VYBERTE SI REGION

Praze hrozí stávka a zastavení celé hromadné dopravy

Praha - Pokud se nezlepší situace v Dopravním podniku, je podle odborářů stávka nevyhnutelná.

14.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Raději si to ani nikdo nechce představit. Praze ale reálně hrozí generální stávka zaměstnanců dopravního podniků. Znamenalo by to zastavení autobusů, tramvají a zřejmě i metra. Statisíce cestujících by se tak nemohlo vydat na svou pravidelnou cestu. Lidé by se nedostali do zaměstnání a některé společnosti by tak zřejmě úplně přestaly fungovat.

Za vším je nespokojenost s financováním Dopravního podniku hlavního města Prahy. „Dlouhodobě chybí peníze a někteří zaměstnanci se do budoucna obávají o své platy. Nechceme toho příliš, ale potřebujeme mít nějaké jistoty,“ vysvětlil základní důvod k možné stávce Petr Pulec, předseda Odborového sdružení pražských dopraváků. Sdružení již v červenci odeslalo na magistrát dopis se žádostí o rychlé řešení.

Stávka? Kdykoli.

K samotnému termínu případné stávky se zatím nechtěl Petr Pulec vyjadřovat, přesto je už ale již nyní vše připraveno k sestavení stávkových výborů. „Určitě vám neřeknu, jestli to bude v srpnu, září nebo říjnu. K tomu se zatím nechci vyjadřovat. Zatím jsme oficiálně nedostali do rukou písemnou odpověď primátora o dalším řešení naší situace,“ pokračoval Pulec.

Ten už se zněním dopisu seznámil, dříve než k němu, se totiž dostal do médií, což považuje za neprofesionální krok. „Hodně mě překvapilo, že odpověď jsme nedostali oficiálně jako první. Chtě bych ale zdůraznit, že pokud by měla stávka být, chceme nejdříve přesvědčit cestující, aby stáli za námi. Musí vědět, proč to děláme, aby nás pak nepranýřovali,“ dodal.

Primátor slibuje řešení

Zmíněný dopis je zveřejněn také na stránkách hlavního města.

„Obrátil jsem se neprodleně dopisem na generálního ředitele dopravního podniku (DP) Martina Dvořáka i radního pro dopravu a předsedu představenstva Radovana Šteinera (ODS). Opravdu zde vidím problém. Od managementu budu žádat návrh na řešení problému,“ sdělil Deníku primátor Pavel Bém (ODS). Politickou odpovědnost podle něj nese právě radní Šteiner, od něhož bude primátor požadovat rozumné východisko.

Nedostatků je více

Odboráři kromě obav o platy, už dříve požadovali také zvýšení investičních a provozních nákladů podniku na letošní rok.

„Odborové organizace odmítají dramatické krácení plateb za objednanou službu a pokračující prohlubování vnitřního dluhu v DP,“ píše se mimo jiné v dopise odborářů, jež byl adresován primátorovi.

Odbory proto požadují dofinancování investičních a provozních nákladů za rok 2009, stabilizace a zastavení vnitřního dluhu v oblasti údržby a oprav.
Termín pro přijetí mimořádných kroků vypršel v sobotu. Nyní nikdo přesně neví, co se bude dít dál.

Jisté je, že na některé požadavky odborářů město zřejmě nebude ochotné přistoupit. Primátor v dopise mimo jiné odmítl požadavek na dofinancování investičních a provozních nákladů a nesouhlasí s tím, že by měly být kráceny platby za objednanou službu, které už byly dříve nasmlouvané.

Město zvýší vliv

Do budoucna pak bude chtít město získat na dopravní podnik větší vliv. „Budu požadovat, aby město mělo daleko jasnější vliv na rozhodování DP. Pro rok 2010 to bude znamenat zcela zřetelné vymezení objednaného rozsahu přepravy,“ pokračoval Pavel Bém.

Na podobný systém fungující v dalších evropských zemích už před rokem upozornil také zastupitel hlavního města Karel Březina (ČSSD). Ten už podobnou změnu navrhoval. „Bylo by to mnohem jednodušší. Město by si prostřednictvím Ropidu (organizátor pražské dopravy) objednalo počet vozokilometrů a za ty by pak dopravní podnik dostal peníze. Bylo by to jasné a transparentní,“ řekl dříve.

Věří, že stávka nebude

„Prvním a jediným zájmem Prahy musí být dotáhnout polemiky a vyostřenou situaci v DP do smíru. Neexistují žádné strany barikády, kde by na jedné straně bylo město a na druhé straně odboráři, existuje jen společný zájem zajistit provoz městské hromadné dopravy minimálně v dosavadní kvalitě v situaci, kdy příjmy města, vzhledem ke globální ekonomické krizi, trvale klesají,“ informoval mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

V krizi je ale i samotný dopravní podnik podle Zprávy o jeho hospodaření je možné očekávat, že by mohla jeho roční ztráta dosáhnout až 1,95 miliardy korun. Už v prvním čtvrtletí podnik vykázal ztrátu 2,3 miliardy korun, což bylo o 717 milionů více, než očekával.

Autor: Lukáš Marek

14.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
10

Naštvaní vinaři. Na lahvích nebude trikolora

Joe Biden

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Hosté plesu Zemanových mohou opět vyhrát večeři s prezidentským párem

Praha - Návštěvníci pátečního charitativního plesu Miloše a Ivany Zemanových na Pražském hradě budou moci opět vyhrát večeři s prezidentským párem, divočáka z lánské obory nebo vstupenky na koncert Karla Gotta. Právě vystoupení "zlatého slavíka" bude jedním z vyvrcholení plesu. Předtančení se, stejně jako loni, ujme prezident se svou manželkou, řekl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Ústav pro studium totality se kvůli rekonstrukci budovy stěhuje

Praha - Historici z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) se budou v únoru kvůli rekonstrukci stěhovat. Budova v Siwiecově ulici na Žižkově je dlouhodobě v nevyhovujícím stavu, kvůli velkým tepelným ztrátám a zatékání se musí zrekonstruovat fasáda a vyměnit okna, navíc je obložena nebezpečným azbestem. Ústav i část Archivu bezpečnostních složek se proto přesunou na jiná pracoviště v Praze. Stěhování se dotkne až 130 historiků včetně administrativy, řekl mluvčí ÚSTR Pavel Ryjáček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies