VYBERTE SI REGION

VIDEO: Potápěči hledali zbytky Juditina mostu

Praha - V rámci pravidelného cvičení poříčního oddílu policie prozkoumávali potápěči vltavské dno na severní straně Karlova mostu, kde by se měly nacházet pozůstatky středověkého Juditina mostu.

4.2.2009 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
9 fotografií
Potápěči z oddělení pražské poříční policie při hledání zbytků pilířů Juditina mostu v Praze.

Potápěči z oddělení pražské poříční policie při hledání zbytků pilířů Juditina mostu v Praze.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

„Z geofyzikálního průzkumu máme vytipovány dva pilíře mostu u malostranského břehu, za pomoci potápěčů bychom je chtěli přesně zaměřit. Využíváme přitom nízkého stavu vody ve Vltavě a její relativní čistoty v zimě. Na jaře se díky vodě z Berounky Vltava zakalí a není nic vidět,“ informuje Ondřej Ševců z Národního památkového ústavu.

„Je to naše odborná ostuda, že nedokážeme most vytyčit, i když již téměř 700 let víme, že zde pozůstatky mostu jsou,“ říká Zdeněk Dragoun, vedoucí archeologického odboru Národního památkového ústavu. „S výjimkou dvou až tří pilířů na krajích nemáme most zaměřen, což je důležité nejen z historického hlediska, ale i z praktického. Měli bychom vědět, co se ve vltavském dně skrývá,“ pokračuje Dragoun.

Podrobnější informace o Juditině mostu mohou poodhalit i to, kdo most stavěl. Historici se totiž nemohou shodnout, zda ho stavěli stejní lidé, jako ten v Řezně. „Poslední dobou se čím dál víc domnívám, že Juditin most stavěla stejná huť, jako Strahovský klášter. Mniši na Strahov přišli z Porýní a proto si mohli povolat stavebníky odtamtud, z okolí Kolína nad Rýnem,“ uvažuje Dragoun. „Stavění mostů bylo v té době vůbec nejkomplikovanějším řemeslem. Podrobný průzkum zbytků mostu nám může pomoci pochopit tehdejší stavební postupy. Zatím si myslíme, že stavitelé využili letního sucha a za nízkého stavu vody použili jímky, které utěsnili jílem a neustále z nich odčerpávali vodu. Stavba základů musela proběhnout za sucha, což dokládá jejich složení. Most stál, stejně jako Karlův most, na kulatých kamenech spojených kovanými kramlemi zalitými olovem,“ doplňuje Šefců.

Celkem šest policejních potápěčů se ve vodě o teplotě 4ºC střídalo po 30 minutách. V zakalené vodě, která jim sahala po krk, se jim nakonec podařilo zaměřit dva pilíře bývalého Juditina mostu. „O existenci prvního, nejbližšího břehu, jsme již věděli. Vedlejší pilíř stál v dnešní plavební trase a také proto se pravděpodobně nedochoval. Překvapivě jsme ale zaměřili třetí pilíř, kde jsme objevili části pískovcového zdiva. S dalším průzkumem budeme ve spolupráci s policejními potápěči pokračovat v nejbližších týdnech, tedy pokud to počasí a stav vody dovolí,“ shrnuje výsledky průzkumu Dragoun.

Juditin most byl nejstarším kamenným mostem v Čechách

Podnět k vystavění kamenného mostu přes Vltavu je přičítán pražskému biskupovi Danielovi, jenž se po zničení původního dřevěného mostu roku 1157 inspiroval kamennými mosty v Itálii, kde byl se svým králem Vladislavem II. na válečném tažení. Most byl dokončen roku 1172 a dostal jméno po manželce Vladislava II. Juditě Duryňské. Dodnes není jasné, odkud přišli odborníci, kteří most postavili.

Románský most byl dlouhý 514 m a široký 6,8 m. Vydlážděn byl nepravidelnými křemencovými nebo buližníkovými kvádry a jeho dlažba byla o 4 až 5 m níže oproti současnému Karlovu mostu. V r. 1253 předal Václav I. správu mostu hospitálu bratrstva křižovníků, který vyrostl na Křižovnickém náměstí o rok dříve. K potřebným opravám vybírali špitální bratři na mostě clo a získávali i výnosy z majetku darovaného králem. Při protržení mostu pořádali i sbírky almužen po Čechách.

3. února roku 1342 byl Juditin most zničen povodní. Jeho zbytky je možno v současnosti spatřit v budově řádu křižovníků na Křižovnickém náměstí, v průplavu pod náměstím a ve sklepích domů na Malé Straně. Součástí stavby byly i mostecké věže na obou březích řeky. Dochovala se pouze Juditina věž na malostranském břehu, kde tvoří společně s vyšší pozdně gotickou věží vstup na Karlův most.

V roce 1357 rozhodl císař Karel IV. o výstavbě nového kamenného mostu, který stavěla císařská stavební huť. Architekt stavby Petr Parléř vedl most paralelně se zničeným mostem, přičemž staroměstské zakončení mostu posunul o několik desítek metrů jižněji do míst, kde nyní stojí Staroměstská mostecká věž. Poškozený Juditin most byl v průběhu stavby nového mostu doplněn dřevěnou konstrukcí a provizorně využíván. Také kameny z něj byly z velké části použity na nový most.

Autor: Jan Piroch

4.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies