Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hutní gigant v Ostravě devastuje ovzduší

Ostrava - Obyvatelé severní Moravy se dusí. Jde jim o zdraví. Na zdejší problém si chtějí posvítit i lidé z Ekologického právního servisu.

19.2.2008 4
SDÍLEJ:

Daří se průmyslu, doprava houstne. Ale lidé bohužel trpí...Foto: DENÍK/Adolf Horsinka

Přezkoumejte povolení vydaná pro provoz největšího hutního závodu v republice – ArcelorMittalu Ostrava (AMO). S touto žádostí se v pondělí obrátili na moravskoslezský krajský úřad lidé z brněnského Ekologického právního servisu.

Navázali totiž spolupráci se sdružením Vzduch, které založili občané snad nejznečištěnějšího místa na mapě naší vlasti, ostravské městské části Radvanice a Bartovice. Právě ti mají za souseda takzvaného „kazivzducha“, a sice zmiňovaný hutní kolos AMO.

Právníci: zpřísněte huti limity

Výsledkem společné aktivity právníků z EPS a sdružení Vzduch by mělo být znovuotevření povolovacích procesů, v rámci kterých by měly být detailně analyzovány reálné možnosti redukce emisí ze zdrojů AMO a v návaznosti na to upraveny podmínky jejich provozování.

„Je s podivem, že v situaci, kdy všichni hlasitě mluví o znečištěném ovzduší na Ostravsku, úřady na hraně zákona ignorují existující velmi efektivní nástroj, který při řešení tohoto problému může výrazně pomoci. O příčinách takového jednání lze jen spekulovat. Snaha o zlepšení situace na Ostravsku se však doposud bohužel smrskává na nekončící vytváření rozličných komisí a podkomisí, případně uzavírání vágních a nekontrolovatelných dohod se znečišťovateli,“ vyjádřil se právník Jan Šrytr.

AMO: chováme se ekologicky

Hutní kolos AMO však má na celou věc jiný názor. Logicky se nedomnívá, že by krajský úřad rozhodoval v zmiňovaných otázkách nesprávně. „Krajský úřad využil svého práva při vydávání integrovaných povolení a společnosti AMO uložil zpřísněné emisní limity, které naše společnost plní. Zároveň kraj uložil pro rozhodující zdroje emisí i emisní stropy, které na rozdíl od emisních limitů neomezují pouze koncentrace škodlivin ve spalinách vypouštěných komíny, ale rovněž celkové roční množství vypuštěných emisí,“ předložil stanovisko huti k aktivitě právníků a sdružení Vzduch mluvčí AMO Vladimír Raszka.

Vyjádření přímo moravskoslezského krajského úřadu se během pondělka i přes urgence Deníku.cz bohužel nepodařilo získat.

Vzduch: Mittal ohrožuje zdraví

Podle Radima Chrápka, zástupce sdružení Vzduch, je ale přístup krajských úředníků k hutnímu gigantu příliš benevolentní. A umožňuje mu tak systematicky a v nebývalé míře znečišťovat ovzduší a ohrožovat zdraví lidí.

„V situaci, kdy nedaleko od okna máte komíny největšího hutního závodu v republice, jen těžko vydržíte poslouchat argumenty snažící se vliv ArcelorMittalu na ovzduší v okolí našich domů relativizovat. V sázce je zdraví příliš velikého počtu lidí,“ vyjádřil se závěrem k problému Radim Chrapek.

Autor: Martin Pleva

19.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.

Ministr Pelikán podal žalobu na soudkyni Helenu Královou

Stephen King
DOTYK.CZ
9

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

Krize ve Španělsku: Katalánské referendum podpořil další autonomní region

/VIDEO/ Právo na referendum o nezávislosti Katalánska vyhlášené na 1. října je nezadatelné. O tom nepochybují a hlasitě za to demonstrují v Galicii, oblasti Španělska, která má stejný autonomní statut jako odbojné Katalánsko. 

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

Geolog: Sesuvy na trase přes České středohoří nikdy hrozit nepřestanou

Posudky geologické služby v 90. letech umístění dálnice právě sem zásadně zamítaly. Zároveň navrhovaly mnohem bezpečnější řešení. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení