Olomoučtí vědci přišli na způsob sledování detailů živých buněk

Olomouc – Olomoučtí vědci přišli na nové možnosti, jak pozorovat živé buňky v dosud nevídaných detailech. Super rozlišovací mikroskopii založenou na strukturním osvětlení buněk dokázali využít pro živé rostlinné vzorky jako první na světě. Díky tomu vidí buněčné děje v pohybu a navíc v rozlišení, které bylo ještě nedávno pro běžnou mikroskopii nepředstavitelné. Jejich výzkumu si všimli i ve světě; v květnu ho publikoval prestižní americký odborný časopis Plant Physiology. Informovali o tom zástupci Univerzity Palackého.

10.6.2014

Ilustrační obrázekFoto: DENÍK/David Taneček

Na výzkumu spolupracovali zástupci Centra regionu Haná (CRH) a Ústavu molekulární a translační medicíny Univerzity Palackého. „Zatímco dosud vědci pod mikroskopem touto metodou zkoumali buňky z neživých rostlin, my využíváme živé vzorky a zvýšili jsme rozlišení až na sto nanometrů. Přitom hranice 200 nanometrů byla ještě nedávno považována za neprolomitelnou fyzikální bariéru. To je naprosté novum," uvedl vedoucí oddělení buněčné biologie CRH Jozef Šamaj.

Olomoučtí vědci se zaměřili na zkoumání struktury, organizace a dynamiky mikrotubulů, což jsou součásti vnitřní kostry buněk tvořené soustavou miniaturních trubiček. Soustředili se na mikrotubuly na povrchu buněk, které ovlivňují způsob ukládání celulózy do buněčné stěny, a tedy i to, jak bude buněčná stěna silná a jak silná bude celá rostlina. Na jejich orientaci závisí také to, jakým směrem rostlina poroste.

Posun je především v tom, že nově sledují místo usmrcených buněk mikrotubuly v pohybu. Vzorek snímají přes speciální světelnou mřížku, která rotuje a promítá na snímky typický vzor. Díky matematickým a statistickým metodám se pak jednotlivé snímky spojí dohromady a výsledný obraz je mnohem detailnější a ostřejší než dříve. „Je to skutečně velký posun dopředu. Podle úrovně fluorescence teď umíme mikrotubuly počítat, případně rozlišíme, jak blízko jsou u sebe. To zatím u živých buněk nikdo nedokázal," zdůraznil Šamaj.

K výzkumu vědcům posloužil model rostliny huseníčku rolního. Od něj chtějí v budoucnu přejít ke zkoumání mikrotubulů v ječmeni či vojtěšce. Výzkumem vědci získají důležité informace o vývoji rostlin či jejich odolnosti vůči stresům. Tyto výsledky mohou mít v budoucnu praktické uplatnění při šlechtění či genetické modifikaci hospodářsky významných plodin.

10.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME

Čtyři autentické dojmy z Británie: Lidé jsou šokovaní, život se ale nezastavil

/VIDEO, ROZHOVOR/ Jak se tragédie v Manchesteru, kde útočník na koncertě odpálil bombu, dotkla tamních obyvatel, včetně české ředitelky Czech School Manchester? Jaké dojmy a postřehy nám svěřil novinář deníku The Sun, jehož syn byl přítomen na tragickém koncertě? Přinášíme i poznatky další Češky, sociální praconice Zory Zámečníkové, jež poskytla video z okolí místa činu. Rovněž jsme oslovili bývalou novinářku Deníku, nyní působící v Londýně.

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže.