VYBERTE SI REGION

Pět gripenů nasazených na Islandu se vrátilo do Čáslavi

Chotusice – Na leteckou základnu v Čáslavi na Kutnohorsku se dnes vrátilo pět letounů Jas-39 Gripen, které byly nasazeny od začátku října na Islandu. Čeští stíhači střežili vzdušný prostor nad ostrovem a jeho teritoriálními vodami v rámci společného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO.

4.12.2014 39
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Ostré starty jsme nezaznamenali, možná bohužel, trochu jsme si to i přáli, ale situace to nevyžadovala," řekl novinářům po přistání jeden z pilotů Michal Daněk. Čeští stíhači tak podle něj na Islandu dělali skoro totéž co v Česku. „To znamená zabezpečovat vzdušný prostor, akorát tam je rozsáhlejší," podotkl Daněk.

Do vzduchu se piloti dostali díky cvičným letům. Nad zamračeným a podle Daňka i hodně větrným ostrovem nalétali zhruba 150 hodin včetně přeletů, což představovalo přibližně sto letů. „Je tam jeden velký fenomén, a to silný vítr. To tam funguje, ale jinak je to tam prakticky stejné jako tady," řekl stíhač. Vichr však podle něj pilotům vadil spíše na zemi než za letu. Kvůli letům nad mořem museli mít na sobě vedle běžné výbavy také gumový oblek bránící prochladnutí ve studené vodě. Jinak se tato mise podle Daňka od jiných moc neodlišovala.

Nárůst aktivity ruských vzdušných sil

Na Island bylo 10. října vysláno pět gripenů. Vzdušný prostor ale střežily jen čtyři stíhačky, jedna byla záložní. Spolu s piloty na ostrov zamířilo i více než sedm desítek vojáků. Hlavní část kontingentu se do Česka vrátí v neděli.

Gripeny dnes doprovázel italský letoun KC-767, který stíhači využili k dotankování za letu. Tanker pak zamířil na letiště v Pardubicích spolu s nákladem a s prvními příslušníky uskupení, zatímco gripeny přistály na mateřské základně v Čáslavi. Celý let trval podle Daňka tři hodiny a 45 minut. Stíhačky nemohly letět rychleji kvůli tankovacímu letadlu, které je pomalejší. „Drželi jsme ho až do německého vzdušného prostoru, tam jsme potom zrychlili, takže jsme tady byli dříve než on," dodal pilot.

Island nemá vlastní armádu a poblíž jeho vzdušného prostoru prý narůstají aktivity ruských vzdušných sil. Daněk kvůli absenci ostrých letů ale žádná ruská letadla nezaznamenal. Dříve se česká armáda podílela na zajišťování bezpečnosti vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska.

Autor: ČTK

4.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 39
SDÍLEJ:
David Rath
1 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
3

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies