VYBERTE SI REGION

Předpověď srážek bude přesnější, meteorologové mají nové radary

Praha - Meteorologové budou mít přesnější informace o aktuální srážkové činnosti, takže budou moci lépe vypočítávat odhady jejího vývoje. To je důležité například při povodních. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) v projektu za 58,1 milionu korun vyměnil oba své radary a zvýšil počet lokálních automatizovaných dobrovolnických stanic, které zapojil do výstražného systému. Informoval o tom dnes mluvčí ČHMÚ Petr Dvořák.

9.12.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Srážkovou činnost v Česku a jeho blízkém okolí monitorují radary Skalky na střední Moravě a Brdy ve středních Čechách. Dosavadní zařízení byla instalována v 90. letech a navzdory částečné modernizaci v letech 2006 až 2007 byla technicky zastaralá, opotřebovaná a na konci své životnosti, uvedl mluvčí. Kvůli tomu se snižovala jejich spolehlivost.

Nově instalované radary jsou spolehlivější a navíc umožňují souběžně vyhodnocovat radarové odrazy vodorovně a svisle polarizovaného záření, což zvyšuje kvalitu radarových dat. Z radarových měření se účinněji omezují jiné než meteorologické cíle a je korigován útlum radarového paprsku v silných srážkách.

Klíčový podklad pro předpověď

Radary poskytují informace o srážkových jevech v atmosféře ve třech rozměrech, vysokém prostorovém rozlišení a v pětiminutových intervalech. Plošné odhady srážek za určité období, které je možné na základě těchto dat vypočítat, jsou klíčovým podkladem pro meteorologické a hydrologické předpovědi. Využívají se také pro výstražné účely při informování o nebezpečných jevech v počasí nebo hrozbě povodní.

Radarová data na internetu a v mobilních aplikacích používá rovněž široká veřejnost. Navíc jsou distribuována řadě externích uživatelů, jako jsou Řízení letového provozu, armáda, integrovaný záchranný systém nebo Ředitelství silnic a dálnic.

Díky projektu, na který 49,4 miliony korun přispěla Evropská unie a zbytek byl financován ze Státního fondu životního prostředí a samotným ČHMÚ, také přibylo v západní polovině Čech dvacet automatizovaných stanic dobrovolnické srážkoměrné sítě. Rovněž informace z těchto stanic nyní směřují do povodňového informačního systému POVIS.

Nutnost automatizace

Mezi stanicemi na sledování srážek spravovaných dobrovolníky mají v současné době převahu stanice s manuálním provozem. Ty jsou ale pro předpovědní a výstražné účely nepoužitelné, protože naměřená data o denních srážkových úhrnech jsou zasílána ČHMÚ po uplynutí kalendářního měsíce poštou.

Naopak u stanic s automatizovaným provozem jsou k dispozici se zpožděním pouze asi 15 minut a nepřetržitě. "Vzhledem ke zvyšující se extremitě klimatu a s ní souvisejícím častějším výskytem extrémních situací (lokální povodně, sucha, bouřky, přívalové srážky) se ukazuje nutnost další postupné automatizace stávající manuální srážkoměrné sítě," dodal mluvčí.

Autor: ČTK

9.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies