VYBERTE SI REGION

Poslanec VV Petráň: Každý rozumný národ nejlépe platí své učitele

Praha – Ministr školství se zachoval jako chlap, jeho kroku rozumím, říká poslanec VV Miroslav Petráň.

22.3.2012 7
SDÍLEJ:

Miroslav PetráňFoto: Deník/Jeníček Luboš

Koaliční partneři se ve středu dohodli na úspoře 24 miliard. Ministr školství Josef Dobeš kvůli škrtu 2,5 miliard ve svém resortu rezignoval. Prý by tím porušil programové prohlášení vlády. Jak jeho postup hodnotíte?

Rozumím mu a vážím si toho, že vyvodil osobní zodpovědnost z faktu, že se mu nepodařilo ubránit tlaku na z mého pohledu nesprávné šetření na nepravém místě. Každý rozumný národ si přece nejlépe zaplatí své učitele. Oceňuji, že držel dohody a programové prohlášení a nakonec se zachoval jako chlap. Osobně bych spořil na všech ministerstvech rovnoměrně, ale hlavně bych dokončil reformu veřejné správy, která slibovala nárůst pracovníků na krajských a místních úřadech a zároveň významný úbytek na ministerstvech. Domnívám se, že se to nestalo, a mělo by se to stát. Velkou příležitost vidím i ve slučování státních úřadů a rušení naprosto nepotřebné byrokracie.

České republice se nedaří čerpat peníze z evropských fondů. Podporujete momentální snahu ministrů dopravy a průmyslu na přesun jejich části na výstavbu dopravní infrastruktury?

Jednoznačně podporuji, protože je zcela jasné, že nejdůležitější a také nejvíc návratné v pořadí jsou investice do vzdělání a pak hned do dopravní i technické infrastruktury. Navíc považuji za nesmyslné tyto investice omezovat pouze na dostavbu částí z peněz EU. Jako architekt, který se celý život živí koncepcemi, vím, že příprava a výstavba silnic se u nás řídila více lobbistickými zájmy než skutečnou potřebou této země. Až nyní dochází k účinnější kontrole rozpočtů. Navíc chci upozornit, že každý investovaný milion do dopravních staveb vytváří čtyři pracovní pozice a z investované jedné koruny se státu vrací celých šedesát haléřů. Což si myslím, že je v čase ekonomické nejistoty významný argument.

Jste pro výstavbu dálničních úseků pomocí projektů PPP, tedy zapojení soukromých peněz?

Určitě ano, a to nejen dálničních úseků, ale i rychlostních silnic a obchvatů. Je přece jasné, že to, co funguje jinde, musí při nastavení správných pravidel a smluvních vztahů fungovat i v ČR. Mimo D3 mohu uvést například tu nejnebezpečnější a zároveň nejpotřebnější komunikaci v ČR, a tou je bezesporu R35. Mohu také uvést páteřní jihozápadní obchvat Pardubic, který souvisí s mezinárodním letištěm a průmyslovou zónou, tedy se zásadním rozvojem Pardubic.

Nebylo by přece jen nejrozumnější zrušit finanční část církevních restitucí a vrátit jen majetek, především lesy a půdu?

Nejsou mi známy všechny detaily návrhu zákona. Zatím jen mohu konstatovat, že mám obavu z možných chyb a nedomyšleností. Určitě je lepší mít třeba jen krátké zdržení, ale všechno domyslet.

Vláda ustála bez problémů úterní hlasování o nedůvěře. Nicméně v dubnu může být vše jinak, například pokud by byl Vít Bárta shledán vinným z údajného korupčního jednání. Vy jste v té souvislosti řekl, že už nevěříte ničemu, protože je tady bolševicko-fašistický stát, žádná demokracie. Jak jste to myslel?

V žádném oficiálním rozhovoru jsem nic takového neřekl. Občas něco podobného zaslechnu mezi lidmi. Ke skutečné demokracii s plně fungujícími institucemi a úřady máme ještě opravdu dlouhou cestu. Těžko se lidem vysvětlují kauzy jako válka dvou skupin státních zástupců na nejvyšší úrovni nebo těžké zápolení za zpřísnění zdanění hazardu či za omezení moci exekutorů. Prostě nás tady čeká ještě moc a moc práce.

Autor: Kateřina Perknerová

22.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies