VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Provozovatel skiareálu: Oplotit sjezdovku je nesmysl

Východní Čechy – Ohleduplnost, ohleduplnost a ještě jednou ohleduplnost. Jen tak málo by podle záchranářů z Horské služby, provozovatelů skiareálů i policie stačilo k tomu, aby na horách ubylo vážných zranění či tragických úmrtí.

31.1.2011 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Radek Pavlík

Naposledy vyhasl v pátek život třináctileté dívky v areálu Sněžník v Dolní Moravě. Jen o den poději pomáhali záchranáři v Krkonoších u tří kolizí lyžařů a v Orlických horách došlo k vážnému zranění čtrnáctileté Slovinky, která skončila v bezvědomí.

„V první řadě by se měli lyžaři chovat zodpovědně vůči sobě samým a také vůči svému okolí. Avšak stačí se jen podívat, jak dodržují lidé zákony nebo doporučení. Každodenně řešíme problémy s arogantními lyžaři, které jsme upozornili na jejich nebezpečné chování,“ zoufá si Jiří Beran, provozovatel Skiareálu Špindlerův Mlýn. Stejné zkušenosti mají i v ostatních střediscích.

Nárazy do stromu mají katastrofální následky

Záchranáři z Horské služby potvrzují, že nejčastější příčinou kolizí lyžařů bývá nepozornost, nepřiměřená rychlost a přecenění svých schopností. „K nejhorším zraněním dochází v případech, kdy lyžař či snowboardista vylétnou ze sjezdové trati. Při nárazu do stromu často ve velké rychlosti bývají následky katastrofální,“ uvedl náčelník Horské služby Krkonoše Adolf Klepš.

Zrádné však bývají i situace při dojezdu k vleku, kdy už se lyžaři příliš nesoustředí. „Podobnou srážku jsem sám zažil před pěti lety, kdy mě při dojezdu k vleku srazila nekoncentrovaná lyžařka. Přestože jsem měl přilbu, skončil jsem v bezvědomí s přeraženou čelistí,“ popsal svoje zkušenosti náčelník Horské služby Orlických hor Josef Šifra.

Podle Jiřího Berana z lyžařského areálu Špindlerův Mlýn by k větší ochraně lyžařů nepomohlo ani úplné oplocení tratí sítěmi, o nichž se v poslední době stále častěji mluví. „Navíc je to nesmysl. Areály jsou součástí přírody. Lyžuje se v pásmech lesa, a pokud bychom vše oplotili, kudy bude procházet lesní zvěř?“ ptá se.

Co by pomohlo?

Mnohem účinnějším opatřením by podle něj mohlo být rozšíření sjezdovek a posílení pravomocí provozovatelů. „Jsem přesvědčen, že pokud by tratě byly kupříkladu 60, a ne 30 metrů široké, úrazů by o polovinu ubylo, jelikož provoz by nebyl tolik hustý. Musel by se však změnit postoj k ochraně přírody. Napomohlo by nám také, pokud bychom mohli vykázat lyžaře ze sjezdovky. Nyní to není možné. Tuto pravomoc máme jen na vleku,“ upřesnil Beran.

Z bezpečnostních prvků areály nejčastěji používají výstražné cedule, ochranné vaky a některé úseky jsou chráněné sítěmi. „Rozhodně by ale mělo být základem, aby návštěvníci sjezdovek dodržovali desatero FIS a používali ochranné pomůcky jako helmu a takzvaný páteřák,“ shodují se odborníci.

DESATERO FIS:

1. OHLED NA OSTATNÍ LYŽAŘE

Lyžař/snowboardista se musí cho〜vat tak, aby neohrožoval ostatní.

2. RYCHLOST A ZPŮSOB JÍZDY

Lyžař/snowboardista musí svou rychlost a způsob jízdy musí přizpůsobit schopnostem, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům i hustotě provozu.

3. VOLBA JÍZDNÍ STOPY

Lyžař/snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.

4. PŘEDJÍŽDĚNÍ

Předjíždět se může zeshora nebo zespodu, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskyt〜ne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi dostatek prostoru.

5. VJÍŽDĚNÍ A ROZJÍŽDĚNÍ

Lyžař/snowboar­dista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce opět rozjet, se musí pohledem nahoru a dolů přesvědčit, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a ostatní.

6. ZASTAVENÍ

Lyžař/snowboardista se musí vyhýbat zbytečnému zdržování na úzkých či nepřehledných místech sjezdovky.

7. STOUPÁNÍ A SESTUP

Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.

8. RESPEKTOVÁNÍ ZNAČEK

Lyžař/snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.

9. CHOVÁNÍ PŘI ÚRAZECH

Při úrazu je lyžař/snowboardista povinen poskytnout první pomoc.

10. POVINNOST PROKÁZAT SE

Lyžař/snowboardista je v případě úrazu povinnen prokázat totožnost.

Čtěte také: Na Rychnovsku se těžce zranila lyžařka

Autor: Silvie Špryňarová

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Smrtelná dopravní nehoda motorkáře na Jablonecku. Stala se 29. května v Kokoníně¨.
3

V Kokoníně zemřel motorkář, nezvládl předjíždějí osobního auta

Několik policejních zásahových jednotech zasahovalo v pondělí v podvečer v českolipském hypermarketu Albert na sídlišti Lada.
AKTUALIZOVÁNO
10

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies