Za posledních deset let v Česku enormně narostl počet daňových úniků s odvody DPH, při kterých stát ročně přichází o miliardy korun. Nejnižší oficiální odhad je osm miliard, ve skutečnosti to ale může být i dvojnásobek. Zamezit takovým unikům by měla novela zákona o pohonných hmotách, kterou poslanci začali schvalovat na právě zahájené schůzi sněmovny.

Bílí koně a divné kšefty

Koaliční i opoziční poslanci do zákona zavádějí podmínku 20milionové kauce, kterou bude nově muset složit každý obchodník, který chce prodávat naftu či benzin. Daňové podvody totiž často probíhají pomocí takzvaných bílých koní – firem, které jsou krátkodobě založeny a přeprodávají pohonné hmoty dalším společnostem, ale neodvedou z nich DPH.

Než je stačí daňové úřady a celníci dopátrat, firmy jsou poslány do konkurzu nebo zrušeny. Často jsou takovými firmami bezdomovci, firmy bez adres či zahraniční společnosti.

Jen pro představu: V Česku bylo před deseti lety asi 170 velkoobchodníků s naftou či bezinem, dnes je jich 1700. Proti tomu čerpacích stanic je v ČR přes tři a půl tisíce, matematicky tak vychází téměř jeden velkoobchodník na dvě pumpy, což už na první pohled nedává smysl a nahrává to spíše spekulacím o bílých koních.

A samotné nelegální kšefty stojí za to. Jedna cisterna s pohonnými hmotami stojí v průměru 850 tisíc až jeden milion korun. Když naoko založená firma neodvede DPH, na jedné cisterně „vydělá" až 250 tisíc korun, které by jinak byly příjmem státního rozpočtu.

„Obchody probíhají tak, že jedna transakce jde přes padesát či dokonce šedesát firem," vysvětluje princip podvodné sítě Jan Knížek, šéf Generálního finančního ředitelství. „Často slýcháme, že kdo si už nakradl v minulosti, bude mít i na zaplacení nové 20milionové kauce. Ale když kauci bude muset zaplatit všech padesát firem, které se přeprodeje účastní, nelegální trh to určitě zasáhne," odhaduje šéf tuzemských berních úředníků.

S tím souhlasí i politici, kteří zákon připravili. „Není to souboj velkých a malých distributorů pohonných hmot, je to boj proti organizovanému zločinu. Někteří odborníci přitom odhadují, že podvodníci takto kontrolují až dvacet procent celého trhu," řekl na dotaz Deníku jeden ze členů hospodářského výboru sněmovny, poslanec Jan Kubata (ODS).

Méně benzinek v zemi?

Honba za podvodníky má alei své úskalí. Hlavně malí obchodníci, kteří vlastní i čerpací stanice, se obávají, že pro ně bude 20milionová kauce likvidační.

Své pochyby o vysoké kauci vyslovil i antimonopolní úřad. Poslanci ale tvrdí, že bez vysoké kauce by nová metla na podvodníky nefungovala.

Někteří nicméně mimo záznam přiznávají, že benzinek v Česku kvůli kaucím nejspíše ubude. Vliv na koncovou cenu pro řidiče by to ale podle poslanců mít nemělo.

„Je to jednorázová kauce. Jsme přesvědčeni, že na trhu zůstanou ti poctiví a k nárůstu cen nedojde," míní šéf hospodářského výboru sněmovny Milan Urban (ČSSD).

Kromě zavedení kauce bude novinkou to, že prodej pohonných hmot se stane koncesovanou živností. A celníci budou detailněji posuzovat, koho vůbec zapíší do registru distributorů.

Předseda hospodářského výboru sněmovny Milan Urban (ČSSD) pro Deník říká:

Levně tankovat? Ano. Ale ne u nepoctivých

Nestává se často, aby koalice a opozice táhly společně za jeden provaz. Když však státu začnou mizet miliardy doslova pod rukama a za bílého dne, spojí se i jinak nesmiřitelní rivalové. Takovým případem je i nový zákon o pohonných hmotách, pro který hodlají zvednout ruku poslanci napříč politickým spektrem. Podle šéfa hospodářského výboru sněmovny Milana Urbana (ČSSD) by vysoké kauce mohly zamezit i pančování pohonných hmot.

Objevují se názory, že přísné kauce jsou namířeny hlavně proti tzv. nízkonákladovým pumpám, které nabízejí benzin či naftu o korunu či dvě levněji než konkurence. Je to tak?
Je tomu tak, ale nepřímo. Jestli prodávají podnákladově, tak to palivo museli někde získat, buď ho přimíchávají s něčím jiným, nebo se distributoři, kteří tam to palivo vozí, dopouštějí daňového podvodu. To je zřejmé. Každý je schopen si spočítat, jaká cena se ještě čerpadlářům vyplatí, a není možné jakékoliv úniky tolerovat. Když budou kauce pro distributory, tak zmizí ti nepoctiví, a tím pádem nebude mít kdo dodávat do těchto takzvaně podnákladových prodejů. Samozřejmě pokud v těchto případech není i další trestný čin, a to míchání paliv s jinými látkami.

Zaměří se stát také na nelegální míchání?
Tím se teď velmi silně zabývá Česká obchodní inspekce, která začala intenzivně kontrolovat kvalitu paliv. Má na to propracovaný systéma kontroly budou mnohonásobně četnější. Takže i druhá možnost podvodu – míchání nebo lidově řečeno pančování paliv – bude velmi omezena.

Jedna věc je změnit zákon, druhá je mít lidi, kteří ho budou kontrolovat. Je v tuto chvíli dostatek celníků či berních úředníků, kteří by se tomu věnovali?
Myslím, že ano. Nový zákon jsme připravovali ve spolupráci s Generálním finančním ředitelstvím a celníky. Oni už nevystačí s těmi daňovými zákony, které jsou platné dnes. Potřebují tento speciální zákon. Garantují, že za předpokladu, že bude přijat, jsou schopni jak kapacitou, tak odborností celou tu kontrolní činnost zajistit.

Nestálo by za to ze státního rozpočtu vyčlenit peníze na posílení celníků? V odhalování úniků sehrávají naprosto klíčovou roli oni, na což upozorňovali třeba i státní zástupci.
Pokud to bude potřeba, tak při projednávání státního rozpočtu v příštím roce jsme ochotni tomu naslouchata eventuálně takové rozhodnutí učinit.

Oficiální odhad daňových úniků na pohonných hmotách je osm miliard. Jaký je ten neoficiální?
Neoficiální odhady říkají, že to může být až 16 miliard. Ale my jsme nechtěli vycházet z neoficiálních odhadů. Vycházíme z čísel finančních úřadů a celníků, která říkají, že to může být těch osm miliard korun.

Bude to mít i vliv na počet čerpacích stanic. Ubude jich?
Myslím, že to nebude nijak masivní. Ten systém umožní všem poctivým, aby mohli podnikat řádně. Naopak vytvoříme tu čistou konkurenci. Nikoliv konkurenci nepoctivých s poctivými.

Nepřemýšleli jste o tom poskytnout stávajícím a třeba malým poctivým firmám nižší kauci, než je 20 milionů? Pro malého, třebaže poctivého prodejce to může znamenat konec.
Přemýšleli jsme o tom a vážně jsme na toto téma debatovali. Bylo by to ale administrativně složité a bylo by to ponechání určitého i korupčního prostoru. Nakonec jsme ten návrh nechali tak, že kauci platí všichni distributoři pohonných hmot. To neznamená, že až budeme mít jistotu, že došlo k absolutnímu omezení daňových úniků, že se k tomu nemůže vrátit. Vyhodnotíme to po roce a uvidíme. Pro nás je ale klíčové zamezit těm únikům. Debata, jestli má být kauce podle obratu nebo podle toho, kdo byl v minulosti poctivý či nikoliv, probíhala. Tohle je ale kompromis napříč politickými stranami.