VYBERTE SI REGION

Praha váhá, zda vykáže stará auta z centra

Praha - Vyrazit starým Favoritem na výlet do hlavního města? Dost možná, že se za dva roky nedostanete dál než na kraj metropole.Pražský magistrát má už 
v ruce studii o zavádění takzvaných nízkoemisních zón, do kterých by nesměla vjet neekologická „čoudící" auta.

2.12.2013 11
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

„Studie je hotova a nyní se jí zabýváme ve vnitřním řízení. Do konce roku by mělo padnout konečné rozhodnutí," potvrdila mluvčí hlavního města Tereza Králová.

S myšlenkou na omezení starých aut do centra si Praha pohrává už od roku 2009. V médiích se pak objevily hned dvě mapy, které označovaly „zakázanou oblast". Začínala zhruba na úrovni známé Jižní spojky a jako prstenec objímala celé širší centrum. Do úplného jádra metropole by pak směla jen opravdu nejekologičtější auta splňující emisní třídu 4 a vyšší. Tedy vozidla, která budou mít zelenou plaketu na okně.

Zavedení emisních zón fandilo minulé vedení Prahy za dob primátora Bohuslava Svobody. Nynější vedení města 
v čele s Tomášem Hudečkem plán i studii podědilo.

Která města 
se přidají?

Pokud by nakonec Praha nízkoemisní zóny zavedla, nezůstane patrně sama. Tento krok zvažují třeba v severomoravských lázních Klimkovice, 
v Karlových Varech, v Plzni 
a dalších městech. Naopak od záměru nedávno upustil třeba Chomutov. Nízkoemisní zónu si mohou vyhlásit všechna města, která podle měření trpí dlouhodobě znečištěním. Zónu lze vyhlásit v chráněných územích a mohou ji automaticky vyhlašovat i lázeňská města.

Zákon však stanovil, že pokud radnice zónu vyhlásí, musí mít připravenou adekvátní objízdnou trasu, nejlépe obchvat města. To ale většina měst nemá, a proto vyhlašování zón zřejmě nebude až tak masové.

Existuje navíc i druhá podmínka. Pokud město nízkoemisní zónu vyhlásí, musí rok od vyhlášení počkat. A teprve pak začít vykazovat čoudící auta ze svého území. Vjezd a výjezd ze zón bude označen dopravní značkou. Kdo do zóny vjede s autem bez nalepené emisní plakety, která prokazuje ekologičnost jeho vozu, riskuje pokutu až 2000 korun na místě či 2500 korun ve správním řízení.

„Emisní plaketa se přiděluje na základě plnění mezních hodnot emisí EURO, které dané vozidlo plní dle technického průkazu. Teprve pokud není tento údaj k dispozici, postupuje se podle data prvního zápisu vozidla do registru silničních vozidel. Na základě těchto údajů bude vozidlu přidělena, případně nepřidělena, příslušná emisní plaketa," vysvětluje ministerstvo životního prostředí (MŽP) na svém webu.
V příštím roce by Česko mělo dokončit dohodu s Německem, aby jejich a naše emisní značky byly vzájemně uznatelné. Jediný rozdíl je v tom, že německé samolepky jsou kulaté, zatímco české jsou hranaté. Barvy znázorňující ekologičnost vozu jsou ale stejné.

„Emisní plaketa platí neomezenou dobu (po dobu životnosti vozidla) ve všech českých nízkoemisních zónách, není třeba si ji opatřovat opakovaně při každém vjezdu do nízkoemisní zóny," doplnilo MŽP.

Protichůdné názory

Na zavádění nízkoemisních zón existují i protichůdné názory. Některé západní metropole jdou cestou podpory hybridních vozů, které při nízkých rychlostech používají elektromotor a teprve při vyšší rychlosti sepne klasický benzinový, či naftový motor. Kromě spotřeby paliva tak klesá i objem oxidu uhličitého (CO2).

„V kolonách a při nízkých rychlostech se pohybujete s vypnutým klasickým motorem 
a tím pádem s nulovými emisemi CO2 , nulovou spotřebou paliva a bezhlučně," vysvětluje mluvčí Toyota Motor Czech Tomáš Vaněk. Právě japonská automobilka je teď lídrem 
v hybridní technologii. „Hodnoty CO2 u hybridního auta se průměrně pohybují kolem 90 g CO2/km, zatímco vůz s běžným spalovacím motorem vyprodukuje průměrně mezi 140 až 150 g CO2/km," srovnává Tomáš Vaněk.

Kromě zavádění nízkoemisních zón přistupují některé evropské státy i na zavádění speciálních poplatků. Týká se to hlavně Nizozemska, kde se od letoška platí daň u nově prodaných vozů.

Auta jsou rozdělena do čtyř kategorií podle vypouštěných emisí. Pokud někdo koupí nejhorší třídu, připlatí si 551 euro (přes 15 tisíc) a naopak při nákupu nejlepší třídy (Euro 6) dostane zákazník slevu přes 13 tisíc.

Budete moci do centra? Podívejte se, jak ekologický vůz máte

Autor: Jan Klička

2.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.
1

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies