu to má, že by se ta věc nemusela projednávat 
v jednotlivých parlamentech, ale moc iluzí si o tom nedělám. Jsem v této záležitosti už hodně skeptický," říká. Podle Stanislavy Jakešové už jsou koleje na hranici sjízdnosti. Kvůli nařízené nižší rychlosti ale dochází ke kolizi v jízdních řádech. „ Kvůli omezení rychlosti na 30 km/h nemohou jezdit vlaky Liberec Drážďany a Liberec – Varnsdorf – Rybniště ve společném hodinovém taktu. Rovněž přípoje v Žitavě jsou špatné", uvedl mluvčí společnosti Trilex Uwe Miertschischk.

V polském Porajowě, přes který vlak z Hrádku do Žitavy jezdí, jsou lidé také nazlobení. „Slibovali nám tady zastávku, ale nic se neudělalo. Vlaky přes nás jezdí krokem, před přejezdem dokonce zastaví, ale my 
z toho nic nemáme. Přitom by lidi od nás jeli rádi do Žitavy nebo do Hrádku vlakem," shrnuje padesátiletý Andrzej. „Skoro to na mě dělá dojem, že polské dráhy zastávku v Porajowě schválně nechtějí. Kdyby ji tam měly, musely by se starat, takhle jsou pořád z obliga," komentuje železniční nadšenec Pavel Koliha.

Jestli opravu kolejí zajistí třístranná prezidentská smlouva, je tak zatím otázkou. Vyjednávání s Polskem o čemkoliv je totiž téměř vždy složité. Liberecký kraj teď aktuálně kromě trati Hrádek–Žitava řeší i přímý spoj z Liberce do Sklarzske Poreby. Vlaky by tam měly vyjet s novým jízdním řádem v prosinci 2015.
Ani tady se ale strany nedokážou dohodnout, problém je tentokrát cena. „Započítávají si každý vagon, který po trati jede, u nás se naopak počítá vlak jako celek, proto jsou také České dráhy levnější," tvrdí Jakešová.

Autor: Jana Pavlíčková

4.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
18 22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Svého dinosaura má i Nicolas Cage, Mongolsko je chce zpět

Mongolský pastevec Gelegraš si vylepšoval svůj příjem tím, že vodil turisty za starou dinosauří lebkou nedaleko útesů Bajanzag v poušti Gobi. Jednoho dne však zkamenělina zmizela. Podobně byly tisíce dalších zkamenělin ukradeny od té doby, co tam americký cestovatel Roy Chapman Andrews, který byl inspirací pro filmovou postavu Indiana Jonese, ve 20. letech minulého století objevil vejce dinosaurů.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

NKÚ: Dotace přes 9 miliard výrazně nezlepšily stav přírody v Česku

Praha - Dotace na ochranu přírody za 9,4 miliardy korun v letech 2013 až 2015 výrazně nezlepšily stav přírody v Česku. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky dnes sdělila mluvčí úřadu Olga Málková. Ministerstvo životního prostředí (MŽP), které peníze z evropských fondů a státního rozpočtu rozdělovalo, podle kontrolorů nedokázalo vyhodnotit účelnost a přínos dotovaných projektů. Vyjádření ministerstva zjišťujeme.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies