VYBERTE SI REGION

Máte trestné body? Umažou je na polygonu

Mostecko - Neukáznění řidiči si budou moci nechat na mosteckém polygonu umazat tři trestné body. Pokud areál pro výcvik bezpečné jízdy v Mostě získá potřebnou akreditaci k provozování nápravného kurzu, budou se sem moci již v září sjíždět řidiči „hříšníci“.

24.4.2008 4
SDÍLEJ:

Řidiči zkoušejí projet jedno ze zařízení mosteckého polygonu.Foto: DENÍK/Polygon Most

Ministerstvo dopravy vydalo novou vyhlášku, která povoluje kurzy pro nápravu řidičů. Ta by měla vejít v platnost v následujících týdnech a od 1. září by se mohli řidiči, kteří již nasbírali nějaké trestné body, přihlašovat do kurzů.

Mostecký polygon má zatím největší šanci na získání akreditace, díky které bude moci tyto výcviky provozovat. „Nemůžeme předem říci, zda akreditaci skutečně získáme. Ale jsme prvním uchazečem v seznamu možných výcvikových center. K udělení akreditace jsou nutné některé technické úpravy a další podmínky. Kurzy jsou dobrovolné a záleží jen na řidičích, zda si za ně zaplatí a budou je absolvovat,“ uvedl včera na setkání s novináři generální ředitel Autodromu Most Pavel Hanka.

Experti: Přidejte psychotesty

Názory dopravních expertů na zavedení nápravných kurzů se však liší. „U absolvování tohoto kurzu bych se přimluvil za hasiče či záchranáře. U neprofesionálních řidičů bych navrhoval navíc psychotesty, které by zaručily, že výcvik na řidiče opravdu působil a vzal si z něj ponaučení. Ne, že jej absolvoval, jen aby si umazal trestné body a bude dál páchat přestupky,“ sdělil včera Deníku dopravní psycholog Jiří Seidlic.

Na kolik „náprava“ řidičů přijde, se zatím neví. „Vzhledem k tomu, že zatím není jisté, zda akreditaci získáme, nemůžeme přesně určit, kolik bude kurz stát. Ale cena se bude podobat kurzu bezpečné jízdy, který zde provozujeme, protože teoretická i praktická část je podobná. To je 4 150 korun bez DPH,“ dodal ředitel Pavel Hanka.

Kurzy však nebudou pro každého. Řidičům, kteří se dopustili závažnějších přestupků, nebude umožněno kurz absolvovat.

Příslušný krajský úřad, který bude akreditace vydávat, podnikne také patřičné kroky, které zamezí zneužívání tohoto systému. Seznam všech účastníků kurzu bude předem zkontrolován, stejně tak budou prováděny i namátkové kontroly během výcviku.

Nápravná zařízení jsou i jinde

Podobná zařízení jako je polygon jsou také ve Vysokém Mýtě a chystá se stavba i v Ostravě. Kurz nápravy je jednodenní. Tři a půl hodiny trvá teoretická část, kde se řidič například dozví, jak postupovat při krizových situacích, s nimiž se mohou setkat v běžném provozu a jak se takovým situacím vyhnout. Další částí jsou tři hodiny praxe v terénu, kde si řidiči přímo na výcvikové dráze naučí analyzovat situaci okolo sebe, přizpůsobit způsob jízdy stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám. Poslední hodina je věnována vyhodnocení kurzu a jednotlivých účastníků.

„Těžko zatím odhadnout, jaký bude zájem. Je to ale jakýsi aktivní krok ve vztahu k řidiči. Nebude jen nečinně čekat, až se mu po roce bez přestupku vymažou čtyři body. Ale při kurzu na něj budeme nějakým způsobem působit. Nelze garantovat, že se každý umravní, ale pokud se nám podaří napravit i jenom část, i to je úspěch,“ dodal Hanka.

Kdy a jak brzdit?

„Jakmile jdeme k autu, podvědomě víme, že se již vystavujeme nebezpečí. Mnohdy se do krizových situací sami uvádíme, například při předjíždění. Úkolem výcviků bezpečnostní jízdy je řidičům vysvětlit, jaké jsou nejčastější chyby v řízení a jak jim předcházet. Naučit se například jak správně brzdit a hlavně kdy brzdit. Řidiči si mnohdy uvědomují problémy, se kterými se mohou setkat, i když jsou to již sebezkušenější řidiči,“ vysvětlil Jiří Patera, vedoucí týmu instruktorů společnosti HCT, která výcvik bezpečné jízdy na mosteckém polygonu provádí.

Autor: Lucie Prosková

24.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
5 4

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun

Volíte si sílu vody u bidetu
8

Spláchnou, zvednou prkénko, umyjí zadek - to jsou japonské záchodky

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Praha - Krajský soud v Praze v pondělí vrátil k došetření druhou větev kauzy bývalého poslance a středočeského hejtmana Davida Ratha. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes (MfD), které to sdělila mluvčí krajského soudu Pavlína Bočková. Důvody rozhodnutí mluvčí odmítla uvést s tím, že musí být nejprve doručeno účastníkům řízení. Případ se týká manipulace veřejných zakázek Středočeského kraje a krajských nemocnic, kriminalisté v něm navrhli obžalovat devět lidí a osm firem včetně stavební společnosti Metrostav.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies