999 sekund trval velkolepý rej tisíce světel tradičního Novoročního ohňostroje v Praze.

Ohňostroj představoval devět obrazů, devět různých ohňostrojových stylizací, a trval více než čtvrt hodiny. Během té doby se vystřídaly tradiční podoby ohňostrojů z Evropy, Asie, Afriky a Severní a Jižní Ameriky.

Vpravo pod odkazem "SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY" se můžete podívat na další ohňostroje z některých míst České republiky.

Novoroční ohňostroj způsobil naprostý kolaps dopravy

Čtvrtení velkolepý novoroční ohňostroj zcela ochromil dopravu v centru Prahy. Davy lidí ucpaly metro, tramvaje, ale i samotné ulice v centru města. Ve stanicích metra Staroměstská, Malostranská a Můstek byli cestující doslova napěchováni do posledního místa, ucpaná byla i nástupiště a vestibuly.

Zaměstnancům dopravního podniku se jen s velkými obtížemi dařilo řídit provoz. Samotný ohňostroj trval více než čtvrt hodiny, přesně 999 sekund a bylo se opravdu na co dívat.

Nekonečná cesta

Ohňostroj začal zhruba dvě minuty po 18. hodině. Na místo se bez potíží dostali lidé, kteří vyrazili s velikým předstihem. Přibližně v 17.30 už bylo metro v centru nacpané do posledního místa a tvořily se obrovské fronty. „Bylo to opravdu neskutečně. Tohle jsem asi ještě nezažil. Ve vlaku jsem sotva dýchal. Stovky lidí se určitě na ohňostroj nedostali včas,“ řekl jeden z cestujících Jan Kracík z Prahy 10. Zhruba 15 minut před 18. hodinou už se lidé ve stanici Staroměstská definitivně zastavili.

„Problém byl také v tom, že mnoho cestujících vůbec nedbalo našich pokynů. To nám ještě ztížilo naši práci při koordinování provozu,“ potvrdil potíže jeden ze zaměstnanců metra. Mnoho lidé proto jelo až na Malostranskou, kde se přece jen dalo vystoupit.

Omezený provoz přitížil

Kolapsu dopravy pomohl také omezený provoz MHD. Provoz všech linek byl podle nedělních jízdních řádů. Metro i tramvaje jezdily v delších časových intervalech. Zacpané byly, ale i samotné ulice, kudy lidé proudili směrem k Dvořákovu nábřeží, z okolí nemocnice Na Františku či z Karlova mostu a okolí, k Mánesovu a Čechovu mostu, Klárova, z vltavských nábřeží. Odtud byl totiž velmi dobrý výhled.

Pořadatelé na problémy možné upozorňovali, přesto to lidé mnohdy nebrali na vědomí.

Odjezd byl ještě horší

Ještě mnohem větší problémy ale nastaly po skončení ohňostroje. V tu chvíli se dali všichni, jež velkolepou show sledovali, do pohybu. Zhruba hodinu trvalo, než se situace ve větší míře uklidnila. Ze začátku se z místa nepohnula dokonce ani auta. Lidé, kteří se vydali zpět do svých domovů, zaplnili celé ulice a zastavili provoz.

Například stanice metra Staroměstská byla znovu na několik desítek minut ucpaná až k východům do ulic. Mnoho lidí tak dopravu metrem či tramvají vzdalo a šli raději pěšky. „Zkusil jsem to, ale rychle jsem to vzdal. Jsem sice ze Žižkova, ale na Floru se metrem nedostanu. Počítám, že se raději s celou rodinou projdeme až k hlavnímu nádraží a pak pojedeme tramvají,“ rozhodla Radka Pelechová, která byla na ohňostroji s mužem a malou dcerkou.

„Opět to bylo tak, že jsme lidem říkali, aby se už dál do vlaku v metru netlačili, přesto to někteří dělali. Tím se celý provoz opět více opozdil,“ řekl další ze zaměstnanců dopravního podniku.

Ohňostroj nadchl

Skoro 17 minut trval novoroční ohňostroj odpálený z Letné, který rozzářil velkou část metropole, show byla vidět do vzdálenosti několika kilometrů. Ohňostroj se skládal z předehry, devíti obrazů připomínajících stejný počet národních stylů zemí čtyř kontinentů a závěrečné části. Ta trvala minutu a půl a nesla se v českém duchu, nazvána byla Brokáty pro císaře Rudolfa II.

Čtyřikrát se nad Prahou rozzářila trikolóra česká, italská v, francouzská a nakonec opět česká, jež připomněla, že Česká republika převzala s příchodem nového roku předsednictví v Evropské unii.

Představení každé země trvalo 99 sekund. Postupně se tak představily Německo, Itálie, Francie, Japonsko, Mexiko, Španělsko, Portugalsko, Kanada a Jihoafrická republika.

K vidění bylo takzvané padající listí i kometová světla, motýlí efekty, barvy květin a plodů či stříbrný déšť.

Ohňostroj stál zhruba 1,5 milionu korun.

Lukáš Marek