VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Peníze na opravu okresních silnic má garantovat zákon, plánují politici

Praha – Děravé silnice a někdy ještě děravější rozpočty na jejich opravu. Tak to už roky vypadá s financováním rekonstrukcí silnic II. a III. třídy. O nejmenší komunikace se u nás starají kraje a Sobotkova vláda jim v posledních dvou letech poslala mimořádnou dotaci v celkové výši 7,5 miliardy korun. Proti obrovskému vnitřnímu dluhu je to ale kapka v moři.

3.10.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petr Krňávek

Jeden příklad za všechny: Královéhradecký kraj ročně hospodaří asi se třemi miliardami korun, kdyby zdejší politici chtěli naráz opravit své okresky, potřebovali by deset miliard. Třikrát tolik, než je roční rozpočet kraje.

Kde vzít peníze na děravé okresní silnice řešili lídři sedmi největších politických stran, kteří se zúčastnili předvolební debaty Deníku.
Čím chtějí zalátat okresky? Teď na to kraje musejí peníze vyčlenit samy ve svém rozpočtu. Stát jim navíc poslal zmiňovaných 7,5 miliardy korun. Lídři stran se ale v debatě Deníku shodli, že to není systémové. Například ČSSD s KSČM a dalšími (třeba STAN) podpoří, aby peníze na opravu silnic II. a III. třídy přicházely do krajů každý rok, a to změnou zákona o rozpočtovém určení daní. Zohlednit by se měla i hustota silniční sítě v kraji.

Jak podotýká Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT, už teď je situace na pováženou. „Investování musí být dlouhodobé, krajům ale chybí koncepce a strategický plán. Znenadání se objeví peníze, tak se začne opravovat. Jenže rekonstrukce tím pádem nejsou ani pořádně koordinované a vznikají chaotické uzavírky a následné kolony," upozorňuje profesor Moos.

Není to problém jen okresek, ale i dálnic v ČR. Za vzor dává Moos třeba Rakousko. To zvládlo opravu dálnice do Salzburku v podstatě bez kolon jen tím, že koordinovali opravy a pomocí proměnných dopravních značek zpomalovali auta dlouho před zúžením. 

Autor: Jan Klička

3.10.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie kontrolovala dodržování povolené rychlosti mobilním radarem na českobudějovické Plavské ulici.
5

Prázdniny budou přísné. Policie chystá speciální kontroly na silnicích

Mladiství vrazi, kteří ukopali bezdomovce.
4

Ukopali bezdomovce. Nebýt mladiství, mohli vrazi dostat doživotí

AKTUALIZOVÁNO

Kvůli dešti nejezdí vlaky, v Černošicích museli evakuovat školu

/FOTOGALERIE/- Extrémní deště ve čtvrtek dopoledne omezily provoz vlaků v regionu. Meteorologové ve čtvrtek ráno vydali výstrahu pro okresy Beroun, Praha-západ a Příbram, a to s nejvyšším stupněm nebezpečí. Kvůli podemletí železniční tratě nejezdí až do odvolání vlaky mezi Prahou a Berounem, náhradní dopravu zajistí autobusy. V Radotíně pak sesuv půdy přerušil autobusové spojení, v Černošicích musela být evakuována škola. Práci měli i hasiči na Kladensku.

Babiš zavedl EET a teď chce z ní úlevy: ANO představilo program

Hnutí ANO chce zrušit superhrubou mzdu a pro pro lidi s příjmem do 113 tisíc korun měsíčně zavést daňovou sazbu 19 procent. Navrhuje také snížení daně z přidané hodnoty na základní potraviny na deset procent. Daňové sazby pro právnické osoby chce hnutí ponechat v současné výši a odmítá zavádění sektorové daně pro banky. ANO navrhuje i úlevy z elektronické evidence tržeb (EET).

AKTUALIZOVÁNO

Bývalý šéf Škodovky Kulhánek oznámil kandidaturu na prezidenta

/FOTOGALERIE/- Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škoda Auto.

Nakupujte v Řecku. Ceny nemovitostí rekordně klesly

Peloponésem otřásají stávky, „popeláři" nevyvážejí odpadky, jednotlivé profese se střídají ve stávkách nebo stávkové pohotovosti. Jedna z velkých evropských realitních kanceláří si udělala průzkum trhu a seřadila ceny za metr čtvereční. Řecko jí vyšlo z 18 zkoumaných lokalit jako nejlevnější.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies