VYBERTE SI REGION

ODS a lidovci kritizují stížnost Agrofertu na Reprotéry ČT

Praha - Občanští demokraté a lidovci kritizují stížnost, kterou na čtveřici pořadů Reportéři vysílaných Českou televizí podala firma Agrofert vlastněná ministrem financí a šéfem hnutí ANO Andrejem Babišem. Podle ODS slova manažerů Agrofertu připomínají dobu komunistické totality. Lidovci zase za nepřípustnou označili snahu o potrestání redaktorů nebo zastavení pořadu.

17.3.2015 45 AKTUALIZOVÁNO 17.3.2015
SDÍLEJ:

Pavel BělobrádekFoto: Deník/Divíšek Martin

Agrofert v několikastránkové stížnosti vyslovuje mimo jiné podezření, že se reportéři pořadu snaží záměrně vyzdvihnout informaci o Babišově střetu zájmů a že podnik díky jeho vlivu získal postavení, které by jinak neměl. Žádají proto zjednání nápravy a vyvození patřičných důsledků vůči redaktorům a dalším odpovědným osobám. Česká televize i její rada prověří stížnost standardní cestou. Autoři reportáží si na nimi stojí.

„Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach. Krátce před další dovolbou členů Rady České televize a po dalších útocích zaměstnanců politické divize Agrofertu na Českou televizi je to další varovný signál," uvedl v reakci místopředseda ODS Martin Kupka. Žádost o vyvození patřičných důsledků je podle něj jak vystřižená z dob komunistické totality.

Potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha nabourat se do ústavou zaručených práv, je zase přesvědčen vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek. Veřejnoprávní média by podle něj měla být oproštěna od různých tlaků.

Vážná podezření

„Jsou tady velmi závažná podezření, že i veřejnoprávní média jsou pod vlivem některých ekonomických a politických struktur," řekl dnes novinářům. Nejde to podle něho prokázat, indicie ale existují. „Je vidět, že skupina Agrofert vliv nemá, jinak by si nestěžovala," podotkl. Za běžné nepovažuje, aby se firma bránila stížností. Pokud soudí, že se ze strany ČT jednalo o pomluvy, může se bránit žalobou.

Za nezávislost veřejnoprávních médií se na svém sjezdu minulý týden jasně postavila také sociální demokracie. Její statutární místopředseda a ministr vnitra Milan Chovanec v tomto případě zatím o nezávislost České televize obavu nemá. „Myslím, že veřejná kontrola a mediální ohlas, jež tento případ vyvolal, je zatím dostatečnou zárukou, že Rada ČT se nebude bát vystupovat nezávisle," míní. „S dalšími opatřeními na ochranu veřejnoprávních médií bych zatím počkal. Pokud chuť kohokoliv narušovat jejich nezávislost bude růst, pak pojďme takovou debatu rozjet," napsal ČTK také Chovanec.

Českou televizi v minulých dnech kritizoval i prezident Miloš Zeman, podle něj neplní svoji veřejnoprávní funkci. Zeman podpořil návrh, aby občané peníze určené na koncesionářské poplatky mohli věnovat na obecně prospěšné účely. ČT kritiku označila za bezprecedentní útok na nezávislost veřejnoprávní televize, který za dobu její existence v demokratické společnosti nemá obdoby. O několik dnů později Zeman vyjádřil výhrady k práci ČT znovu. Označil neodvysílání jedné z tiskových konferencí hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka v ČT za směšnou a dětinskou pomstu právě za předchopzí výrok, že ČT neplní veřejnoprávní funkci. Poznamenal, že Česká televize je do značné míry ovlivňována TOP 09.

Sobotka: ČT by se stížností Agrofertu neměla nechat vyvést z míry

Česká televize by se stížností Agrofertu na pořad Reportéři neměla nechat vyvést z míry a měla by ji standardně prověřit, je přesvědčen premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Znovu se podle něj ukazuje význam nezávislosti veřejnoprávních médií. Napsal to dnes ČTK v reakci na stížnost Agrofertu vlastněného ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) kvůli čtveřici pořadů Reportéři. Jejich redaktoři si za nimi stojí.

„Na pořad Reportéři ČT si stěžuje kdekdo, což je myslím jeden z důkazů toho, že dělají svoji práci podle zásady padni komu padni. A to není špatně," uvedl Sobotka. „ČT by měla tuto stížnost prověřit standardně jako každou jinou a nenechat se vyvést z míry a své veřejnoprávní nezávislosti proto, že si stěžuje právě Agrofert."

„Myslím, že se znovu ukazuje, jak je důležité udržet nezávislost veřejnoprávních médií, založenou na tom, že jsou financována z koncesionářských poplatků, a ne z reklamy firem nebo státního rozpočtu," podotkl také ministerský předseda.

Babiš: Agrofert má právo si stěžovat na Českou televizi

Společnost Agrofert má podle ministra financí a jejího majitele Andreje Babiše (ANO) právo si stěžovat na Českou televizi. Někdy jsou v ní manipulované reportáže, řekl dnes ČTK. Agrofert podal stížnost Radě České televize kvůli čtveřici reportáží z pořadu Reportéři. Premiér Bohuslav Sobotka uvedl, že ČT by se stížností, kterou tvrdě kritizují členové opozičních i vládních stran, neměla nechat vyvést z míry. Agrofert později odpoledne uvedl, že je absurdní vykládat jeho stížnost jako snahu řídit ČT nebo omezovat svobodu slova.

Agrofert v několikastránkové stížnosti vyslovil mimo jiné podezření, že se reportéři pořadu snaží záměrně vyzdvihnout informaci o Babišově střetu zájmů a že podnik díky jeho vlivu získal postavení, které by jinak neměl. Agrofert žádá zjednání nápravy a vyvození důsledků vůči redaktorům a dalším odpovědným osobám v ČT. Autoři si za reportážemi stojí, Česká televize i její rada prověří stížnost standardní cestou.

„To, že jsou tam někdy manipulované reportáže, snad ví každý," řekl dnes Babiš ČTK. Vyjádřil také přesvědčení, že stížnost jeho firmy nevytváří tlak na veřejnoprávní televizi.

„ČT by měla tuto stížnost prověřit standardně jako každou jinou a nenechat se vyvést z míry a své veřejnoprávní nezávislosti proto, že si stěžuje právě Agrofert," uvedl Sobotka. Znovu se podle něj ukazuje význam nezávislosti veřejnoprávních mé­dií.

Někteří další politici reagovali na stížnost razantně. „Je nepřijatelné zasahovat do svobody médií, natož veřejnoprávních médií. Pan Babiš si zřejmě ještě neuvědomuje, že Českou televizi zatím neovládá jako mnohá jiná média," uvedla místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová. Podle předsedy poslanců ČSSD Romana Sklenáka, který nemá nic proti samotnému podání stížnosti, svědčí požadavek na potrestání redaktorů o „nemístných a nepřijatelných ambicích Agrofertu řídit i veřejnoprávní média". Naráží tak na to, že Babiš vlastní několik médií včetně Lidových novin a Mladé fronty Dnes.

Firma Agrofert dnes odpoledne uvedla, že pouze využila právo ohradit se prostřednictvím stížnosti k Radě ČT vůči některým reportážím. „Domníváme se, že v demokratické společnosti je právem každého – firmy či občana – obrátit se se stížností na Radu ČT ve chvíli, kdy má stěžovatel důvodné podezření na účelovost reportáží, vytrhávání informací z kontextu, překrucování faktů či záměrné zamlčování důležitých skutečností," uvedl mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka ve stanovisku, které má ČTK k dispozici.

Pokud se podle něj určité skupině novinářů nelíbí, že Agrofert využil stejného práva jako kdokoliv jiný v Česku, „pak by se měli sami zamyslet nad tím, zda konají skutečně nezaujatě". „Bez výhrad ctíme svobodu slova. Bohužel se však potýkáme s evidentně záměrnou neobjektivitou, nepravdami a očerňováním naší firmy na základě nepodložených spekulací. Pokud bychom o těchto skutečnostech nebyli přesvědčeni, stížnost k Radě ČT bychom jistě nepodávali. Svoboda slova by v ČR neměla vyústit v anarchii slova, proti které není obrany," uvedla firma.

Vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek dnes v reakci na stížnost Agrofertu uvedl, že potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha nabourat se do ústavou zaručených práv. Veřejnoprávní média by podle něj měla být oproštěna od různých tlaků. „Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach," uvedl místopředseda ODS Martin Kupka. Žádost o vyvození patřičných důsledků je podle něj „jak vystřižená z dob komunistické totality".

Reportáže, na které si Agrofert stěžuje, se týkaly firem z tohoto koncernu. Jednou z nich je firma Navos, která skladuje obilí. Podle společnosti Navos ČT uvedla výroky, které mohly vyvolat paniku ohledně možného nedostatku zrní v silech. Další reportáž byla věnovaná Labské vodní cestě. Podle stížnosti se reportéři snažili podsunout tvrzení, že stavba Plavebního stupně Děčín je plánována především proto, aby z ní profitovala společnost Lovochemie, která je součástí Agrofertu.

Další reportáž zmiňovala účast společnosti Uniles ve veřejném tendru státního podniku Lesy ČR. Firma ve stížnosti upozornila na údajné spekulace o možném souvisejícím střetu zájmů Babiše. Stížnost doslova uvádí, že z reportáží je „patrná snaha vrhnout špatné světlo nejen na p. Babiše neustálým zdůrazňováním domnělého střetu zájmu, ale i na ‚namátkou' vybrané společnosti z koncernu Agrofert".

Skupina Agrofert zastřešuje přes 200 firem a řadí se k největším ekonomických subjektům v Česku. Je největší firmou v českém zemědělství a potravinářství, dvojkou v chemickém průmyslu a významným subjektem v lesnictví a médiích. Zaměstnává přes 34.000 lidí.

Čtěte také: Babišův Agrofert podal stížnost na Reportéry ČT, kauzu řeší televizní rada

Autor: ČTK

17.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 45
SDÍLEJ:

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Vídeň - V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem podporovaným stranou Zelených Alexanderem Van der Bellenem a členem pravicově populistické Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Norbertem Hoferem. Květnové hlasování, v němž zvítězil Van der Bellen, kvůli formálním chybám při sčítání hlasů zrušil ústavní soud.

Duka slouží mši k otevření německy mluvící farnosti v Praze

Praha - V souvislosti s otevřením farnosti německého jazyka v Praze na Novém Městě bude dnes pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka sloužit od 11:00 mši v kostele sv. Jana Nepomuckého Na Skalce. Německou farnost zřídil Duka k 1. říjnu, důvodem byl růst německy hovořící komunity a snaha o obrození staleté přítomnosti německého kulturního živlu v hlavním městě, uvedlo na webu pražské arcibiskupství.

Soud nařídil francouzskému meštu Publier odstranit sochu Panny Marie

Paříž - Město Publier na východě Francie dostalo od soudu nařízeno, aby odstranilo z parku sochu Panny Marie. Důvodem je celostátní zákaz vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích. Informoval o tom zpravodajský server BBC News s odvoláním na starostu města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies