VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odtahové služby: Nehody se likvidují pomalu

Jihlava - Sdružení odtahových služeb je nespokojeno s novým systémem odstraňování následků dopravních nehod prostřednictvím takzvaného nehodového centra pojišťoven. Policisté musí soukromému centru přednostně ohlásit informace o nehodě, které pak vyšle na její likvidaci svou smluvní službu.

2.4.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyproštění vozidel trvá déle než dřív a provádí se neprofesionálně. ČTK to řekl předseda sdružení Václav Jakeš. Policie však práci centra hodnotí pozitivně, systém by podle ní měl být rozšířen i na dálnice. Podle dřívější praxe policista rozhodl, že nepojízdné auto tvoří překážku silničního provozu, oznámil to podle zákona správci komunikace, a ten překážku odstranil sám, nebo prostřednictvím svého smluvního partnera.

Slnice je zablokovaná i řadu hodin

"Na místo nehody jsme vyjížděli okamžitě s profesionální technikou, vozidla jsme vyprostili a uklidili i místo nehody. Provoz mohl být obnoven v nejkratším možném čase," uvedl Jakeš, jenž je majitelem odtahové firmy. Nehodové centrum pojišťoven vzniklo na základě memoranda mezi Policejním prezidiem ČR a Českou kanceláří pojistitelů loni na podzim. Systém funguje tak, že policie předá centru veškeré údaje o nehodě, a to pak vyšle na její likvidaci službu, s níž má smlouvu. "Policie musí centru sdělit řadu údajů, operátor musí nejdřív obvolat pojišťovny a zjistit asistenční nároky majitele havarovaného auta. Pak teprve vyšle k nehodě nejbližší smluvní odtahovku nehledě na její technické vybavení. Silnice může být zablokovaná na řadu hodin," tvrdí Jakeš.

Policejní prezidium však podle Dagmar Bednarčíkové z tiskového odboru hodnotí nový systém pozitivně, hlavně ve vztahu k omezení korupce. K nehodám totiž často vyjížděly i odtahové služby, které neměly smlouvu s pojišťovnami. Tito takzvaní crash-hunteři podle deníku E15 často zvyšovali pojišťovnám ceny služeb, a tím je údajně ročně připravovaly o desítky milionů korun.

Chybí opora v zákoně

Podle Jakeše však existence centra k vytváření korupčního prostředí naopak přispívá. "Jsou odtahy lukrativní a méně zajímavé. Teď existuje prostor k tomu, aby si někteří poskytovatelé služeb zajišťovali u operátora přidělení dražších služeb na úkor ostatních," uvedl Jakeš. Spoluautor silničního zákona Pavel Bušta upozornil, že systém vzniklý na základě memoranda nemá oporu v zákoně. "Pokud se vozidlo stane překážkou silničního provozu, rozhodne podle zákona o jeho odstranění policista nebo strážník. Nelze tedy nadřazovat soukromý zájem na úkor práva veřejného. Primárně se tedy nemůže zohledňovat nějaká smlouva o odtahu auta, když služba přijede k nehodě za dvě hodiny, překážka musí být odstraněna neprodleně," řekl Bušta ČTK.

Česká kancelář pojistitelů podle sdělení své mediální agentury Native PR usiluje o to, aby nový systém platil i na dálnicích. "Pokud by se systémem podle memoranda likvidovala největší hromadná nehoda na D1 v březnu 2008, možná by se následky odstraňovaly ještě dnes," řekl s nadsázkou Jakeš. "Je pravda, že pokud do hry vstupuje další prvek, čas zásahu se prodlužuje," řekl ČTK ředitel Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina Drahoslav Ryba. Také podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové by zdlouhavější proces při zásazích na dálnici nebyl ku prospěchu. "ŘSD má nasmlouvané partnery pro zásahy na dálnicích, vždy zasahuje nejbližší odtahová služba, je to operativní a dobře to funguje," uvedla Vápeníková. Podle hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka je zajištění plynulého provozu prvořadým zájmem kraje. "Pokud sdružení odtahových služeb přijde s konkrétními údaji a argumenty, můžeme jednat a řešit to tak, aby se nehody vyřídily co nejrychleji," řekl Běhounek.

Autor: ČTK

2.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plavecký areál Klíše.
33

Dotační úřad chce po Ústí vrátit čtvrt milionu za halu na Klíši

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
2 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Řidiči autobusů se strachují: Budeme mít co jíst?

Řidiči autobusů zvažují stávku. Přestože měli dostat přidáno, na výplatních páskách se to moc neprojevilo. Většina řidičů si naopak stěžuje, že se jim plat ještě snížil.

Nízké daně podle ANO? Pohádka, tvrdí ODS

Sněmováni vládního hnutí ANO probíhá jako idylická slavnost. Andrej Babiš vyzval k jednotě a akčnosti celého týmu, čehož se delegáti drží. Momentálně vystupují ministři za ANO s projevy, které jsou přehlidkou úspěchů, jež mají ve svých resortech za sebou.

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies