Podvodníci využívají důvěřivosti a neopatrnosti lidí. „Dali na internet inzerát, který nabízí práci. Budoucí zaměstnanci měli podle něj dělat průzkum kvality služeb. Jakmile se zájemce o práci ozval, poslali mu podvodníci návrh dohody o provedení práce," uvedla Vedrová. Dodala, že dohoda vypadala velmi důvěryhodně.

Podvodníci po lidech ale zároveň požadovali oboustrannou kopii občanského průkazu a číslo účtu. Údajně kvůli zasílání výdělku. „Důvěřiví lidé jim všechny informace poslali. Pachatelé si pak díky kopiím dokladů založili na internetu na jména důvěřivců nové bankovní účty," vysvětlila část podvodu mluvčí.

Aby banka účet vytvořila, požadovala důkaz, že zakladatel účtu opravdu existuje. Tedy například to, že je na člověka psaný další bankovní účet. „Podvodníci to vyřešili tak, že důvěřivé zájemce o práci vyzvali, aby na nově založený účet poslali korunu," konstatovala Vedrová.

Lidé v té chvíli netušili, že poslání jedné koruny z účtu vedeného pod svým jménem, umožní podvodníkům, aby jim ukradli identitu. „Pachatelé nové účty zneužívali. Na dalších internetových stránkách předstírali, že prodávají sekačky, horská kola, pily a další věci. Od zájemců si na nový účet nechali posílat peníze," sdělila mluvčí. Dodala, že zboží podvodníci samozřejmě nikdy nedodali.

Úvěry i půjčky

Na vytvořených účtech navíc čerpali úvěry a půjčky. „Poškození lidé ani netušili, že existuje účet na jejich jméno, který podvodníci vesele užívali k mínusovým bankovním transakcím," upozornila Vedrová.

Peníze, které pachatelé podobnými způsoby vydělali, okamžitě posílali na účty v zahraničí. Jihomoravští kriminalisté se teď snaží podvodníky vypátrat. „Zároveň upozorňují, aby lidé nikdy neposílali kopie svých dokladů někomu cizímu, kdo je může snadno zneužít," zdůraznila Vedrová. Dodala, že vyhnout by se lidé měli i posílání symbolických částek na jiné účty. „Solidní partneři k takovým korunovým transakcím nemají žádní důvod," upozornila mluvčí.

Škoda, kterou podvodníci způsobili, už přesáhla tři sta tisíc. Poškozených je zatím asi padesát. „Případů však stále přibývá," řekla Vedrová.

Mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň stejně jako policisté upozornil na to, že lidé by neměli údaje o svém účtu nebo ze svých dokladů dávat z ruky. „Klientům to říkáme při každé příležitosti. Lidi by si měli dávat pozor, jak se svými citlivými údaji zacházejí," konstatoval.

K podvodům s prodejem neexistujícího zboží přes internet se vyjádřil například Brňan Jakub Fabík. „Přes internet často nakupuji, ale nikdy od soukromé osoby. Používám jen internetové obchody a z nich se snažím vybrat si ty nejserióznější. Citlivé údaje bych nikdy nikomu neposlal. Někteří lidé jsou nepochopitelně důvěřiví," myslí si Brňan.