VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Unikátní stavba mostu

Lovosicko /LETECKÉ SNÍMKY/ - Minimálně evropským unikátem je stavba dálničního mostu přes Oparenské údolí nedaleko Lovosic. Železobetonový most je stavěn takovým způsobem, že do samotného chráněného území nevstoupí jediný stavební stroj. Podobných staveb je na světě jen několik.

19.8.2009
SDÍLEJ:

Unikátní most, který je v Evropě pouze jeden, se staví současně s výstavbou dálnice D8 přes České středohoří.Foto: DENIK/Karel Pech

„V současné době je dokončen levý oblouk. Stavba pokračuje v souladu se stanoveným harmonogramem. Levá část mostu bude letos kompletně dokončena tak, že po ní bude možné převážet materiál na další část stavby dálnice,“ přiblížil Pavel Lány z ředitelství silnic a dálnic ČR, který na stavbu dohlíží.

Oblouk je široký 135 metrů, vysoký 30

Jak dále upozornil, podobný most je v Evropě k vidění jen v Portugalsku a Chorvatsku. Stavba byla zahájena v březnu 2008, dokončen má bý na konci příštího roku. Samotný nosný železobetonový oblouk je druhým největším v České republice. Jeho vrchol je třicet metrů nad zemí, rozpětí pak 135metrů. Délka celého mostu bude 273 metrů.

Stavba je ojedinělá také mnoha dalšími parametry. Například jsou zde nasazeny dva nejvyšší jeřáby, jaké se v České republice nacházejí.

„Nejzásadnější ale je, že celá stavba musí probíhat bez vlivu na okolní prostředí, což se nám daří. Do údolí nevstupují při práci na stavbě dělníci a samozřejmě zde nejsou nasazeny ani stroje. Samotná stavba pak probíhá velice tiše, takže zvěř žijící v okolích lesích by měla být minimálně rušena,“ říká Pavel Lány.

Podle sdělení Martiny Vápeníkové, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR, je z požadavků ochrany prostoru udolní nivy Oparenského potoka oblouk tohoto mostu budován náročnou a ojedinělou technologií zavěšení výsuvných vozíků.

Stavba za 400 milionů

K již dokončenému levému oblouku přibude totožný pravý. Každý z nich pak ponese čtyři pilíře. Na těch bude usazena samotná mostovka, na kterou stavební firmy po úpravě nanesou několikacentimetrový asfaltový koberec a vybudují protihlukové bariéry podél mostu. „Odhlučnění je samostatná část výstavby. Je navrženo tak, aby bylo co nejefektivnější a zároveň napomohlo včlenění mostu do okolní krajiny,“ vysvětluje Pavel Lány.

Vybudování mostu přes Oparenské údolí bude stát zhruba 400 milionů korun. Na stavbě pracuje přibližně osmdesát lidí. Na most bude celkem použito čtrnáct tisíc kubíků speciálního betonu. Současně pokračuje také stavba ostatních úseků dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. „Stavba mostu Dobkovičky je za polovinou, prackovický tunel je proražen a začíná betonáž. Dobře postupuje také budování estakády u Prackovic,“ přiblížil Pavel Lány.

Intenzivní práce probíhají také na stavbě mostu přes Vchynice. Ta si již za nedlouho vyžádá uzavření stávajícího mostu, který vede dopravu od dálnice ve směru na Teplice. Automobily budou svedeny na nově vybudovaný obchvat lovosické čtvrti Holoubkov a U Hřbitova.

Autor: Michal Závada

19.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Migranti živoří v koncentrácích, varuje papež František

Zadržovací střediska pro migranty jsou přeplněná. Papež František, který je opakovaně navštívil, je přirovnal ke koncentračním táborům. Vyzval evropské vlády, aby běžence přesunuly do lidštějších podmínek.

Vzpomínky na legendární jízdu Hanzelky a Zikmunda

Oslavy 70. výročí startu slavné cestovatelské výpravy proběhly v centru Zlína. Krátce po 18. hodině přijela kolona historických Tater.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies