VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Máte trestné body? Umažou je na polygonu

Mostecko - Neukáznění řidiči si budou moci nechat na mosteckém polygonu umazat tři trestné body. Pokud areál pro výcvik bezpečné jízdy v Mostě získá potřebnou akreditaci k provozování nápravného kurzu, budou se sem moci již v září sjíždět řidiči „hříšníci“.

24.4.2008 4
SDÍLEJ:

Řidiči zkoušejí projet jedno ze zařízení mosteckého polygonu.Foto: DENÍK/Polygon Most

Ministerstvo dopravy vydalo novou vyhlášku, která povoluje kurzy pro nápravu řidičů. Ta by měla vejít v platnost v následujících týdnech a od 1. září by se mohli řidiči, kteří již nasbírali nějaké trestné body, přihlašovat do kurzů.

Mostecký polygon má zatím největší šanci na získání akreditace, díky které bude moci tyto výcviky provozovat. „Nemůžeme předem říci, zda akreditaci skutečně získáme. Ale jsme prvním uchazečem v seznamu možných výcvikových center. K udělení akreditace jsou nutné některé technické úpravy a další podmínky. Kurzy jsou dobrovolné a záleží jen na řidičích, zda si za ně zaplatí a budou je absolvovat,“ uvedl včera na setkání s novináři generální ředitel Autodromu Most Pavel Hanka.

Experti: Přidejte psychotesty

Názory dopravních expertů na zavedení nápravných kurzů se však liší. „U absolvování tohoto kurzu bych se přimluvil za hasiče či záchranáře. U neprofesionálních řidičů bych navrhoval navíc psychotesty, které by zaručily, že výcvik na řidiče opravdu působil a vzal si z něj ponaučení. Ne, že jej absolvoval, jen aby si umazal trestné body a bude dál páchat přestupky,“ sdělil včera Deníku dopravní psycholog Jiří Seidlic.

Na kolik „náprava“ řidičů přijde, se zatím neví. „Vzhledem k tomu, že zatím není jisté, zda akreditaci získáme, nemůžeme přesně určit, kolik bude kurz stát. Ale cena se bude podobat kurzu bezpečné jízdy, který zde provozujeme, protože teoretická i praktická část je podobná. To je 4 150 korun bez DPH,“ dodal ředitel Pavel Hanka.

Kurzy však nebudou pro každého. Řidičům, kteří se dopustili závažnějších přestupků, nebude umožněno kurz absolvovat.

Příslušný krajský úřad, který bude akreditace vydávat, podnikne také patřičné kroky, které zamezí zneužívání tohoto systému. Seznam všech účastníků kurzu bude předem zkontrolován, stejně tak budou prováděny i namátkové kontroly během výcviku.

Nápravná zařízení jsou i jinde

Podobná zařízení jako je polygon jsou také ve Vysokém Mýtě a chystá se stavba i v Ostravě. Kurz nápravy je jednodenní. Tři a půl hodiny trvá teoretická část, kde se řidič například dozví, jak postupovat při krizových situacích, s nimiž se mohou setkat v běžném provozu a jak se takovým situacím vyhnout. Další částí jsou tři hodiny praxe v terénu, kde si řidiči přímo na výcvikové dráze naučí analyzovat situaci okolo sebe, přizpůsobit způsob jízdy stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám. Poslední hodina je věnována vyhodnocení kurzu a jednotlivých účastníků.

„Těžko zatím odhadnout, jaký bude zájem. Je to ale jakýsi aktivní krok ve vztahu k řidiči. Nebude jen nečinně čekat, až se mu po roce bez přestupku vymažou čtyři body. Ale při kurzu na něj budeme nějakým způsobem působit. Nelze garantovat, že se každý umravní, ale pokud se nám podaří napravit i jenom část, i to je úspěch,“ dodal Hanka.

Kdy a jak brzdit?

„Jakmile jdeme k autu, podvědomě víme, že se již vystavujeme nebezpečí. Mnohdy se do krizových situací sami uvádíme, například při předjíždění. Úkolem výcviků bezpečnostní jízdy je řidičům vysvětlit, jaké jsou nejčastější chyby v řízení a jak jim předcházet. Naučit se například jak správně brzdit a hlavně kdy brzdit. Řidiči si mnohdy uvědomují problémy, se kterými se mohou setkat, i když jsou to již sebezkušenější řidiči,“ vysvětlil Jiří Patera, vedoucí týmu instruktorů společnosti HCT, která výcvik bezpečné jízdy na mosteckém polygonu provádí.

Autor: Lucie Prosková

24.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies