VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odškodnění za zpoždění vlaků se odkládá

Praha - Vážení cestující, omluvte prosím zpoždění vlaku. Takové hlášení slýchají zákazníci Českých drah (ČD) poměrně často. Zpožděný o více než pět minut je v Česku zhruba každý desátý vlak. A přestože to dráhy považují za úspěch kvůli rozestavěným kolejím, zákazníkům i tak přibývají vrásky na čele.

12.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Už letos přitom mělo dojít k velké změně. V prosinci u nás měla začít platit vyhláška EU, podle níž by železniční dopravci museli zákazníky kromě vrácení části jízdného i odškodnit. A to vždy, pokud by zpoždění vlaku jejich vinou přesáhlo 60 nebo 120 minut.

V prvním případě měl dopravce kromě vrácení části jízdného poskytnout minimální odškodnění ve výši 25 procent z ceny jízdenky, u více než dvou hodinového čekání by dráhy zaplatily jako odškodné minimálně padesát procent z ceny jízdenky.Jenže nestane se tak.

Ministerstvo dopravy se v úterý rozhodlo, že využije možnosti požádat EU o pětiletý odklad. „Do té doby předpokládáme, že se stav dopravní infrastruktury u nás zlepší. Kdyby nařízení u nás začalo platit už na konci roku, byl by to šibeniční termín,“ řekl Deníku Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.

Pinpong mezi dráhami a státem

Stát se totiž obával skutečnosti, že není jasné, kdo by odškodnění platil. Dráhy (vlastněné z drtivé většiny státem) by se mohly vymluvit na to, že za zpoždění může majitel kolejí, a tím je opět stát – tentokrát Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Dvě státní instituce by si tak teoreticky mezi sebou mohly odškodnění pro cestující přehazovat jako horký brambor.

Fakt, že se u velkých zpoždění zatím nebude vyplácet odškodné, kritizuje například Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), která za Česko připomínkovala celý návrh přímo v Evropské unie. „Nám se ten odklad nelíbí. Vymlouvat se na to, že máme zatím rozestavěné koleje, nepovažujeme za správné. Stavět koleje se budou i za pět či deset let. Stát by měl dohlížet na to, aby se zákazníkům za jejich peníze dostalo patřičného servisu včetně nároku na odškodnění,“ řekl Deníku viceprezident AČCKA Tomio Okamura.

Nárok na odškodnění je vždycky

České dráhy tvrdí, že ačkoliv nyní neposkytují odškodnění, možnost vrácení části peněz v případě zpoždění je už nyní nadstandardní. Navíc zpoždění nad šedesát minut, která by byla zaviněna dopravcem, je jenom necelé procento. „Například při zpoždění pendolina o více než šedesát minut vracíme cenu rezervace, tedy nejčastěji dvě stě korun. Nárok na vrácení části peněz však vzniká při jakémkoliv zpoždění, třeba i pětiminutovém,“ uzavřel mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Autor: Jan Klička

12.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Donald Trump
22

Trump vzkazuje: Jsme spojenci

AUTOMIX.CZ

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Praha 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny

Radnice Prahy 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny. V neděli to řekli starosta a mluvčí radnic. Důvodem jsou problémy s parkováním na hranicích současných zón. Kdy přesně by mohly být zóny rozšířeny, zatím ale není jasné. Parkovací zóny byly zavedeny v těchto částech loni a platí na vybraných částech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies