VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Metro začíná jezdit do Letňan

Praha - Obyvatelé Proseku a Letňan se již od čtvrtka dočkají jednoduššího cestování po metropoli. Na další nové úseky a stanice si však budou muset cestující počkat nejméně pět let.

8.5.2008
SDÍLEJ:

V posledních dnech probíhaly na všech nových stanicích poslední úpravy. Na okolí stanic se však bude pracovat i v dalších týdnech.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Krátce po poledni začne fungovat nový úsek metra na „červené“ lince C. Cestující dojedou pod zemí ze stávající konečné stanice Ládví do stanic Střížkov, Prosek a Letňany.

Systém podzemky se tak rozšiřuje po dvou letech, protože doposud poslední zprovozněnou stanicí bylo na jaře 2006 Depo Hostivař. Pražané si však budou muset na další nové stanice počkat podstatně delší dobu.

Město sice plánuje prodloužení trasy metra A až na Ruzyň, ale stavět se letos ani příští rok ještě nezačne, a tak soupravy začnou jezdit tímto směrem nejdříve za pět let. Navíc se očekává několik etap prodlužování „áčka“, takže metro pojede až na letiště pravděpodobně za deset let.

Déčkem až za šest let

Pražané se dočkají nové trasy metra D. Nebude to však brzy. I když její výstavbu slibují politici už od osmdesátých let, trpělivost lidí ze sídlišť v jižní části Prahy musí pokračovat ještě nejméně dalších šest let. Až v roce 2014 by totiž mělo začít jezdit metro z Pankráce na Nové Dvory. Ani tento termín však není jistý.

Muselo by se totiž začít stavět už za dva roky. „Je to dost nejisté. Územní příprava trvá často déle než realizace. Déčko je přitom potřeba, zvýší to kvalitu cestování pro desítky tisíc lidí,“ sdělil profesor pražské Stavební fakulty ČVUT František Lehovec.

Také u trasy D se počítá s několika etapami výstavby. V roce 2016 dojde k prodloužení z Nových Dvorů na Písnici a o další dva roky později z Pankráce přes Nusle až do Vinohrad.

Velké změny

V souvislosti se zprovozněním metra do Letňan si cestující musí zvyknout na velké změny v autobusové dopravě. Třináct linek přestane fungovat úplně, na dvaceti pěti se změní jízdní řády. Cestující se změn dosti obávají, což například potvrdil nedávný Den s Deníkem ve Vysočanech.

Podle společnosti Ropid, která dopravu v Praze organizuje, se není čeho obávat. „Konečný návrh představuje kompromis, na kterém jsme se dohodli s jednotlivými městskými částmi a kromě úspor v povrchové dopravě souběžné s metrem přináší i pro cestující mnoho dílčích zlepšení,“ sdělil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Nové metro
Úsek Ládví – Letňany
-Tři nové stanice: Střížkov, Prosek, Letňany
-Délka úseku: 4,5 kilometru
-Cesta trvá: 6 až 7 minut
-Náklady: 15,5 miliardy korun
-Začátek stavby: červen 2005
-Konec stavby: květen 2008
-Obslouží oblast, v níž bydlí kolem 50 tisíc lidí.
-Celkem 72 nových zaměstnanců, jak staničního personálu, tak strojvedoucích.
-U stanice metra Letňany nový autobusový terminál a velkokapacitní P+R parkoviště s 689 stáními.
-Se zprovozněním bude ve špičce provoz zajišťovat 42 souprav.


V novém metru si nezavoláte

Tři stanice nebudou kvůli sporům operátorů a dopravce pokryty mobilním signálem.

Používání mobilních telefonů v pražském metru se stalo pro cestující samozřejmostí, ale v nově zprovozněných stanicích Střížkov, Prosek a Letňany nebude používání těchto přístrojů možné.

Dopravní podnik a operátoři se totiž stále nedohodli na finančních podmínkách kontraktu o pokrytí signálu, který tak bude v nových stanicích chybět ještě minimálně několik týdnů.

Slabý signál se může teoreticky objevit ve stanici Střížkov, kam možná dorazí z venku, ale v Proseku a Letňanech budou mít lidé určitě smůlu.

SMS jízdenky

Podle mluvčího společnosti Telefonica O2 Martina Žabky je ohrožena i služba sms jízdenky v nových stanicích. „Kontrolní zařízení revizorů se totiž připojuje přes mobilní síť. Takže nebude možné ověřit platnost elektronického lístku,“ řekl.

Ondřej Pečený z dopravního podniku (DP) tvrdí, že to není pravda. „Máme své metody, jak ověřit tuto platnost.“

Současné neshody by však nijak neměli ohrozit fungování sms jízdenky ve zbylém systému MHD. „Určitě si nikdo nechce brát cestující jako rukojmí,“ dodal Žabka.

Dvousetnásobné navýšení

Cestující se nedočkají signálu v nových stanicích minimálně celý květen. Zprovoznění zařízení umožňujícího volání totiž není jednoduchou technickou záležitostí a trvá déle než měsíc.

„Už před půl rokem jsme avizovali, že abychom mohli dostat signál do stanic do květnového zprovoznění, tak se musíme dohodnout nejpozději do konce března,“ řekl mluvčí Vodafone Miroslav Čepický.

Deníku se podařilo zjistit podrobnosti o tom, proč v novém metru signál nebude. Hlavní roli hrají finance. V současnosti platí každý operátor dopravnímu podniku měsíční nájem za jednu stanici metra kolem padesáti korun, takže dopravce vybere měsíčně od všech tří operátorů necelých sto tisíc korun. Nyní však chce 200krát více.

Hledají kompromis

„Tím by se však původní částka za roční pronájem základnových stanic, která činí 94 tisíc korun, zvýšila na 22 milionů, což je dvousetnásobné zvýšení. To je nepřijatelná suma,“ uvedla vedoucí týmu externí komunikace T- Mobile Jitka Pacalová.

Ředitel DP Martin Dvořák považuje požadavek na zvýšení plateb operátorů za oprávněný. Nová nabídka podle něj odpovídá běžným tržním cenám. „Současné ceny jsou vzhledem k našim cestujícím, kteří od nás vyžadují efektivní nakládání s prostředky, nezodpovědné,“ ře­kl.

Podle informací Deníku pokračují v těchto dnech jednání a je domluveno několik dalších kol. Obě strany, na jedné operátoři, kteří postupují společně a na druhé dopravní podnik, se chtějí dohodnout na kompromisním řešení. Zatím však není jasné, kdy k němu dojde.

Autor: Jan Puci

8.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adolf Hitler v Paříži, 23. června 1940
DOTYK.CZ
11

Paříž pokořili dealeři pervitinu

Ilustrační foto.
1

Muž v Ostravě ubodal svého psa, který si chtěl pouze hrát

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Princ Harry promluvil: Nikdo z královské rodiny prý nestojí o trůn

Nikdo v královské rodině nechce být králem či královnou, řekl britský princ Harry časopisu Newsweek. Zároveň ale dodal, že členové královské rodiny budou "plnit své povinnosti ve správný čas."

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies