VYBERTE SI REGION

Odškodnění za zpoždění vlaků se odkládá

Praha - Vážení cestující, omluvte prosím zpoždění vlaku. Takové hlášení slýchají zákazníci Českých drah (ČD) poměrně často. Zpožděný o více než pět minut je v Česku zhruba každý desátý vlak. A přestože to dráhy považují za úspěch kvůli rozestavěným kolejím, zákazníkům i tak přibývají vrásky na čele.

12.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Už letos přitom mělo dojít k velké změně. V prosinci u nás měla začít platit vyhláška EU, podle níž by železniční dopravci museli zákazníky kromě vrácení části jízdného i odškodnit. A to vždy, pokud by zpoždění vlaku jejich vinou přesáhlo 60 nebo 120 minut.

V prvním případě měl dopravce kromě vrácení části jízdného poskytnout minimální odškodnění ve výši 25 procent z ceny jízdenky, u více než dvou hodinového čekání by dráhy zaplatily jako odškodné minimálně padesát procent z ceny jízdenky.Jenže nestane se tak.

Ministerstvo dopravy se v úterý rozhodlo, že využije možnosti požádat EU o pětiletý odklad. „Do té doby předpokládáme, že se stav dopravní infrastruktury u nás zlepší. Kdyby nařízení u nás začalo platit už na konci roku, byl by to šibeniční termín,“ řekl Deníku Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.

Pinpong mezi dráhami a státem

Stát se totiž obával skutečnosti, že není jasné, kdo by odškodnění platil. Dráhy (vlastněné z drtivé většiny státem) by se mohly vymluvit na to, že za zpoždění může majitel kolejí, a tím je opět stát – tentokrát Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Dvě státní instituce by si tak teoreticky mezi sebou mohly odškodnění pro cestující přehazovat jako horký brambor.

Fakt, že se u velkých zpoždění zatím nebude vyplácet odškodné, kritizuje například Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), která za Česko připomínkovala celý návrh přímo v Evropské unie. „Nám se ten odklad nelíbí. Vymlouvat se na to, že máme zatím rozestavěné koleje, nepovažujeme za správné. Stavět koleje se budou i za pět či deset let. Stát by měl dohlížet na to, aby se zákazníkům za jejich peníze dostalo patřičného servisu včetně nároku na odškodnění,“ řekl Deníku viceprezident AČCKA Tomio Okamura.

Nárok na odškodnění je vždycky

České dráhy tvrdí, že ačkoliv nyní neposkytují odškodnění, možnost vrácení části peněz v případě zpoždění je už nyní nadstandardní. Navíc zpoždění nad šedesát minut, která by byla zaviněna dopravcem, je jenom necelé procento. „Například při zpoždění pendolina o více než šedesát minut vracíme cenu rezervace, tedy nejčastěji dvě stě korun. Nárok na vrácení části peněz však vzniká při jakémkoliv zpoždění, třeba i pětiminutovém,“ uzavřel mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Autor: Jan Klička

12.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Forejtův případ je varující zprávou o poměrech na Hradě, píše tisk

Praha - Odchod ředitele protokolu Pražského hradu Jindřicha Forejta, který se v úterý vzdal svého místa, je drsnou a varující zprávou o poměrech na Hradě. V komentáři to dnes píšou Hospodářské noviny. Případu se věnují všechny české deníky. Lidové noviny si v souvislosti s tím všímají bezpečnostních hrozeb, kterých je podle nich Hrad plný. Právo se pozastavuje nad "úpornou snahou dvou pochybných individuí" dostat kompromitující materiál do seriózních médií.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies