Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O život jde na českých silnicích hlavně v pondělí

Praha - Zastánci celoročního zákazu pátečních jízd kamionů mají další argument, proč omezit těžkou dopravu. Je jím nová studie o nehodovosti kamionů, kterou na základě policejních statistik zpracovalo Centrum dopravní prevence (CDP). Podle ní jsou kamiony hrozbou pro řidiče zejména na začátku týdne.

13.5.2008 1
SDÍLEJ:

Na silnici mezi Železným Brodem a Tanvaldem se opět převrátil kamion v prudkých zatáčkách. Na tomto úseku to není ojedinělý typ nehody. Řidič kamionu byl ve voze zaklíněn více jak dvě hodiny, než se k němu záchranáři prostříhali.Foto: DENÍK/ Ota Bartovský

Odborníci rozpočítali jednotlivé srážky na konkrétní dny v týdnu a na základě výsledků dokázali, že nejbezpečněji je na tuzemských silnicích ve dnech, kdy platí zákaz jízdy kamionů.

Zatímco v neděli, kdy už nyní platí zákaz jízd, došlo v loňském roce jen ke 183 srážkám zaviněným kamionem, v pracovních dnech je toto číslo osmi až desetinásobně vyšší. Z hlediska nehod kamionů je vůbec nejnebezpečnějším dnem pondělí, kdy u nás loni došlo k celkem 1891 incidentům. Statistici dokonce zjistili i nejnebezpečnější hodinu – pokud se nechcete srazit s kamionem, neměli byste na silnice vyjíždět každý den mezi devátou a desátou hodinou dopoledne.

Únava verus odpočinek

„Údaj o nejčastější hodině srážky je poměrně zajímavý. Mezi odborníky převládají dohady, že ranní srážky kamionů jsou zaviněny především nedostatečným dodržováním odpočinkových časů,“ míní Jaroslav Hořín z CDP.

Stávající předpisy nařizují řidičům kamionů, aby po čtyřech hodinách jízdy odpočívali alespoň 45 minut. Poslední akce zaměřené na kontrolu kamionů ovšem poukázaly na časté porušování takového pravidla. Zástupci autodopravců však odmítají, že by ranní nehody souvisely s nedostatkem spánku řidičů.

„Co se týká hodin, tak auta tranzitující a jedoucí v noci jsou již dávno mimo republiku. Svědčí to jen o tom, že dopoledne je největší intenzita provozu a tudíž vyšší nehodovost,“ myslí si šéf sdružení autodopravců ČESMAD Martin Špryňar. Podle něj jsou data o nehodovosti kamionů vytržena z kontextu, protože kamiony u nás způsobí jen 5 procent z celkového počtu nehod.

#nahled|http://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika.jpg|Nehody kamionů v jednotlivých dnech#

„Když si vytáhnete například data dodávek, tak jsou statistiky ještě horší, ale to nikdo neřeší,“ dodává Špryňar. Dopravci i nadále bojují za to, aby si vláda rozmyslela záměr na zavedení celoročního zákazu pátečních jízd. Argumentují tím, že zákaz značně omezí ekonomiku a firmy budou ve dny zákazu posílat na silnice místo jednoho kamionu více menších dodávek. Ve skutečnosti tak doprava na silnicích v pátek ještě více zhoustne. S tím však ministerstvo dopravy nesouhlasí. „Na jednu stranu od dopravců slýcháme, že je málo řidičů. Teď si ale protiřečí s tím, že na silnice pošlou třikrát více malých vozidel. Pak nezbývá než se ptát, kde by na ně vzali řidiče,“ řekl Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Páteční zákaz jízd kamionů by měl začít platit od ledna 2009. Těžké nákladní automobily nad 12 tun by podle stávajícího plánu nesměly jezdit v pátek od patnácti do dvaceti hodin a v neděli od půlnoci až do deseti hodin večer. Autodopravci tvrdí, že to omezí pracovní týden na 4,5 dne.

Autor: Jan Klička

13.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení