VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pět gripenů nasazených na Islandu se vrátilo do Čáslavi

Chotusice – Na leteckou základnu v Čáslavi na Kutnohorsku se dnes vrátilo pět letounů Jas-39 Gripen, které byly nasazeny od začátku října na Islandu. Čeští stíhači střežili vzdušný prostor nad ostrovem a jeho teritoriálními vodami v rámci společného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO.

4.12.2014 39
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Ostré starty jsme nezaznamenali, možná bohužel, trochu jsme si to i přáli, ale situace to nevyžadovala," řekl novinářům po přistání jeden z pilotů Michal Daněk. Čeští stíhači tak podle něj na Islandu dělali skoro totéž co v Česku. „To znamená zabezpečovat vzdušný prostor, akorát tam je rozsáhlejší," podotkl Daněk.

Do vzduchu se piloti dostali díky cvičným letům. Nad zamračeným a podle Daňka i hodně větrným ostrovem nalétali zhruba 150 hodin včetně přeletů, což představovalo přibližně sto letů. „Je tam jeden velký fenomén, a to silný vítr. To tam funguje, ale jinak je to tam prakticky stejné jako tady," řekl stíhač. Vichr však podle něj pilotům vadil spíše na zemi než za letu. Kvůli letům nad mořem museli mít na sobě vedle běžné výbavy také gumový oblek bránící prochladnutí ve studené vodě. Jinak se tato mise podle Daňka od jiných moc neodlišovala.

Nárůst aktivity ruských vzdušných sil

Na Island bylo 10. října vysláno pět gripenů. Vzdušný prostor ale střežily jen čtyři stíhačky, jedna byla záložní. Spolu s piloty na ostrov zamířilo i více než sedm desítek vojáků. Hlavní část kontingentu se do Česka vrátí v neděli.

Gripeny dnes doprovázel italský letoun KC-767, který stíhači využili k dotankování za letu. Tanker pak zamířil na letiště v Pardubicích spolu s nákladem a s prvními příslušníky uskupení, zatímco gripeny přistály na mateřské základně v Čáslavi. Celý let trval podle Daňka tři hodiny a 45 minut. Stíhačky nemohly letět rychleji kvůli tankovacímu letadlu, které je pomalejší. „Drželi jsme ho až do německého vzdušného prostoru, tam jsme potom zrychlili, takže jsme tady byli dříve než on," dodal pilot.

Island nemá vlastní armádu a poblíž jeho vzdušného prostoru prý narůstají aktivity ruských vzdušných sil. Daněk kvůli absenci ostrých letů ale žádná ruská letadla nezaznamenal. Dříve se česká armáda podílela na zajišťování bezpečnosti vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska.

Autor: ČTK

4.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 39
SDÍLEJ:
Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

V dubnu 2010, kdy byla v osmém týdnu těhotenství, žena na klinice podstoupila potrat. Nedozvěděla se ovšem, že zákrok se nepovedl.
3

Počet potratů klesá, nejvíce dětí má maminku třicátnici

Army Run na Hluboké gradoval bahnem a shyby těsně před cílem

V kempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou odstartoval prvním závodem seriál extrémních překážkových běhů Army Run 2017.

Jaké to je být vodičem nevidomého? Strach není na místě, respekt ano

/ROZHOVOR/ Život je o výzvách. Jednu takovou má za sebou i příbramský běžec Jan Šeděnka. Poprvé se stal vodičem nevidomé běžkyně.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies