VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praze hrozí stávka a zastavení celé hromadné dopravy

Praha - Pokud se nezlepší situace v Dopravním podniku, je podle odborářů stávka nevyhnutelná.

14.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Raději si to ani nikdo nechce představit. Praze ale reálně hrozí generální stávka zaměstnanců dopravního podniků. Znamenalo by to zastavení autobusů, tramvají a zřejmě i metra. Statisíce cestujících by se tak nemohlo vydat na svou pravidelnou cestu. Lidé by se nedostali do zaměstnání a některé společnosti by tak zřejmě úplně přestaly fungovat.

Za vším je nespokojenost s financováním Dopravního podniku hlavního města Prahy. „Dlouhodobě chybí peníze a někteří zaměstnanci se do budoucna obávají o své platy. Nechceme toho příliš, ale potřebujeme mít nějaké jistoty,“ vysvětlil základní důvod k možné stávce Petr Pulec, předseda Odborového sdružení pražských dopraváků. Sdružení již v červenci odeslalo na magistrát dopis se žádostí o rychlé řešení.

Stávka? Kdykoli.

K samotnému termínu případné stávky se zatím nechtěl Petr Pulec vyjadřovat, přesto je už ale již nyní vše připraveno k sestavení stávkových výborů. „Určitě vám neřeknu, jestli to bude v srpnu, září nebo říjnu. K tomu se zatím nechci vyjadřovat. Zatím jsme oficiálně nedostali do rukou písemnou odpověď primátora o dalším řešení naší situace,“ pokračoval Pulec.

Ten už se zněním dopisu seznámil, dříve než k němu, se totiž dostal do médií, což považuje za neprofesionální krok. „Hodně mě překvapilo, že odpověď jsme nedostali oficiálně jako první. Chtě bych ale zdůraznit, že pokud by měla stávka být, chceme nejdříve přesvědčit cestující, aby stáli za námi. Musí vědět, proč to děláme, aby nás pak nepranýřovali,“ dodal.

Primátor slibuje řešení

Zmíněný dopis je zveřejněn také na stránkách hlavního města.

„Obrátil jsem se neprodleně dopisem na generálního ředitele dopravního podniku (DP) Martina Dvořáka i radního pro dopravu a předsedu představenstva Radovana Šteinera (ODS). Opravdu zde vidím problém. Od managementu budu žádat návrh na řešení problému,“ sdělil Deníku primátor Pavel Bém (ODS). Politickou odpovědnost podle něj nese právě radní Šteiner, od něhož bude primátor požadovat rozumné východisko.

Nedostatků je více

Odboráři kromě obav o platy, už dříve požadovali také zvýšení investičních a provozních nákladů podniku na letošní rok.

„Odborové organizace odmítají dramatické krácení plateb za objednanou službu a pokračující prohlubování vnitřního dluhu v DP,“ píše se mimo jiné v dopise odborářů, jež byl adresován primátorovi.

Odbory proto požadují dofinancování investičních a provozních nákladů za rok 2009, stabilizace a zastavení vnitřního dluhu v oblasti údržby a oprav.
Termín pro přijetí mimořádných kroků vypršel v sobotu. Nyní nikdo přesně neví, co se bude dít dál.

Jisté je, že na některé požadavky odborářů město zřejmě nebude ochotné přistoupit. Primátor v dopise mimo jiné odmítl požadavek na dofinancování investičních a provozních nákladů a nesouhlasí s tím, že by měly být kráceny platby za objednanou službu, které už byly dříve nasmlouvané.

Město zvýší vliv

Do budoucna pak bude chtít město získat na dopravní podnik větší vliv. „Budu požadovat, aby město mělo daleko jasnější vliv na rozhodování DP. Pro rok 2010 to bude znamenat zcela zřetelné vymezení objednaného rozsahu přepravy,“ pokračoval Pavel Bém.

Na podobný systém fungující v dalších evropských zemích už před rokem upozornil také zastupitel hlavního města Karel Březina (ČSSD). Ten už podobnou změnu navrhoval. „Bylo by to mnohem jednodušší. Město by si prostřednictvím Ropidu (organizátor pražské dopravy) objednalo počet vozokilometrů a za ty by pak dopravní podnik dostal peníze. Bylo by to jasné a transparentní,“ řekl dříve.

Věří, že stávka nebude

„Prvním a jediným zájmem Prahy musí být dotáhnout polemiky a vyostřenou situaci v DP do smíru. Neexistují žádné strany barikády, kde by na jedné straně bylo město a na druhé straně odboráři, existuje jen společný zájem zajistit provoz městské hromadné dopravy minimálně v dosavadní kvalitě v situaci, kdy příjmy města, vzhledem ke globální ekonomické krizi, trvale klesají,“ informoval mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

V krizi je ale i samotný dopravní podnik podle Zprávy o jeho hospodaření je možné očekávat, že by mohla jeho roční ztráta dosáhnout až 1,95 miliardy korun. Už v prvním čtvrtletí podnik vykázal ztrátu 2,3 miliardy korun, což bylo o 717 milionů více, než očekával.

Autor: Lukáš Marek

14.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Andrej Babiš
14 18

Babiš pro svou vizi marně hledá politické spojence

Útoky v Paříži
6

Atentátník z Champs-Élysées měl celý arzenál zbraní, chtěl válčit za IS

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies