VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ondráčka: Trest za nečisté financování až po volbách? To je na nic

Praha /ROZHOVOR, INFOGRAFIKA/ - Pokuty za netransparentní kampaň by měly přicházet hned, míní bojovník proti korupci a šéf Transparency International David Ondráčka.

22.1.2013 28
SDÍLEJ:

Šéf Transparency International ČR David Ondráčka.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Prezidentští kandidáti musí vést transparentní účty, které si může každý zkontrolovat. Zaručují skutečně průhledné financování?

Kandidáti mají povinnost vést transparentní účet, dávat informace a po volbách zveřejnit kompletní účetnictví. Bohužel to má řadu děr. Povinnost mít účet byla zavedena až od loňského listopadu 
a to, co se zaplatilo v kampani předtím nebo se hradilo odjinud, se na účtu neobjevuje. Vidíme tam tedy jen omezenou část toho, co kandidáti za kampaň vydali. Přesto je to krok vpřed, protože politické strany nezveřejňují ani to.

Loni 10. prosince bylo na účet Miloše Zemana vloženo 227 tisíc s popisem „vklad pokladnou". Chybí jakékoliv jméno či bližší údaj. Nakolik toto spadá do vedení transparentního účtu?

Nespadá. Problém že, je na účtu vidíte pohyby peněz on-line, ale není tam specifikováno, kdo je poslal a kam přesně šly. Když je dárcem pan Novák, netušíte, kdo to je ve skutečnosti, a když je u půlmilionového výdaje popis „na mediální reklamu", tak nevíte, jaká agentura peníze dostala. Snažili jsme se tlačit na kandidáty, aby zveřejňovali údaje podrobněji, což se podařilo jen částečně. Třeba pan Zeman toho zveřejnil velmi málo. Není tu přitom síla, která by ho donutila, aby to dělal lépe. Voliči by mu to mohli spočítat, ale asi se to nestane.

Advokát Milan Hulík proto podal na Miloše Zemana žalobu. Myslíte, že má šanci uspět?

To je těžké. Není jasné, zda má vůbec občan možnost podat na kandidáty žalobu. Zákon je postaven tak, že by se kandidáti měli primárně žalovat mezi sebou - když má jeden pocit, že druhý nehraje fér, má možnost vyvolat soudní přezkum. Jenže žaloba se bude táhnout dlouhé měsíce 
a na volbě už se nic nezmění. Potřebovali bychom mechanismus, který bude sankcionovat tak, aby to bylo v přímém přenosu, tedy uprostřed kampaně. Kandidáti by měli vědět, že pokud pravidla poruší, přijde pokuta a pocítí to při volbě. Pokud přijde trest za rok, je to k ničemu.

Pokud tedy žádný transparentní účet nepovedou, může jim to být v tuto chvíli jedno.

Okamžitá sankce nehrozí. Teď na to mohou nevládní organizace a média upozorňovat, ale to je vše.

Jak by tedy měly transparentní kampaně vypadat?

Potřebujeme úřad, který by na financování dohlížel a mohl okamžitě účetnictví kontrolovat. Mělo by být přesně dáno, co kandidáti musí zveřejnit - nejen účet, ale kdo jim dal peníze a na co je použili. Navíc kampaň nezačíná dva měsíce před volbami, ale mnohem dříve, v našem případě běžela už od loňského jara. Měl by tu být termín, třeba půl roku před volbami, kdy už se všechny peníze započítávají. V neposlední řadě zákon říká, že by se u inzerce měly počítat ceny obvyklé, ale nikdo neví, co to znamená. Je otázka, nakolik si kandidáti dojednali slevy a zda jsou přiměřené, nebo už jsou za hranou sponzoringu. Ideální by bylo, kdyby všichni zveřejnili dohodnuté ceny, což udělal jen Jan Fischer a dostal za uši. Podobné slevy přitom asi měli i Zeman a Schwarzenberg.

Nedávno jste dělali průzkum transparentních účtů. Můžete shrnout poznatky ke zbylým dvěma kandidátům?

Měli jsme kritéria, co všechno by měli ideálně zveřejnit a nakolik to skutečně dělají. Karel Schwarzenberg dostal 90 procent, chyběly pouze výše zmiňované slevy. Miloš Zeman měl 59 procent 
a nedostatků měl hodně. Je tam celá řada neidentifikovatelných plateb a podle nás se velká část platila odjinud - od Zemanovců nebo Přátel Miloše Zemana, kteří žádné účetnictví nezveřejňují. A pak je tu fakt, že náklady, které Miloš Zeman uvádí, jsou podstřelené a musely být několikanásobně vyšší.

Když se podíváme na hlavní sponzory, je nějak ohlídatelné, že jim budoucí prezident službu nebude nějak vracet?

Je tu veřejná kontrola. Ví se, kdo co poslal, a je třeba hlídat, zda nemá nějakou výhodu či zakázku. Podnikatelé v šedé zóně ale usilují hlavně o jakousi legitimizaci svého jména a podnikání. Té by se jim dostalo, kdyby je prezident oficiálně pozval na Hrad.

Jsou kolem kandidátů lidé, kteří by tyto ambice měli?

Mnohem víc jich vidím 
u Zemana, kde má řada lidí zvláštní podnikatelskou minulost a tento přístup by pro ně byl velkou motivací.

Kdo platí kampaně?

Prezidentstká nej a český průměr.

Autor: Martin Kratochvíl

22.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1 15

Super plat za práci na páse nabízí měsíce. Málokdo to ale vydrží dlouho

Ilustrační foto
6 11

Tropické počasí vydrží i příští týden, teploty atakují 35 stupňů

AKTUALIZOVÁNO

Policie evakuovala obchodní centrum ve Zlíně. Poplach vyvolala fotopast

/VIDEO/ Podezřelý, nebezpečně vypadající předmět ve zkušební kabince v obchodním centru ve Zlíně – Malenovicích vyhnal v sobotu krátce před polednem tři stovky zaměstnanců a zákazníků před budovu. Nakonec se ukázalo, že jde o fotopast, kterou si doma někdo vyrobil.

Nehádejme se o kvóty, řekl německý ministr. Zaorálek mu český postoj vysvětlil

Evropská unie by měla řešit, jak snížit příliv uprchlíků, ne vést spory o uprchlické kvóty. Při své návštěvě Prahy to dnes na tiskové konferenci řekl německý ministr zahraničí Sigmar Gabriel.

Komunisté vyrazí do voleb s heslem: Mír, spravedlnost a bezpečí

Komunisté půjdou do podzimních sněmovních voleb s heslem "Mír ve světě, spravedlnost a bezpečí doma". Po zasedání širšího vedení KSČM, které schválilo volební program i podobu volebního hesla, to řekl místopředseda KSČM zodpovědný za přípravu voleb Jiří Dolejš. 

Irácká armáda v Mosulu osvobodila stovky civilistů, boje o centrum pokračují

Irácké síly otevřely únikové koridory pro stovky obyvatel mosulského starého města. Tuhé boje o centrum města, které je srdce samozvaného Islámského státu, nicméně pokračují. Jen v průběhu pátku si vyžádaly dalších 12 životů a větší množství zraněných.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies