Velikonoce jsou podle něj z hlediska bezpečnosti jedním z nejrizikovějších období celého roku. Lidé o prodlouženém víkendu, kterému předcházejí dva dny školních prázdnin, cestují častěji, a to i na dlouhé vzdálenosti. Na silnice se vydávají rovněž sváteční řidiči, motorkáři a cyklisté, rizikový bývá i zvýšený pohyb chodců a fakt, že tradiční koledu mnozí dospělí spojují s konzumací alkoholu.

Podle policejních statistik se během loňských Velikonoc stalo 821 nehod, z toho u 67 případů hrál roli alkohol. Zemřeli čtyři lidé. Ve dvou případech bylo příčinou smrtelné nehody nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, jeden člověk zahynul při vjetí vozidla do protisměru a další kvůli nesprávnému předjíždění. O svátcích roku 2013 se stalo 777 nehod, které nepřežili tři lidé. Ještě tragičtější byla bilance Velikonoc například v roce 2009, kdy bylo 15 obětí dopravních nehod.

Policisté se budou nejen o nadcházejícím víkendu pomocí represivních i preventivních akcí snažit zvrátit zatím nepříznivý trend letošního roku. Za uplynulé tři měsíce zahynulo při dopravních nehodách 119 lidí, což je o tři více než v roce 2014, uvedl Lerch.

Budte opatrní a ohleduplní!

Policisté proto nabádají všechny účastníky silničního provozu k maximální opatrnosti a ohleduplnosti vůči ostatním. Řidiči by měli sledovat dopravní zpravodajství i značení, nespěchat a během jízdy dělat přestávky. Měli by si také všímat toho, že na silnicích bude více motorek, kol a chodců. Cyklisté by neměli zapomenout na helmy a stejně jako chodci zvýšit svou vlastní bezpečnost používáním reflexních prvků.

Vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP na ministerstvu dopravy Martin Farář vzhledem k nynějšímu chladnému počasí doporučil řidičům, aby počkali s přezutím zimních pneumatik na příznivější povětrnostní podmínky. Na druhou stranu varoval před tím, aby si lidé nechávali zimní pneumatiky i přes léto, kdy ztrácejí své pozitivní vlastnosti. Například na rozpálené vozovce se výrazně prodlužuje jejich brzdná dráha a mohou být velmi nebezpečné.

Pracovníci BESIP ve spolupráci s policisty začínají s osvětou už v mateřských školkách. Na fatální důsledky řízení pod vlivem alkoholu zase upozorňují řidiče ve spotech nebo kampani Řídím, piju nealko, na které se podílí Český svaz pivovarů a sladoven.