VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pět gripenů nasazených na Islandu se vrátilo do Čáslavi

Chotusice – Na leteckou základnu v Čáslavi na Kutnohorsku se dnes vrátilo pět letounů Jas-39 Gripen, které byly nasazeny od začátku října na Islandu. Čeští stíhači střežili vzdušný prostor nad ostrovem a jeho teritoriálními vodami v rámci společného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO.

4.12.2014 39
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Ostré starty jsme nezaznamenali, možná bohužel, trochu jsme si to i přáli, ale situace to nevyžadovala," řekl novinářům po přistání jeden z pilotů Michal Daněk. Čeští stíhači tak podle něj na Islandu dělali skoro totéž co v Česku. „To znamená zabezpečovat vzdušný prostor, akorát tam je rozsáhlejší," podotkl Daněk.

Do vzduchu se piloti dostali díky cvičným letům. Nad zamračeným a podle Daňka i hodně větrným ostrovem nalétali zhruba 150 hodin včetně přeletů, což představovalo přibližně sto letů. „Je tam jeden velký fenomén, a to silný vítr. To tam funguje, ale jinak je to tam prakticky stejné jako tady," řekl stíhač. Vichr však podle něj pilotům vadil spíše na zemi než za letu. Kvůli letům nad mořem museli mít na sobě vedle běžné výbavy také gumový oblek bránící prochladnutí ve studené vodě. Jinak se tato mise podle Daňka od jiných moc neodlišovala.

Nárůst aktivity ruských vzdušných sil

Na Island bylo 10. října vysláno pět gripenů. Vzdušný prostor ale střežily jen čtyři stíhačky, jedna byla záložní. Spolu s piloty na ostrov zamířilo i více než sedm desítek vojáků. Hlavní část kontingentu se do Česka vrátí v neděli.

Gripeny dnes doprovázel italský letoun KC-767, který stíhači využili k dotankování za letu. Tanker pak zamířil na letiště v Pardubicích spolu s nákladem a s prvními příslušníky uskupení, zatímco gripeny přistály na mateřské základně v Čáslavi. Celý let trval podle Daňka tři hodiny a 45 minut. Stíhačky nemohly letět rychleji kvůli tankovacímu letadlu, které je pomalejší. „Drželi jsme ho až do německého vzdušného prostoru, tam jsme potom zrychlili, takže jsme tady byli dříve než on," dodal pilot.

Island nemá vlastní armádu a poblíž jeho vzdušného prostoru prý narůstají aktivity ruských vzdušných sil. Daněk kvůli absenci ostrých letů ale žádná ruská letadla nezaznamenal. Dříve se česká armáda podílela na zajišťování bezpečnosti vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska.

Autor: ČTK

4.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 39
SDÍLEJ:
Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc: Dlouhá dráha docela bolí

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Audit Deníku: Miliardy z hazardu. Připraví se o ně města?

/INFOGRAFIKA, ANKETA/- Česko, jako hazardní ráj uprostřed Evropy. Smutné přízvisko „zdobí" naši zemi už léta. Podle dat z minulého týdne je nyní v Česku přesně 59 033 různých herních automatů. Jen v Praze je tolik „beden" jako v celém Německu (cca 5500).

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies