VYBERTE SI REGION

Ostrava: Jednokolejka se změní. Museli ale umřít lidé

Ostrava/Praha - Jednokolejná trať bez signalizace na okraji Ostravy nijak nezajištěná proti lidskému pochybení. To je místo, kde do sebe v pátek čelně narazily dvě tramvaje. Starosta města i Drážní inspekce nyní hovoří o změnách, k nimž na trati musí dojít.

14.4.2008 5
SDÍLEJ:
Fotogalerie
21 fotografií
Následky páteční srážky tramvají ve Vřesině

Následky páteční srážky tramvají ve VřesiněFoto: DENÍK/Martin Pleva

„Ten systém je na úrovni 19. století. Učiníme taková organizační a technická opatření, aby se podobné neštěstí nemohlo už nikdy opakovat,“ řekl Deníku rozčileně. Pozdě. Museli k tomu zemřít tři lidé. Jednokolejný úsek z Poruby do Kunovic je podle zjištění Deníku už léta jediný svého druhu v ČR.

Další města, jako třeba Olomouc, jednokolejné úseky buď zcela zrušila nebo proti lidské chybě zabezpečila. Tak je tomu například na trati mezi Libercem a Jabloncem. Tam vůz v podobných případech není na trať vůbec vpuštěn.

Systém mu vypne proud. Proč to nešlo v Ostravě? „Na trati se tu jezdilo sedmdesát let a nikdy se nic nestalo,“ brání dopravce dlouholetý šéf Dopravního podniku Ostrava František Vaštík. Vyšetřovatelé zatím označili za nejpravděpodobnější příčinu nehody nepozornost jednoho z řidičů, který se podíval na špatný řádek v jízdním řádu a vjel na trať, po níž se proti němu řítila druhá souprava. Řidiči hrozí až deset let vězení, policie ho obviní dnes.

Tři mrtví

Tři mrtví, 38 zraněných, 13 z toho vážně, to je krutá bilance páteční odpolední jízdy tramvají číslo 5 v Ostravě. Ty se čelně srazily na jednokolejce v úseku Poruba–Vřesina a zůstaly v sobě zaklíněny.

Z nehody bude pravděpodobně obviněn 24letý řidič, který se snažil dohnat zpoždění a přehlédl v jízdním řádu poznámku o křížení protijedoucí tramvaje.

„Nedokážeme s definitivní platností říct, že byl vinen řidič. Nemáme k dispozici celou dokumentaci, tam mohlo dojít k telefonu s dispečerem, který jej na trať pustil,“ opatrně připouští mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Brzdná dráha byla u obou tramvají kolem třiceti metrů. „Řidiči se na poslední chvíli snažili opustit kabinu, ale podařilo se to pouze jednomu. Toho druhého zastihl náraz ve dveřích kabiny, takže má zlámané obě nohy a další vážná zranění,“ vypočítává Neusar.

Jde o řidiče, který je z nehody podezřelý. Zatím však není možné jej vyslechnout. „Je na tom fyzicky, ale hlavně psychicky velmi špatně,“ uvedla mluvčí Městské nemocnice v Ostravě-Fifejdách Marie Dlabalová. Starají se o něj nejen lékaři, ale i psycholog.

Podle mluvčí novojičínské policie Miroslavy Michálkové Šálkové se o obvinění řidiče rozhodne až dnes. „S ohledem na jeho psychický stav počkáme až na pondělí,“ vysvětlila.

Mohli ještě žít

Jednokolejná trať, kde je sice povolená rychlost 60 kilometrů v hodině a tramvaje ji přesahují až o deset kilometrů, nebyla nijak jištěna. Po dlouhá desetiletí se tu jezdí jen podle jízdního řádu.

Primátora Ostravy Petra Kajnara tato informace doslova šokovala. „Ten systém je na úrovni 19. století. Učiníme taková organizační a technická opatření, aby se podobné neštěstí nemohlo už nikdy opakovat,“ řekl Deníku rozčileně.

Drážní inspekce, která má v kompetenci i provoz tramvají po celé republice, však dopravce brání. „Ta trať byla schválena tak, jak byla schválena. Provoz se řídil jízdním řádem, pokud měl jeden z řidičů zpoždění, musel se hlásit dispečinku a čekat na povolení k jízdě,“ řekl Neusar.

Podobně mluví i dlouholetý ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík.

„Je mi to strašně líto, že se to stalo, ale tímto způsobem je trať řízena nejméně sedmdesát let, během nichž se žádná nehoda nestala. Řidič prostě neměl vyjet z výhybny, dokud neměl protijedoucí tramvaj vedle sebe,“ tvrdí Vaštík. Byl však tento systém dostatečný? „Dráha byla provozována v souladu s předpisy, ale dojde rozhodně ke změně. Budou zde fungovat normální návěstidla jako na železnici a zároveň bude při křižování fungovat ohlašovací povinnost,“ uvádí Neusar.

Krvavé počty

Nehoda dvou tramvajových souprav se stala v nejkrásnější lokalitě Ostravy u koupaliště Poruba, mezi lesy a loukami. Rekreačně je Ostravany tato oblast velmi vyhledávána.

Od teď budou místo zdobit tři křížky. Přímo tam totiž zemřeli dva dospělí a jedno dítě, další zranění byli odvezeni vrtulníkem a sanitkami do okolních nemocnic, kde se museli podrobit vážným lékařským zákrokům.

Čtrnáctiletá dívka a jednačtyřicetiletý muž, kteří byli po srážce tramvají hospitalizováni ve Vítkovické nemocnici, byli včera propuštěni do domácího léčení. „U nás je hospitalizováno devět lidí, po pondělním kontrolním vyšetření by mohli být někteří propuštěni,“ uvedla Dlabalová.

Potvrdila, že lépe je na tom i žena, které propíchla tyč rameno. Po předčasném porodu císařským řezem podstoupila náročnou operaci. „Je už odpojena od přístrojů,“ řekla mluvčí.

V ostravské fakultní nemocnici ošetřili lékaři 23 lidí, šest z nich hospitalizovali. „Jejich stav se nezhoršuje. Při srážce utrpěli těžká zranění – například zlomeninu páteře. Lékaři museli u jednoho pasažéra také přistoupit k amputacím končetin,“ upřesnil mluvčí nemocnice Tomáš Odborný.

Zranění ostatních pasažérů nebyla vážná.

INFOGRAFIKA: Jak ke tragické nehodě došlo?
14.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

ČSSD chce zásadní reformu daní směrem k progresi, řekl Sobotka

Praha - Aktuální nastavení českého daňového systému vyhovuje velkým a bohatým, cílem ČSSD nejsou kosmetické úpravy daní, ale zásadní reforma směrem k progresi. Novinářům to po dnešním jednání širšího vedení sociální demokracie řekl předseda ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka. Konkrétní parametry reformy chce sociální demokracie představit na jaře příštího roku.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies