VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pět tisíc. Tolik policistů schází na ulicích

Praha - Kampaň za desítky milionů přitáhla k policii sice rekordní počet lidí, problém ale nevyřešila. Přesto se v ní bude pokračovat i letos.

30.1.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Téměř pět tisíc. Právě tolik strážců zákona v Česku schází. Aktuální podstav, tedy skutečnost, že se o bezpečnost občanů i začátkem roku 2009 stará méně policistů, než by bylo potřeba, se týká všech krajů republiky. Nic na tom zatím nedokázala změnit ani loňská náborová kampaň za 32 milionů korun. Policejní vedení letos počítá s jejím pokračováním. Na televizní a rádiové spoty, internetovou inzerci, plakáty nebo brožury padne dalších 20 milionů korun. Opozice ale protestuje. Kampaň jí přijde zbytečná a příliš drahá.

Policii chybělo na začátku tohoto roku 4754 lidí. Zdaleka nejhorší situace je v Praze, kde chybí přes jedenáct set policistů, a ve středních Čechách, kde potřebují zaplnit ještě 631 míst.

Podle policie je špatná situace způsobena především daleko většími pracovními možnostmi, které v těchto regionech lidé, na rozdíl od zbytku republiky, mají.

Nejhůř je na tom Praha a okolí

„Pro oba regiony byl přijat samostatný motivační program,“ přiznal i Jaroslav Ibeheje z policejního prezidia. Nicméně dodává, že z celorepublikového hlediska se loňská náborová kampaň více než osvědčila. Ta letošní by pak podle očekávání měla být minimálně stejně úspěšná.

Loni bylo přijato k policii rekordních 3782 nováčků, o 359 více, než kolik strážců zákona odešlo. Zároveň to je o 1300 víc, než k policii přišlo v roce 2007, kdy žádná kampaň organizována nebyla.

„Kampaň splnila cíl, který policejní prezident a ministr vnitra formulovali při jejím zahájení. Podařilo se překonat rekordní rok 2007 a přijmout tři a půl až čtyři tisíce nových policistů,“ doplnil Ibehej.

Pomyslnou zlatou medaili v náborové soutěži o největší počet nabraných policistů pro sebe ukořistila severní Morava. Na severní Moravě si loni obléklo poprvé uniformu 774 policistů, což je například o pět set víc než v jižních Čechách.

Nejvíc nováčků je na Ostravsku

„Naši pracovníci udělali kus práce jak prezentacemi v místních rádiích a televizi, tak i na našich akcích,“ vysvětluje si úspěch severní Moravy mluvčí severomoravské police Soňa Štětínská a dodává: „Kvůli tomu vešlo ve známost, že hledáme nové kolegy a že stojíme o opravdu kvalitní uchazeče.“ Roli v tom nicméně sehrála i místní sociální situace. „Nezaměstnanost je u nás přece jen vyšší a kariéra policisty je tu tak vnímána pozitivněji než třeba v Praze,“ dodala.

Paradoxně nejlépe je na tom v počtu policistů region, kde se podařilo přitáhnout nejméně policistů, a to jen 279. Jihočeské policii totiž chybí „pouhých“ 145 lidí. „Číslo je tak nízké, že běžnou práci policistů dnes neovlivňuje, na rozdíl od situace před dvěma nebo třemi lety,“ uvádí mluvčí jihočeské policie Jaroslav Beran, podle kterého policisté odcházejí především z generačních důvodů. Po třiceti a více letech služby loni odešlo 72 policistů.

Někteří policisté však opustili uniformu i z obav ze změn, které strážcům zákona připravilo ministerstvo vnitra. „Policisté odcházejí z mnoha různých důvodů. Mezi těmito důvody je i reforma policie a přijetí nového zákona o policii,“ prozrazuje další z motivů západočeská policejní mluvčí Martina Kohoutová.

Nejlepší náborovou kampaní policie bude hospodářská krize

Důležitý je výsledek a ten říká, že kampaň byla úspěšná, myslí si člen bezpečnostního výboru sněmovny Jan Vidím (ODS).

Policie má za sebou rok masivní náborové kampaně za tři desítky milionů korun. Považujete ji za úspěšnou?

Ano. Mně sice ta kampaň přišla mdlá, ale na mém subjektivním pocitu nezáleží. Důležitý je vždy jen výsledek, a ten jasně říká, že kampaň úspěšná byla, protože přinesla nárůst policistů. I vzhledem k objemu veřejných prostředků do ní vložených bych ale řekl, že byla úspěšná relativně.

Policistů je přesto nedostatek, a to ve všech regionech. Kvůli tomu připravuje policie další kampaň. Měla by být jiná než loni?

Nejsem odborník na reklamu, ale předpokládám, že si na to policejní prezidium najme odborníky, kteří vědí, jak kampaň udělat.

Potřebuje vůbec novou kampaň?

Náborové kampaně se dělat musí. Nejen u policie, ale také u hasičů a armády. Jakkoliv to ale zní hnusně, je pro policii v současnosti nejlepší náborovou kampaní hospodářská krize. To je realita a obecné pravidlo, které stále platí. Vždycky, když je krize, mají lidé snahu hledat práci u státu. Pokud je někdo státem placený policista, má větší jistotu, že příští měsíc dostane výplatu.

Policii přesto stále chybí téměř pět tisíc policistů, opravdu si myslíte, že ten nedostatek vyřeší krize?
Krize stoprocentně přinese skokové řešení a velký počet nových policistů, o tom jsem přesvědčen.
Je levnější policistu udržet, než hledat nového bez zkušeností
Dávat v době krize 20 milionů na kampaň je zarážející, říká člen bezpečnostního výboru sněmovny Jeroným Tejc (ČSSD).

Kampaň zaměřená na nábor policistů byla podle policie úspěšná, protože přitáhla téměř čtyři tisíce nových policistů. Máte stejný názor?
Hodnocení podle čísel není úplně objektivní. Není jasné, zda k tomu přispěla kampaň nebo jiné okolnosti, jako třeba jen samotné prohlášení v médiích, že policie hledá policisty.

V jakém případě by mohla být kampaň považována za úspěšnou?
Kdyby neodcházeli. Hodně z nich opouští policii v produktivním věku, a to není šťastné. Jsem přesvědčen, že je levnější policistu udržet, než platit náborovou kampaň, aby nového získala a měla pak méně zkušeného policistu, než byl ten původní.

Policie plánuje podobnou kampaň i na letošní rok. Co tomu říkáte?
Připravované kampani hlavně vyčítám načasování. V době krize by se mělo šetřit. Je pouze na popularizaci ministra vnitra. Naplánovat její rozpočet na 20 milionů korun ve chvíli, kdy je v Česku kvůli krizi taková situace, je zarážející. Navíc už je ve veřejnosti známo, že policie hledá nové členy. Za určitých okolností a ve velmi omezeném měřítku si dokážu představit pouze kampaň, která by seznamovala, jaké podmínky práce u policie vyžaduje.

Má tedy vůbec smysl?
V době krize bude povolání u policie natolik přitažlivé, že už jakoukoliv kampaň nebude potřeba dělat.

Počty českých policistů

Autor: Jiří Korbel

30.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rada České televize volila ve druhém kole 26. dubna nového ředitele České televize. Na snímku Petr Dvořák.
3 9

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Biskup František Radkovský.
VÍME PRVNÍ
19

Prazdroji loni rostly prodeje, pomohl zájem o prémiová piva

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Mexiko odmítá Trumpovu zeď. Je to nepřátelský akt, tvrdí

Mexický ministr zahraničí Luis Videgaray nazval plány na stavbu zdi oddělující Mexiko a Spojené státy nepřátelským činem a absolutním plýtváním penězi.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies