VYBERTE SI REGION

Potíž prezidentských kandidátů? Nepřiznané slevy

Praha /INFOGRAFIKA/ - Je to svým způsobem daň za to, jak rychle byl připraven a schválen prováděcí zákon o přímé volbě prezidenta.Transparentní účty, které měly zprůhlednit financování kampaně jednotlivých kandidátů, fungují. Dohledat ale všechny toky, které pomáhaly uchazečům financovat nákup inzerce či spoty, je složité. Narážely na to i nevládní protikorupční organizace Transparency International (TI) a Naši politici, které monitorovaly financování kampaně.

9.1.2013 7
SDÍLEJ:

Pohled na prezidentskou standartu na Pražském hradě. Ilustrační fotoFoto: Deník/Jaroš Milan

V úterý zveřejnily poslední analýzu před volbami. Na první místo zařadily Jana Fischera, opačnému pólu tabulky vévodí Jana Bobošíková. Většinu kandidátů ale odborníci přesto ocenili za to, že minimálně v závěru kampaně začali komunikovat a zveřejňovat více informací. I tak ale zůstává mnoho otazníků.

Důkaz: až účetnictví

„Teprve ve chvíli, kdy kandidáti otevřou financování své kampaně, je možné se zaměřit na hlubší otázky spojené s financováním – slevy na inzerci, reálné dárce a sponzory a také započítávání všech nákladů od začátku kampaně do zákonem stanoveného limitu," potvrzuje Petr Vymětal z katedry politologie FMV VŠE v Praze a člen správní rady TI.

„Bohužel řadu důležitých údajů se volič dozví až po odevzdání kompletního účetnictví – otázkou ale i v tomto případě zůstává, jak detailní podklady nakonec kandidáti předloží," říká Petr Vymětal.

„Celým tím monitorováním kampaně jsme chtěli zmapovat některé fígle, které mohou kandidáti použít," shrnul pro Deník šéf TI David Ondráčka. Minimálně jeden tip na změnu už existuje. Na prezidentských účtech se totiž objevují neznámé vklady v hotovosti, u nichž není jasné, kdo peníze kandidátovi poskytl. To by se do příštích voleb mělo podle TI změnit. Kdyby se dary posílaly jen bezhotovostně, šlo by dohledat majitele účtu. „Stávající stav, tedy neznámé částky na účtech nás vrací do doby, kdy se peníze politikům nosily v igelitkách," uzavírá Ondráčka. 

Žebříček průhlednosti

1. Jan Fischer 98 %
2. Táňa Fischerová 95 %
3. Zuzana Roithová 94 %
4. Přemysl Sobotka 92 %
5. Karel Schwarzenberg 90 %
6. Jiří Dienstbier 84 %
7. Vladimír Franz 82 %
8. Miloš Zeman 59 %
9. Vladimír Dlouhý 36 %
10. Jana Bobošíková 33 %
11. Tomio Okamura 28 %

Pozn.: Kandidáti Vladimír Dlouhý a Tomio Okamura se voleb nezúčastní.

Zdroj: transparentnivolby.cz

Platí ke dni 8. 1. 2013

Co o prezidentských kandidátech možná nevíte.

Autor: Jan Klička

9.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies