VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha může zmizet ze seznamu UNESCO

Praha - Příčinou obav hlavního města z výmazu ze seznamu světového dědictví UNESCO je projekt na výstavbu mrakodrapů na pankrácké pláni.

1.7.2009 5
SDÍLEJ:

ROZDÍLNÝ POHLED. Na Pankráci by podle plánů developerů měly vyrůst další budovy, z nichž by byl jistě hezký výhled na historickou Prahu. Na ně by se ale tak dobře nedívalo.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Vyškrtne UNESCO Prahu ze seznamu světového dědictví? To je hrozba, která nad metropolí visí už měsíce.

Podobná situace obou měst

Teď, když výbor minulý týden vyřadil ze seznamu Drážďany, začaly bít nevládní organizace znovu na poplach. Pražský spor o výstavbu mrakodrapů a aféra kolem drážďanského kontroverzního dálničního mostu přes Labe, mají podle nich leccos společného.

„Situace v Praze a v Drážďanech je v mnohém podobná. V obou městech se uchovaly vynikající architektonické památky i jedinečná atmosféra. Obě města se také chtějí dynamicky rozvíjet a nabízet svým obyvatelům i návštěvníkům příležitosti odpovídající 21. století. Postoj Výboru UNESCO však jasně ukázal, že jakýkoliv rozvoj musí respektovat chráněné kulturní a historické hodnoty,“ komentovala situaci mluvčí Arniky Zora Kasiková. Právě Arnika patří mezi největší odpůrce pankráckých věžáků.

UNESCO postupuje standardně

Drážďany jsou teprve druhým městem v historii, které UNESCO ze seznamu vyškrtlo. Podle předsedy české sekce ICOMOS, který je poradním orgánem UNESCO Josefa Štulce, to ale bylo oprávněně. „Řekl bych, že UNESCO postupovalo standardně. Loni zařadil výbor Drážďany na seznam památek v ohrožení. Další vývoj závisel zcela na rozhodnutí německé strany. UNESCO ale jasně řeklo: Když nezměníte projekt a nevyřešíte dopravní problémy města jinak, tak vás vyškrtneme. A přesně to se teď stalo,“ dodává Josef Štulc.

Také situace v Praze je již tři roky pravidelně tématem mezinárodních jednání Výboru UNESCO. Příčinou je projekt na výstavbu mrakodrapů v ochranném pásmu Pražské památkové rezervace, na Pankrácké pláni. Výbor dal totiž jasně najevo, že projekt je pro Prahu nepřístupný a vyzval Českou republiku, aby jej zastavila a přepracovala.

Maximální výška nových budov na Pankráci může být 60 až 70 metrů, zatímco investoři prosazují stavby stometrové.

Čekání na stavební povolení

Developeři právě čekají na získání stavebního povolení. Magistrát totiž nedávno zamítl odvolání proti územnímu rozhodnutí, a dal tak developerům k získání stavebního povolení zelenou. Sdružení proto podala žalobu ke správnímu soudu a vyčkává na verdikt. Terčem kritiky je 104 metrů vysoká budova City Epoque Residence.

„Stavební práce budou zahájeny ihned po obdržení stavebního povolení, které očekáváme ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Dokončení stavby vidíme na rok 2012, přičemž stavební náklady tohoto projektu se odhadují na 1,5 miliardy korun,“ popsala už dříve mluvčí ECM Markéta Finnová.

Praha zatím nebyla zařazena na seznam památek v ohrožení. Jak ale Štulc doplnil, Drážďany by pro ni měly být varovným signálem.

Lidé již v minulosti zabránili na Pankráci stavbě nádraží

Nádraží, tržnice, a teď kancelářské centrum. Takovou proměnou prošla za desítky let pražská Pankrác.

Už v roce 1947 se místo stalo cílem tisíců lidí směřující do jižních Čech a na Benešovsko. Fungovalo tu totiž autobusové nádraží, kam jezdilo až dvě stě spojů denně. V bezprostřední blízkosti nádraží (přibližně v prostoru pozdějšího věžáku Motokovu) ale ležela také konečná stanice trolejbusové linky. Tratě byly definitivně zrušeny v důsledku otevření nejstarší linky pražského metra C v roce 1974.

V roce 1986 bylo nádraží na Pankráci uzavřeno s tím, že bude rekonstruováno tak, aby zde mohlo být odbavováno 700 autobusů denně. V roce 1990 však stavbu znemožnila Občanská iniciativa Pankráce, které se nelíbilo, že se v místě zvýší dopravní zátěž.

Na místě autobusů vznikla tržnice

Na základě těchto protestů se vedení městské části Praha 4 rozhodlo rekonstrukci nádraží zastavit a dohodlo s investorem změnu projektu tak, že areál bude sice dokončen, ale místo autobusového nádraží zde vznikne nová (na Pankráci již třetí) tržnice.

Ta byla otevřena počátkem roku 2000, fungovala ale jen krátce. V roce 2006 ji stavebníci zbořili a na jejím místě se začal budovat administrativní komplex Gemini, který byl dokončen v prosinci loňského roku.

Nyní v lokalitě rostou komplexy jako houby po dešti. Mezi nejkontroverznější patří právě výstavba 104metrového mrakodrapu čekajícího na vydání stavebního povolení.

(red)

Autor: Lucie Boháčová

1.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

EXKLUZIVNĚ

Babiš píše Sobotkovi: „Na rozdíl od Vás mám v politice čistý štít“

Před pondělním odletem do Francie za rodinou stihl Andrej Babiš nejen podat návrh na zdanění korunových dluhopisů, ale také odeslat odpověď na dopis premiéra Bohuslava Sobotky ze 14. února. V ní například zdůvodňuje svůj poslanecký podnět, který se dotkne maximálně několika desítek lidí.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies