VYBERTE SI REGION

Osoba blízká? Odvrátit pokutu už nepomůže

Praha /INFOGRAFIKA/ – Notoričtí přestupkáři to budou mít od zítřka těžší. Začne totiž platit novela zákona o pozemních komunikacích a na poměrně časté výmluvy, že auto řídil někdo jiný, už úředníci nebudou koukat tak bezmocně jako dosud. Vymluvit se na osobu blízkou a vyhnout se tak postihu za přestupek by už nemělo být tak jednoduché jako dosud.

18.1.2013 18
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Stulír Drahomír

„Odpovědnost za vozidlo ponese primárně jeho majitel či provozovatel. Ten ručí i za to, že osoba, které je vozidlo zapůjčeno, je odpovědná nejen vůči pravidlům silničního provozu, ale i vůči bezpečnosti sobě vlastní a ostatních účastníků," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Jinak řečeno, pokud se úředníkům nepodaří najít řidiče, který přestupek způsobil, úředníci sice správní řízení zastaví, ale postihu se nemusí vyhnout majitel auta. Neztratí žádný bod, ale může dostat až desetitisícovou pokutu.

Zbytečné řeči

A že se řidiči na osobu blízkou vymlouvají často, potvrzují úředníci i strážníci. „Ve dvaceti až třiceti procentech se řidiči na osobu blízkou vymlouvali. To jsou stovky lidí ročně," přiblížil šéf mělnické městské policie Ladislav Hošmánek.

V takových případech radnice přicházejí o značné peníze. Karel Rouč z kanceláře primátora ústeckého magistrátu uvedl, že se jedná o miliony korun. „Jen v roce 2012 se na osobu blízkou odvolalo 
2403 majitelů aut," doplnil. Změny v zákoně vítají i odborníci na dopravní problematiku. „Pokud úředníci budou případy projednávat kvalitně, mělo by to mít efekt. Je to pokus, který stojí za to, i když ve světě existují elegantnější řešení," míní dopravní expert Robert Šťastný.

V některých evropských zemích se totiž na osobu blízkou u přestupků nelze vymluvit vůbec, což si obhájily i před Evropským soudem pro lidská práva. Naposledy například Rakousko. Jinde, zejména v Severní Americe, zase majitel vozu, který nemá vypořádané přestupky spáchané jeho vozem, musí počítat s tím, že nedostane technickou nebo mu nebude obnoven řidičský průkaz.

Nepraktická změna

Někteří odborníci však krotí optimismus úředníků. Třeba advokát Josef Biňovec, který se dopravním právem zabývá, se domnívá, že lidé institut osoby blízké budou využívat i nadále. „Ta změna není zbytečná, ale moc praktická nebude. Potrvá jen pár měsíců, než lidé najdou způsob, jak to obejít," řekl.

Podle něho by bezpečnosti na silnicích přispěla důslednější práce policistů. „Měli by jezdit v neoznačených autech, přestupky filmovat a pak řidiče ztotožňovat. Policisté vůbec nepůsobí preventivně. Jezdím po soudech po celé republice, ale nikde je nevidím," doplnil právník.

Osoba blízká však není jediná změna, na kterou si budou muset řidiči od zítřka zvyknout. Zákon například zvyšuje věk řidičů, kteří usilují o oprávnění k řízení náklaďáku nebo autobusu. Svoji roli sehraje i zkušenost. Třeba silnější motorky budou moci osedlat právě řidiči, kteří už budou mít něco najeto se slabšími stroji. „Zohlednění praxe povede k bezpečnějšímu provozu. Zkušenost totiž dodá řidičům trochu pokory," poznamenal Robert Šťastný.

Nově dostanou možnost řídit skútr s automatickou převodovkou o výkonu až 125 ccm (nyní to byla „padesátka") majitelé řidičáku skupiny B, aniž by museli absolvovat kurz na motorce.

Tato změna by podle Roberta Šťastného mohla prospět městskému a příměstskému provozu. „Ale uvidíme, co přinese praxe," dodal.

Řidičáky

Výmluvy budou postrádat smysl. Odpovědnost má majitel

Bezpečnější a ekologičtější provoz a hlavně už konec výmluv. To by podle zástupkyně ředitele odboru legislativy ministerstva dopravy Šárky Homfray měly přinést změny v zákoně o pozemních komunikacích, které začnou platit od zítřka.

Kterou ze změn považujete za nejdůležitější?
Rozhodně změny v souvislosti s institutem osoby blízké, na který se do této chvíle vymlouvalo hodně řidičů. Nově tak odpovědnost za vozidlo ponese jeho majitel či provozovatel, který ručí i za to, že osoba, které je vozidlo zapůjčeno, s ním bude jezdit podle zákona a nespáchá přestupek. Důležité je, že pokud se v případě spáchání přestupku správnímu orgánu řidiče nepodaří dohledat, existuje možnost takové správní řízení zastavit a zahájit řízení s majitelem či provozovatelem vozu.

Ubude řidičů, kteří se budou 
na osobu blízkou vymlouvat?
Taková výmluva bude v podstatě postrádat smysl. Jelikož v souvislosti se zjištěným přestupkem je obvykle oslovován provozovatel vozidla, který bude mít nově stanovenou odpovědnost za jeho provoz, postihu za protiprávní jednání se nevyhne. Nové ustanovení by mělo pokrýt i případy těžko dosažitelných cizinců nebo případně řetězení řidičů, ke kterému údajně docházelo. Zastavení nebo odložení případů by pak mělo pokrýt i nové výmluvy na takzvanou osobu vzdálenou 
a podobně.

S jakými pokutami mají řidiči 
v těchto případech počítat? Dostane ten, kdo s výmluvou přijde, hned nejvyšší pokutu?
Obecně se dá říct, že pro poctivé řidiče to bude výhodnější. Pokud na základě písemné výzvy u přestupku s možností řešení ve formě blokové pokuty, tedy do 2500 korun, uhradí ve lhůtě do 
15 dnů určenou částku, nebude už dále vedeno správní řízení se všemi důsledky. Úřad pak případ odloží. Pokud věc dojde až do poslední fáze, hrozí provozovateli vozidla pokuta odpovídající sazbě za příslušný přestupek, nejvýše však 10 tisíc korun. Zde se ovšem samozřejmě jedná jen o drobné přestupky.

Řidiči s „béčkem" budou moci na skútr bez autoškoly. Neohrozí to bezpečnost? Přibude skútrů v ulicích?
Domnívám se, že tento zásah bezpečnost neohrozí. Podle řady odborníků jsou tyto stroje naopak bezpečnější a snáze ovladatelné než řada malých motocyklů. V každém případě ovšem doporučuji kondiční jízdy každému řidiči, který se skútry do 125 ccm nemá zkušenosti. Připomínám ještě, že se novela vztahuje na stroje s výkonem do 11 kW a s automatickou převodovkou. Pokud skútrů na ulicích přibude, současně na nich patrně bude jezdit méně aut, čímž se sníží ekologická zátěž a obecně dopravní situace ve městech.

Proč vůbec ke změnám došlo?
Jedná se o standardní novelizaci zákona a snahu zlepšit a zjednodušit stávající praxi v oblasti silničního provozu. Některé ze změn vyplývají z unijního práva, jehož transpozice do našeho právního řádu byla povinná.

Vycházejí tyto změny ze zkušeností z jiných zemí? Kde jste se inspirovali?
Inspiraci jsme čerpali z právních úprav i v praxi fungujících například v Rakousku, Německu, Velké Británii a Irsku. Právě v těchto státech znají například úpravu takzvané blokové pokuty na dálku, případně posun od odpovědnosti konkrétního řidiče k odpovědnosti provozovatele vozidla.

Autor: Vilém Janouš

18.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies