VYBERTE SI REGION

Pluto ztratilo statut planety před deseti lety v Praze

Praha - Mezinárodní astronomická unie (IAU) na svém valném shromáždění v Praze před deseti lety, 24. srpna 2006, vyřadila Pluto ze seznamu planet ve sluneční soustavě a zařadila ho mezi takzvané trpasličí planety. Jeho status byl zpochybňován již od konce 70. let 20. století, kdy byla objevena vzdálená planetka Chiron a kdy také astronomové přesněji poznali malou hmotnost Pluta. V červnu 2008 IAU rozhodla, že po Plutu budou napříště souhrnně pojmenovávána tělesa zhruba stejné velikosti ("plutoidy").

24.8.2016 1

NASA zveřejnila dosud nejostřejší záběry planety Pluto.Foto: NASA

O objev Pluta se ve svých 24 letech v roce 1930 zasloužil americký astronom Clyde William Tombaugh (1906-1997), který Pluto vypozoroval na Lowellově observatoři v Arizoně. Vesmírný objekt byl nazván podle boha podsvětí Plutona (řecky Hádes). Pluto se tehdy stalo devátou planetou sluneční soustavy.

Pluto se, podobně jako i další objekty Kuiperova pásu, skládá především z kamenných materiálů a ledu. Jde o poměrně malé těleso, které má přibližně pětinu hmotnosti Měsíce a třetinu jeho objemu. Pluto má pět známých měsíců. Největší, Charon, byl objeven roku 1978, další dva, Nix a Hydra, následovaly až roku 2005. Další dva malé měsíce, Kerberos a Styx byly objeveny v letech 2011 a 2012.

24.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 1

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Europoslanec Pavel Telička.

Telička se stal místopředsedou Evropského parlamentu

Obří aligátor vyděsil turisty na Floridě, připomínal pravěkého ještěra

Turistům v národním parku poblíž Tampy na Floridě zkřížil v neděli cestu obří aligátor. Zvíře připomínající pravěkého ještěra měřilo odhadem přes čtyři metry a vážilo 360 kilogramů, informovala americká média.

Obama. Prezident, který Evropě možná nerozuměl

Když 20. ledna 2009 vstupoval Barack Obama do Bílého domu, bylo ve Spojených státech 861 664 prázdných domů. Jejich majitelé je museli opustit kvůli nesplácení hypoték. Po osmi letech je jeho země sice názorově rozdělená, ale po ekonomické stránce úspěšná.

Odškodnění za ptačí chřipku pokryje sotva třetinu ztrát, stěžuje si chovatel

Jižní Morava - Lidé, kteří přišli o drůbež kvůli ptačí chřipce, mohou požádat o odškodnění. Podle chovatelů je ale nižší než ztráty.