Přes deklarovanou podporu trvala poslancům úvodní debata o novele zhruba půldruhé hodiny, během níž členové Sněmovny předesílali své připomínky k novele. Kristýna Zelienková (ANO) by chtěla omezit postavení školských rad, Nina Nováková (TOP 09) chce omezit možnost odvolání ředitelů škol jen na návrh školské rady nebo školní inspekce.

Hodně času zabrala také slovní přestřelka mezi ministrem školství Marcelem Chládkem (ČSSD) a jeho předchůdcem, nynějším předsedou ODS Petrem Fialou. Chládkovi vadilo, že Fiala novelu označil za málo koncepční a registr učitelů za další byrokracii. „Registr učitelů naopak sníží administrativu, protože po školách stále chceme nějaké dotazníky, nějaké šetření a nikdo s tím nepracuje. Tento registr toto sjedná do jednoho místa a bude používat tyto údaje pro to, abychom mohli predikovat, kam se systém vyvíjí," uvedl ministr.

Možnost zakázání prodeje potravin

Registr by měl poskytnout informace o stavu a vývoji pedagogické profese a měl by se také využít při plánovaném zavádění kariérního řádu. Jeho zavedení má stát 2,8 milionu korun, provoz 770.000 korun ročně. Podle Fialy ale registr není provázán se zákonem o pedagogických pracovnících, například z hlediska uznávání učitelských kvalifikací, a učitelům nezajistí rovné zacházení v rámci celé ČR.

Novela má rovněž zpřístupnit přípravné třídy základních škol dětem bez sociálního znevýhodnění. Otevřít by je mohly také církevní školy. Předloha má na popud ministerstva zemědělství rozšířit možnost vytvoření mateřských škol na všechna ministerstva a organizace přímo řízené státem. Nyní tuto možnost mají pouze ministerstva školství, práce, obrany a vnitra, podotkl Chládek.

Norma dále umožní zakázat školám v jejich prostorách prodej „potravin, které jsou v rozporu s výživovými požadavky", uvedl ministr. Výslovně to uvítala komunistická poslankyně a učitelka Marta Semelová.

Novela by také měla nově upravit postavení ředitelů škol. S těmi jsou od roku 2012 uzavírány smlouvy na dobu určitou na šest let, což odpovídá délce funkčního období. Po jejich uplynutí tak nemají nárok na nabídku jiného pracovního uplatnění na škole. Nově by měli mít pracovní poměr na dobu neurčitou, což by jim zajistilo možnost dál působit na škole i po skončení šestiletého ředitelského období.

Jednotné závěrečné zkoušky

Systém poskytování pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami by se nově neměl opírat pouze o striktní vymezení jednotlivými diagnózami. Posudek školského poradenského zařízení nebude nezbytný, měl by se ale orientovat především na návrh konkrétních podpůrných opatření podle zdravotního stavu a zázemí dítěte. Na novelu bude navazovat vyhláška, která rozdělí podpůrná opatření do pěti stupňů z hlediska jejich organizační, pedagogické a finanční náročnosti. Někteří poslanci chtěli, aby byla Sněmovně předložena ještě před schválením novely. Podle Fialy není jasné, kolik toto individuální vzdělávání bude stát a kdo jej zaplatí.

Jednotné závěrečné zkoušky na učilištích by podle ministra pro drtivou většinu z nich žádnou změnu nepřineslo, protože v uplynulém školním roce si dobrovolně tyto zkoušky zvolilo 87,1 procenta škol s učebními obory. Náklady na tvorbu a inovaci témat ministerstvo do budoucna odhaduje na zhruba 6,1 milionu korun ročně.