VYBERTE SI REGION

Peněz je málo, silnice přijdou zkrátka

ČR /GRAFIKA/ - Vláda by chtěla do roku 2020 dospět na dnešní úroveň Německa. Jenže to považuje svoje dálnice za katastrofální.

4.10.2011 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Filip Vlček

Ministerstvo dopravy už má jasno, na které silniční a dálniční úseky se v příštích letech nedostane. Vláda Státnímu fondu dopravní infrastruktury sice navýšila rozpočet o čtyři miliardy na celkových 41 miliard, ale pro řadu plánovaných akcí to stačit nebude.

„Původně jsme požadovali 49 miliard. V rámci kompromisu jsme pak dospěli k částce minimálně 8,8 miliardy. Nakonec jsme dostali čtyři miliardy,“ uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Co se nepostaví?

Do pozadí se tak dostalo deset projektů, které měly původně v plánech fondu dopravní infrastruktury svoje místo. Peníze například nezbyly na severovýchodní tangentu Mladé Boleslavi nebo Vysočanskou radiálu. Obchvatu se v příštích letech nedočkají ani v Řevničově na Rakovnicku či obyvatelé Dolní Libchavy na Českolipsku.

„Jediná výjimka je modernizace úseku Mirošovice – Kývalka na dálnici D1. Tam jsme peníze přidali,“ doplnil Novák. Nedostane se ovšem na úsek Říkovice – Přerov na stejné komunikaci. Rekonstrukci této nejstarší dálnice u nás ministerstvo dopravy přitom považuje za dopravní prioritu.

Nic na tom nezmění ani fakt, že hustá dálniční síť má zásadní vliv na bezpečnost na silnicích. „Jsou to prokázaná data. Důležité jsou také obchvaty měst, kde hrozí srážky s chodci. V západní Evropě jsou také na okresních silnicích běžné prvky, které takzvaně odpouštějí chyby řidičů. To znamená, když vůz vyjede mimo vozovku, aby mělo prostor dojet,“ upřesnil dopravní expert Robert Šťastný.

#nahled|http://g.denik.cz/1/23/0410_silnice_web_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/23/0410_silnice_web.jpg|Výstavba v dopravě.#

Navíc si vláda před časem vzala v národní strategii za cíl dosáhnout v silniční dopravě do roku 2020 úrovně, jaké dnes dosahuje Německo. „Německo je v tomto směru asi nejlepší v Evropě. Pokud toho ale chceme dosáhnout, zřejmě to nepůjde bez investic do dopravní infrastruktury,“ podotýká Šťastný.

Cestou má být mýto

Jenomže nad stavem některých německých dálnic se zhrozil i tamější ministr dopravy Peter Ramsauer. Ten dokonce pro televizi ARD uvedl, že část německých dálnic je v katastrofálním stavu. „Řešením je mýto pro osobní auta,“ naznačil možné východisko ministr.

Ramsauer tak považuje za nevyhnutelné, že německé dálnice budou zpoplatněny i pro osobní auta. Jejich majitelé včetně cizinců by podle něj mohli za jízdu po rychlostních komunikacích platit od roku 2013. „Nejprve se musíme dohodnout v koalici a představit různé modely, které mám v šuplíku,“ řekl ministr. Proti zpoplatnění německých dálnic se však zatím pokaždé postavila kancléřka Angela Merkelová. V současnosti za používání německých dálnic platí elektronické mýtné jen kamiony nad 12 tun. V Česku se tato povinnost vztahuje i na osobní auta do 3,5 tuny. Od příštího roku by řidiči na českých dálnicích měli dát za roční dálniční kupón 1500 korun.

Autor: Vilém Janouš

4.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Muž našel v autě zaseknutý krumpáč. Je to pomsta, myslí si

Klatovy – Pořádný šok čekal na muže z Klatov. Když přišel ke svému autu, zjistil, že v něm má zaseknutý krumpáč.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies