VYBERTE SI REGION

OBRAZEM: Metro začíná jezdit do Letňan

Praha - Obyvatelé Proseku a Letňan se již od čtvrtka dočkají jednoduššího cestování po metropoli. Na další nové úseky a stanice si však budou muset cestující počkat nejméně pět let.

8.5.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií
V posledních dnech probíhaly na všech nových stanicích poslední úpravy. Na okolí stanic se však bude pracovat i v dalších týdnech.

V posledních dnech probíhaly na všech nových stanicích poslední úpravy. Na okolí stanic se však bude pracovat i v dalších týdnech.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Krátce po poledni začne fungovat nový úsek metra na „červené“ lince C. Cestující dojedou pod zemí ze stávající konečné stanice Ládví do stanic Střížkov, Prosek a Letňany.

Systém podzemky se tak rozšiřuje po dvou letech, protože doposud poslední zprovozněnou stanicí bylo na jaře 2006 Depo Hostivař. Pražané si však budou muset na další nové stanice počkat podstatně delší dobu.

Město sice plánuje prodloužení trasy metra A až na Ruzyň, ale stavět se letos ani příští rok ještě nezačne, a tak soupravy začnou jezdit tímto směrem nejdříve za pět let. Navíc se očekává několik etap prodlužování „áčka“, takže metro pojede až na letiště pravděpodobně za deset let.

Déčkem až za šest let

Pražané se dočkají nové trasy metra D. Nebude to však brzy. I když její výstavbu slibují politici už od osmdesátých let, trpělivost lidí ze sídlišť v jižní části Prahy musí pokračovat ještě nejméně dalších šest let. Až v roce 2014 by totiž mělo začít jezdit metro z Pankráce na Nové Dvory. Ani tento termín však není jistý.

Muselo by se totiž začít stavět už za dva roky. „Je to dost nejisté. Územní příprava trvá často déle než realizace. Déčko je přitom potřeba, zvýší to kvalitu cestování pro desítky tisíc lidí,“ sdělil profesor pražské Stavební fakulty ČVUT František Lehovec.

Také u trasy D se počítá s několika etapami výstavby. V roce 2016 dojde k prodloužení z Nových Dvorů na Písnici a o další dva roky později z Pankráce přes Nusle až do Vinohrad.

Velké změny

V souvislosti se zprovozněním metra do Letňan si cestující musí zvyknout na velké změny v autobusové dopravě. Třináct linek přestane fungovat úplně, na dvaceti pěti se změní jízdní řády. Cestující se změn dosti obávají, což například potvrdil nedávný Den s Deníkem ve Vysočanech.

Podle společnosti Ropid, která dopravu v Praze organizuje, se není čeho obávat. „Konečný návrh představuje kompromis, na kterém jsme se dohodli s jednotlivými městskými částmi a kromě úspor v povrchové dopravě souběžné s metrem přináší i pro cestující mnoho dílčích zlepšení,“ sdělil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Nové metro
Úsek Ládví – Letňany
-Tři nové stanice: Střížkov, Prosek, Letňany
-Délka úseku: 4,5 kilometru
-Cesta trvá: 6 až 7 minut
-Náklady: 15,5 miliardy korun
-Začátek stavby: červen 2005
-Konec stavby: květen 2008
-Obslouží oblast, v níž bydlí kolem 50 tisíc lidí.
-Celkem 72 nových zaměstnanců, jak staničního personálu, tak strojvedoucích.
-U stanice metra Letňany nový autobusový terminál a velkokapacitní P+R parkoviště s 689 stáními.
-Se zprovozněním bude ve špičce provoz zajišťovat 42 souprav.


V novém metru si nezavoláte

Tři stanice nebudou kvůli sporům operátorů a dopravce pokryty mobilním signálem.

Používání mobilních telefonů v pražském metru se stalo pro cestující samozřejmostí, ale v nově zprovozněných stanicích Střížkov, Prosek a Letňany nebude používání těchto přístrojů možné.

Dopravní podnik a operátoři se totiž stále nedohodli na finančních podmínkách kontraktu o pokrytí signálu, který tak bude v nových stanicích chybět ještě minimálně několik týdnů.

Slabý signál se může teoreticky objevit ve stanici Střížkov, kam možná dorazí z venku, ale v Proseku a Letňanech budou mít lidé určitě smůlu.

SMS jízdenky

Podle mluvčího společnosti Telefonica O2 Martina Žabky je ohrožena i služba sms jízdenky v nových stanicích. „Kontrolní zařízení revizorů se totiž připojuje přes mobilní síť. Takže nebude možné ověřit platnost elektronického lístku,“ řekl.

Ondřej Pečený z dopravního podniku (DP) tvrdí, že to není pravda. „Máme své metody, jak ověřit tuto platnost.“

Současné neshody by však nijak neměli ohrozit fungování sms jízdenky ve zbylém systému MHD. „Určitě si nikdo nechce brát cestující jako rukojmí,“ dodal Žabka.

Dvousetnásobné navýšení

Cestující se nedočkají signálu v nových stanicích minimálně celý květen. Zprovoznění zařízení umožňujícího volání totiž není jednoduchou technickou záležitostí a trvá déle než měsíc.

„Už před půl rokem jsme avizovali, že abychom mohli dostat signál do stanic do květnového zprovoznění, tak se musíme dohodnout nejpozději do konce března,“ řekl mluvčí Vodafone Miroslav Čepický.

Deníku se podařilo zjistit podrobnosti o tom, proč v novém metru signál nebude. Hlavní roli hrají finance. V současnosti platí každý operátor dopravnímu podniku měsíční nájem za jednu stanici metra kolem padesáti korun, takže dopravce vybere měsíčně od všech tří operátorů necelých sto tisíc korun. Nyní však chce 200krát více.

Hledají kompromis

„Tím by se však původní částka za roční pronájem základnových stanic, která činí 94 tisíc korun, zvýšila na 22 milionů, což je dvousetnásobné zvýšení. To je nepřijatelná suma,“ uvedla vedoucí týmu externí komunikace T- Mobile Jitka Pacalová.

Ředitel DP Martin Dvořák považuje požadavek na zvýšení plateb operátorů za oprávněný. Nová nabídka podle něj odpovídá běžným tržním cenám. „Současné ceny jsou vzhledem k našim cestujícím, kteří od nás vyžadují efektivní nakládání s prostředky, nezodpovědné,“ ře­kl.

Podle informací Deníku pokračují v těchto dnech jednání a je domluveno několik dalších kol. Obě strany, na jedné operátoři, kteří postupují společně a na druhé dopravní podnik, se chtějí dohodnout na kompromisním řešení. Zatím však není jasné, kdy k němu dojde.

Autor: Jan Puci

8.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies