„Nemyslím si. Otevření celkových 13 kilometrů je coby epochální počin spíš k smíchu,“ řekl Deníku dopravní expert Hospodářské komory Emanuel Šíp. „Ale řidiči, kterých se to týká, jistě ocení i tyto drobné krůčky,“ připustil.

Půjde zejména o jihočeské automobilisty. Již zítra budou moci vyjet na tříkilometrový úsek mezi Borkem a Úsilným na dálnici D3 poblíž Českých Budějovic, dokončený s asi dvouměsíčním předstihem. Dalších pět kilometrů dálnice mezi nedalekým Veselím a Bošilcem se otevře 12. října. Již v prvním říjnovém týdnu navíc začne provoz na pětikilometrovém úseku D4 poblíž Příbrami.

DOSTAVBA ZA PROVOZU

Stavebníci ujišťují, že se překotné dokončování dálnic před volbami na jejich kvalitě nijak nepodepíše. „Jakmile jsme se stavbou ve stavu, kdy tam můžeme bezpečně a komfortně zavést dopravu, tak to uděláme, i když stavba ještě není úplně dokončena,“ řekl Deníku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Dokončovací práce tedy mohou pokračovat, i když se po dálnici již jezdí v plném provozu. Stavebníci poté pracují třeba pod mosty nebo v okolí stavby. „Neovlivňuje to ale plynulost, natož bezpečnost dopravy po dálnici,“ prohlásil Rýdl.

Ilustrační foto.
Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

Horečný ruch následovaný oslavami na dokončovaných úsecích dálnic panoval také v předchozích týdnech. Před měsícem byl zprovozněn zbývající úsek D11 u Hradce Králové o délce 2,5 kilometru. A minulou středu silničáři zprovoznili v plné šíři Prackovickou estakádu na dálnici D8 v Ústeckém kraji. S příchodem jara se na ni  znovu vrátí. Úsek, který jim přidělal mnoho starostí, budou opravovat za provozu.

FATÁLNÍ CHYBY NEHROZÍ

Předvolební spěch na dokončovaných dálnicích sice může být podle Šípa příčinou dílčích závad, větších problémů se však expert neobává. „Je už zažitou praxí, že okamžiky stříhání pásky a skutečného ukončení stavby se mohou lišit i o desítky měsíců. Jde zejména o různé dokončovací práce, terénní úpravy, nedostavěné výjezdy a podobně. To ale většinou nebrání normálnímu bezpečnému provozu,“ vysvětlil. Připomněl, že skutečně fatální chyby, jako byla zvlněná dálnice D47 u Ostravy nebo sesuv půdy na dálnici D8, vznikly dávno před jejich otevřením a nebylo to ve spěchu, ničeho podobného se proto neobává.

Ilustrační foto.
Stavba dálnice D6 z Prahy do Varů by měla začít v listopadu

DÁLNICE JAKO PRIORITA

Stav budování dopravní infrastruktury ovšem Šíp hodnotí kriticky, vinu však nepřipisuje končící vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD). Neschopnost vytýká zejména jejím předchůdkyním. „Jde o rozhodnutí bývalého ministra Víta Bárty z roku 2011 o zastavení přípravy řady dopravních staveb a o neschop-nost dalších ministrů i vlád toto rozhodnutí zvrátit,“ vysvětlil Šíp. „Dostavba dálniční sítě musí být prioritou a ministerstvo dopravy by mělo dohnat výrazné zpoždění v této oblasti,“ souhlasí ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík.

Rozumná vláda by podle experta využila doby krize, kdy na investice chyběly veřejné zdroje, pro klidnou přípravu budoucích staveb. „Každá krize jednou skončí. A dnes nám chybějí připravené stavby stejně jako funkční legislativa, která by strategickým investicím státu dala potřebnou prioritu a ochranu,“ dodal Šíp. 

Stavba dálnice D3 u Úsilného.
Na dálnici D3 u Borku pustí řidiče už na konci září