VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborníci: Čeští řidiči jsou nedisciplinovaní

Karlovy Vary - Nedisciplinovanost je hlavním problémem českých řidičů. Alespoň to tvrdí Gabrile Balázs, odborný poradce akce „Jízda pro život“.

15.9.2008 37
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Petr Kozohorský

„S nedisciplinovaností jdou ruku v ruce problémy s alkoholem, drogami a podobně. Navíc si řada českých motoristů léčí své mindráky nákupem silných aut. A podle toho to na silnicích vypadá,“ říká Balázs.

Co si myslíte o českých řidičích? Vyjádřete svůj názor v diskuzi!

Teorie a praxe

Jízda pro život si dává za cíl vyburcovat povědomí motoristů v otázkách bezpečnosti v provozu na silnicích. Tomuto účelu je podřízeno vše, co si zájemci na akci vyslechnou a vyzkouší. „V teoretické části seznamujeme zájemce například s tím, co vše je nutné udělat, než vůbec vyrazí na silnici. Jak si správně nastavit sedadlo, opěrku hlavy, volant…,“ přibližuje Balázs. Mimochodem: nesprávné sezení za volantem je podle jeho slov velkou slabinou řidičů. „Ti často za volantem doslova leží, volant drží jednou nataženou rukou a k tomu mají nahlas puštěné rádio. Holkám se to sice možná líbí, ale s bezpečností to nemá nic společného,“ tvrdí odborník na bezpečnost provozu.

Po absolvování teoretické části programu usedají řidiči za volanty početné flotily silných vozů BMW. Vyrážejí na přibližně 20 kilometrů dlouhou trasu, kde se setkají se všemi možnými druhy silnic – městskými, dálnicemi (pokud jsou) i okreskami. Trasu vybírají organizátoři Jízdy pro život tak, aby se řidiči nedostali do kritické situace.

„Chceme ale, aby dostali šanci osahat si silná a bezpečná auta. Nejde nám však o to, aby trhali rychlostní rekordy. Musejí si naopak uvědomit, že silné auto neznamená, že budou mít v provozu nějaká privilegia. Je úplně jedno, jestli sedíte za volantem nadupaného bavoráku, nebo slabounkého trabanta. Fyzika je neúprosná a její zákony platí pro všechny stejně,“ tvrdí instruktor bezpečné jízdy. Počínání řidičů za volantem přitom sleduje vyspělá elektronika. Nejen standardní bezpečnostní systémy auta, ale i řada čidel, která snímají, jak řidič jede.

„Měří akceleraci, brzdění, odstředivou sílu v zatáčkách i rychlost auta. Podle těchto ukazatelů se dá zjistit, kdo řídí nejplynuleji a nejbezpečněji,“ vysvětluje Balázs. Řidiči s nejlepšími výsledky se na konci projektu setkají na autodromu v Sosnové, kde si to „rozdají“ o hlavní cenu – měsíční pronájem vozu BMW zdarma.

Na vlastní kůži

Mezi zájemci o to, zjistit, jak si za volantem stojí, byli i Miroslava Verešová a Jakub Kondela. Zatímco Miroslava v současné době navštěvuje autoškolu, Jakub už dva roky usedá za volant. „Bylo to pro mě velice poučné. Nejenže jsem si zopakovala, co nás učí ve škole, ale navíc jsem se dozvěděla i řadu novinek. A pak také poznám, jestli je můj přítel dobrý řidič,“ řekla krátce předtím, než coby spolujezdkyně nasedla s Jakubem do vozu.

„Nikdo o sobě nemůže říct, že je dobrý řidič,“ odpověděl Jakub Kondela na otázku, jak sám sebe hodnotí. Za dva roky najel přibližně pět tisíc kilometrů. Do svízelné situace se prý dostal před několika dny, kdy těsně před ním náhle zastavilo auto. S touto nečekanou situací si dokázal poradit.

Co na to policie

Policisté aktivně spolupracují s organizátory Jízdy pro život, jejíž tváří se stal někdejší nejlepší oštěpař planety Jan Železný.

„Jakákoliv aktivita, která může vést ke zmírnění počtu nehod, je vítaná,“ uvedla Zdeňka Papežová, karlovarská policejní mluvčí, která po oba víkendové dny stála po boku organizátorů. Ta také motoristy z Karlovarska informovala o smutné bilanci mrtvých na silnicích regionu. „Kvůli tragické dopravní nehodě v Nejdku, při které zahynulo pět lidí, stoupl jejich počet k dnešnímu dni na deset,“ varovala motoristy.

Autor: Petr Kozohorský

Co podle vás zapříčiňuje nejvíce nehod na českých silnicích?

nedisciplinovat řidičů

74 %

strach řídit

0 %

vysoké seběvědomí

14 %

nekvalitní vozy

1 %

špatný stav vozovek

6 %

nepozornost za volantem

5 %

Hlasovalo: 532

Anketa byla ukončena

15.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 37
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pokus o puč ve Venezuele
1 10

Venezuelská krize: policista ve vrtulníku zaútočil na Nejvyšší soud

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů korun) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies