VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O život jde na českých silnicích hlavně v pondělí

Praha - Zastánci celoročního zákazu pátečních jízd kamionů mají další argument, proč omezit těžkou dopravu. Je jím nová studie o nehodovosti kamionů, kterou na základě policejních statistik zpracovalo Centrum dopravní prevence (CDP). Podle ní jsou kamiony hrozbou pro řidiče zejména na začátku týdne.

13.5.2008 1
SDÍLEJ:

Na silnici mezi Železným Brodem a Tanvaldem se opět převrátil kamion v prudkých zatáčkách. Na tomto úseku to není ojedinělý typ nehody. Řidič kamionu byl ve voze zaklíněn více jak dvě hodiny, než se k němu záchranáři prostříhali.Foto: DENÍK/ Ota Bartovský

Odborníci rozpočítali jednotlivé srážky na konkrétní dny v týdnu a na základě výsledků dokázali, že nejbezpečněji je na tuzemských silnicích ve dnech, kdy platí zákaz jízdy kamionů.

Zatímco v neděli, kdy už nyní platí zákaz jízd, došlo v loňském roce jen ke 183 srážkám zaviněným kamionem, v pracovních dnech je toto číslo osmi až desetinásobně vyšší. Z hlediska nehod kamionů je vůbec nejnebezpečnějším dnem pondělí, kdy u nás loni došlo k celkem 1891 incidentům. Statistici dokonce zjistili i nejnebezpečnější hodinu – pokud se nechcete srazit s kamionem, neměli byste na silnice vyjíždět každý den mezi devátou a desátou hodinou dopoledne.

Únava verus odpočinek

„Údaj o nejčastější hodině srážky je poměrně zajímavý. Mezi odborníky převládají dohady, že ranní srážky kamionů jsou zaviněny především nedostatečným dodržováním odpočinkových časů,“ míní Jaroslav Hořín z CDP.

Stávající předpisy nařizují řidičům kamionů, aby po čtyřech hodinách jízdy odpočívali alespoň 45 minut. Poslední akce zaměřené na kontrolu kamionů ovšem poukázaly na časté porušování takového pravidla. Zástupci autodopravců však odmítají, že by ranní nehody souvisely s nedostatkem spánku řidičů.

„Co se týká hodin, tak auta tranzitující a jedoucí v noci jsou již dávno mimo republiku. Svědčí to jen o tom, že dopoledne je největší intenzita provozu a tudíž vyšší nehodovost,“ myslí si šéf sdružení autodopravců ČESMAD Martin Špryňar. Podle něj jsou data o nehodovosti kamionů vytržena z kontextu, protože kamiony u nás způsobí jen 5 procent z celkového počtu nehod.

#nahled|http://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/1/aa/kamion_infografika.jpg|Nehody kamionů v jednotlivých dnech#

„Když si vytáhnete například data dodávek, tak jsou statistiky ještě horší, ale to nikdo neřeší,“ dodává Špryňar. Dopravci i nadále bojují za to, aby si vláda rozmyslela záměr na zavedení celoročního zákazu pátečních jízd. Argumentují tím, že zákaz značně omezí ekonomiku a firmy budou ve dny zákazu posílat na silnice místo jednoho kamionu více menších dodávek. Ve skutečnosti tak doprava na silnicích v pátek ještě více zhoustne. S tím však ministerstvo dopravy nesouhlasí. „Na jednu stranu od dopravců slýcháme, že je málo řidičů. Teď si ale protiřečí s tím, že na silnice pošlou třikrát více malých vozidel. Pak nezbývá než se ptát, kde by na ně vzali řidiče,“ řekl Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Páteční zákaz jízd kamionů by měl začít platit od ledna 2009. Těžké nákladní automobily nad 12 tun by podle stávajícího plánu nesměly jezdit v pátek od patnácti do dvaceti hodin a v neděli od půlnoci až do deseti hodin večer. Autodopravci tvrdí, že to omezí pracovní týden na 4,5 dne.

Autor: Jan Klička

13.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies