VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Potíž prezidentských kandidátů? Nepřiznané slevy

Praha /INFOGRAFIKA/ - Je to svým způsobem daň za to, jak rychle byl připraven a schválen prováděcí zákon o přímé volbě prezidenta.Transparentní účty, které měly zprůhlednit financování kampaně jednotlivých kandidátů, fungují. Dohledat ale všechny toky, které pomáhaly uchazečům financovat nákup inzerce či spoty, je složité. Narážely na to i nevládní protikorupční organizace Transparency International (TI) a Naši politici, které monitorovaly financování kampaně.

9.1.2013 7
SDÍLEJ:

Pohled na prezidentskou standartu na Pražském hradě. Ilustrační fotoFoto: Deník/Jaroš Milan

V úterý zveřejnily poslední analýzu před volbami. Na první místo zařadily Jana Fischera, opačnému pólu tabulky vévodí Jana Bobošíková. Většinu kandidátů ale odborníci přesto ocenili za to, že minimálně v závěru kampaně začali komunikovat a zveřejňovat více informací. I tak ale zůstává mnoho otazníků.

Důkaz: až účetnictví

„Teprve ve chvíli, kdy kandidáti otevřou financování své kampaně, je možné se zaměřit na hlubší otázky spojené s financováním – slevy na inzerci, reálné dárce a sponzory a také započítávání všech nákladů od začátku kampaně do zákonem stanoveného limitu," potvrzuje Petr Vymětal z katedry politologie FMV VŠE v Praze a člen správní rady TI.

„Bohužel řadu důležitých údajů se volič dozví až po odevzdání kompletního účetnictví – otázkou ale i v tomto případě zůstává, jak detailní podklady nakonec kandidáti předloží," říká Petr Vymětal.

„Celým tím monitorováním kampaně jsme chtěli zmapovat některé fígle, které mohou kandidáti použít," shrnul pro Deník šéf TI David Ondráčka. Minimálně jeden tip na změnu už existuje. Na prezidentských účtech se totiž objevují neznámé vklady v hotovosti, u nichž není jasné, kdo peníze kandidátovi poskytl. To by se do příštích voleb mělo podle TI změnit. Kdyby se dary posílaly jen bezhotovostně, šlo by dohledat majitele účtu. „Stávající stav, tedy neznámé částky na účtech nás vrací do doby, kdy se peníze politikům nosily v igelitkách," uzavírá Ondráčka. 

Žebříček průhlednosti

1. Jan Fischer 98 %
2. Táňa Fischerová 95 %
3. Zuzana Roithová 94 %
4. Přemysl Sobotka 92 %
5. Karel Schwarzenberg 90 %
6. Jiří Dienstbier 84 %
7. Vladimír Franz 82 %
8. Miloš Zeman 59 %
9. Vladimír Dlouhý 36 %
10. Jana Bobošíková 33 %
11. Tomio Okamura 28 %

Pozn.: Kandidáti Vladimír Dlouhý a Tomio Okamura se voleb nezúčastní.

Zdroj: transparentnivolby.cz

Platí ke dni 8. 1. 2013

Co o prezidentských kandidátech možná nevíte.

Autor: Jan Klička

9.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies