VYBERTE SI REGION

Tři tisíce podpisů za Prahu bez bariér

Praha - Obyvatelé metropole se potýkají s řadou překážek. Vozíčkáři, maminky s kočárky a špatně pohybliví lidé tvrdí, že na ně město zapomíná

4.10.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Šárka Dubská

Seběhnout na stanici I. P. Pavlova do metra a jet třeba až na Háje. Pro zdravého člověka žádný problém. Jenže například vozíčkáři mají smůlu, staří a nemohoucí či nemocní lidé sejdou jen s obtížemi a také pro maminky a tatínky s kočárkem to bude znamenat velké úsilí.

Obsadili 25 stanic metra

Za všechny tyto skupiny nyní bojuje iniciativa usilující o bezbariérové zpřístupnění pražské MHD. Její zástupci a podpůrci byli na všech 25 bariérových stanicích metra, kde sbírali podpisy k výzvě za MHD přístupnou všem lidem.

„Navrhujeme například zřízení fondu bezbariérové MHD, do něhož by přispívaly společnosti. Dále bychom chtěli, aby byla vypracována koncepce zpřístupňování pražské hromadné dopravy s jasným cílem její kompletní bezbariérové využitelnosti,“ nastínil některé základní požadavky výzvy Erik Čipera, zástupce ředitelky občanského sdružení Asistence.

Lepší přístup na Národní třídu

Iniciátorům výzvy vadí hlavně to, že se několikrát nevyužila šance spojit velkou stavební akci v těsné blízkosti metra s vybudováním výtahu.
„Tak se to stalo například ve stanici Českomoravská při stavbě arény nebo na Andělu. I proto jsme na Národní třídě. V plánech její přestavby se s výtahem nepočítá,“ řekl Radek Musílek, vozíčkář, učitel z Jedličkova ústavu.

Podle Musílkových slov se prý časem počítá s bezbariérovým výstupem z metra do Lazarské ulice, ale časem může být za hodně dlouho.


Kvůli výstavbě kancelářské a obchodní budovy v centru Prahy má být dokonce na 16 měsíců stanice metra Národní třída uzavřena. Petici proti tomu už podepsalo 8000 Pražanů. Teď se k nim přidal hlas pražského primátora Pavla Béma, který včera pro server iHNed.cz uvedl, že ze své pozice udělá vše pro to, aby se Národní na 16 měsíců nezavřela, protože to považuje za bezohledné vůči Praze i za nepotřebné. Podle Béma je ale zřejmé, že k dílčí uzávěrce bude muset dojít.

Složité hledání vhodné trasy

Takové uzavírky vozíčkářům nesmírně komplikují život. „Jsem si vědom, že od roku 1989 udělal dopravní podnik obrovský kus práce a dnes opravdu mohu cestovat po Praze. Je to ale často hodně komplikované a musím složitě volit mnohem delší trasy, abych se dostal na místo,“ pokračoval Musílek.

Výzva také upřednostňuje výtahy před šikmými schodišťovými plošinami. Ty mají velkou poruchovost a také jsou pomalé. Jenže právě s výtahy je problém, jak potvrdil mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený. Takové stavby stojí mnoho milionů korun a nejsou na ně peníze. „Realizace bezbariérového vstupu je mnohamilionová záležitost. Navíc někde na výtahy není ani místo,“ řekl již dříve.

Problémy jsou i s tramvajemi

Iniciativa ovšem nechce jen metro bez bariér, usiluje také o odstranění bariér na 52 zastávkách tramvají. Zde má Dopravní podnik větší možnosti, bariéry postupně mizí. I když někde to možná také zatím nebude technicky možné, například kvůli příliš úzké vozovce a podobně. „Ale nejde jen o tramvaje. Praha je tak významným kulturním střediskem, že by měla být co nejvíce bez bariér,“ vysvětlil Erik Čipera.

Potíže s cestováním nemají však jen vozíčkáři, ale také rodiče s dětmi, senioři, či jinak pohybově handicapovaní. „Hlavně mladí a zdraví lidé by si měli uvědomit, že je čeká staří, kdy už nebude cestování tak snadné jako nyní. Proto by nás měli podpořit, jednou i jim budou bariéry nepřekonatelné,“ sdělila Iva Holmerová, předsedkyně České gerontologické a geriatrické společnosti, jež se k výzvě připojila.

S kočárky raději necestují

Za rodiče s dětmi v kočárcích se přidal Klub dvojčat a vícečat. „Cestovat s kočárkem je hodně problematické, mnoho maminek tak například metrem raději necestuje,“ řekla zástupkyně klubu Klára Vítková-Rulíková.

Výzvu již podepsaly zhruba tři tisíce lidí. „Podpisy budeme dávat dohromady až do konce listopadu. Pak je odneseme radě magistrátu a budeme chtít, aby se záležitostí zabývalo zastupitelstvo. Nechceme být agresivní, ale myslíme, že některé záměry by se mohly prosadit. Naše návrhy jsou konkrétní a uskutečnitelné,“ uzavřel Erik Čipera.

Autor: Lukáš Marek

4.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase pobíhalo po Litoměřicích
1 18

VIDEO: Postřelené divoké prase se vydalo městem do šaten školy

Letáky po ústecké MHD.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Skreč po pár minutách a milion v kapse. Almagro: O prémii mi nešlo

Melbourne - Tenisoví fanoušci si především na grandslamech zaplatí slušné peníze, aby mohli vidět bitvu svých oblíbenců. Jaké pak přijde zklamání, když místo tříhodinové dramatu je po všem už za necelou půlhodinu? Diváci mají po zábavě, samotný hráč ale smutnit nemusí, i tak na jeho kontě přibude téměř milion korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies